۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
مراتع استان همدان کفاف چرای دام‌ها را نخواهد داد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان:

مراتع استان همدان کفاف چرای دام‌ها را نخواهد داد

همدان - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به کاهش چشمگیر بارش های بهاره گفت: امسال مراتع استان همدان کفاف چهار ماه چرای دام‌ها را نخواهد داد.

به گزارش بازار و به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان؛ اسفندیار خزایی با بیان اینکه افزایش درجه حرارت و کاهش بارندگی باعث شده مراتع از لحاظ رویشی جلوتر از فصل قرار بگیرند، اظهار کرد: افزایش حرارت و کاهش بارندگی باعث شده گیاهان به بذر نشسته و بیوماس گیاهی مراتع کاهش یابد.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر کاهش بیوماس گیاهی را در سطح مراتع استان همدان داریم، عنوان کرد: کاهش نزولات جوی در کاهش علوفه، بذردهی و کاهش زادآوری مرتع تأثیر زیادی دارد و دامدارانی که می‌خواهند دام‌های خود را در مراتع چرا کنند با مشکل روبرو خواهند بود.

خزایی با اشاره به اینکه وضعیت مراتع به دست عوامل انسانی تشدید می‌شود، افزود: چرای بیش از ظرفیت مراتع و زودهنگام و فشار دام می‌تواند خسارت وارده به مراتع را بیشتر کند، از طرفی با توجه به اینکه در بخش کشاورزی دیم‌زارهای استان همدان وضعیت خوبی ندارند و تولید علوفه و کاه و کلش این مزارع کاهش دارد، باید برای تأمین علوفه دام‌ها چاره اندیشی شود.

خزایی درباره کوچ عشایر نیز گفت: کوچ عشایر انجام می‌شود اما در کنار آن برنامه‌های آموزشی، تروجی و احیایی نیز انجام خواهد گرفت به‌طوری که در حال حاضر دو هزار هکتار عملیات اجرایی و احیایی و قرق در استان همدان در دست اجراست

کد خبر: ۸۷٬۰۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha