۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰
سقوط سرمایه‌گذاری جهانی با وجود بحران کرونا
سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اعلام کرد

سقوط سرمایه‌گذاری جهانی با وجود بحران کرونا

طبق داده‌های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، ویروس کرونا سرمایه‌گذاری جهانی را به پایین‌ترین حد ۱۵ سال اخیر رساند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، داده های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) نشان داد که جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در سراسر جهان به ۸۴۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ سقوط کرده که نسبت به سال ۲۰۱۹، ۳۸ درصد کاهش داشته است. در این گزارش، همه گیری ویروس کرونا، به روند نزولی مداوم سرعت داده و منجر به کاهش جریان مستقیم سرمایه گذاری مستقیم خارجی به پایین ترین سطح از سال ۲۰۰۵ شده است. در سال ۲۰۲۰، جریان مستقیم سرمایه گذاری مستقیم خارجی تنها یک درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را که کمترین میزان از سال ۱۹۹۹ است را نشان داد.

طبق سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، سال گذشته جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بیشتر کشورها تنزل داشته است. ۷۰ درصد آنها در سراسر اتحادیه اروپا سقوط کردند، بیشتر به دلیل واگذاری ها از هلند و کاهش بیش از ۱۰ میلیارد دلار در تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا است. ورودی سرمایه به کشورهای گروه بیست ۲۸ درصد کاهش یافت، در حالی که جریان خروجی ۴۳ درصد کاهش یافت.

چین طی شش سال، برای دومین بار از ایالات متحده به عنوان مقصد برتر سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سراسر جهان پیشی گرفت. این دو اقتصاد از جریان مستقیم خارجی به ترتیب ۲۱۲ و ۱۷۷ میلیارد دلار استقبال کردند. هند و لوکزامبورگ (به استثنای نهادهای خاص) از بزرگ ترین دریافت کنندگان بعدی اند.

در این گزارش گفته شده که بازگشت فعالیت ها که در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ آغاز شد و در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ در کشورهای پیشرفته با بسیاری از معاملات در بخش های بهداشت و درمان و فناوری ادامه یافت، می تواند سرمایه گذاری مستقیم خارجی را افزایش دهد، مگر اینکه واگذاری های عمده دیگری در سال ۲۰۲۱ صورت گیرد.

کد خبر: ۸۷٬۰۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha