۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵
کاهش تقاضا برای خرید سکه و مصنوعات طلا | پای بیت کوین در میان است؟
بازار گزارش می دهد

کاهش تقاضا برای خرید سکه و مصنوعات طلا | پای بیت کوین در میان است؟

با توجه به روند کاهش قیمت ارز در روزهای اخیر و کاهش قیمت طلا، تقاضای خرید سکه و مصنوعات طلا در بازار کاهش یافته و در واقع می توان گفت این وضعیت داد و ستد طلا را در پنج هفته گذشته تعطیل کرده است.

بازار، گروه اصناف و بازرگانی: در مجموع در چشم انداز رشد اقتصاد جهانی و واکسیناسیون گسترده در کشورهای مختلف جهان در کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی موثر بوده و این تقاضای خرید طلا را در کشورمان همانند سایر کشورهای جهان کاهش داده است.

سکه در کانال ۹ میلیون تومان و دلار در کانال ۲۱ هزار تومان
در هفتمین هفته سال ۱۴۰۰ هم اکنون قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران به ۹ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان و قیمت نیم سکه بهار آزادی به ۵ میلیون تومان رسیده است.

همچنین قیمت ربع سکه ۳ میلیون تومان و قیمت سکه یک گرمی ۱۸۰ هزار تومان است و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران هم اکنون ۹ هزار و ۱۶۰ هزار تومان تعیین شده است.

نرخ ارز نیز در بازار روز چهارشنبه ۱۵ اردیبشهت سال جاری، دلار به رقم ۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان، یورو به قیمت ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان، پوند ۳۰ هزار و ۸۹۰ تومان، درهم امارات ۵ هزار و ۹۹۵ تومان و لیر ترکیه به ۲ هزار و ۶۴۰ تومان رسید.

در این خصوص در گفتگوی اختصاصی خبرنگار بازار، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران آخرین وضعیت قیمت طلا در بازارهای داخلی و خارجی را مورد بررسی قرار داده است.

«ابراهیم محمد ولی» در پاسخ به سوال خبرنگار بازار افزود: بازار به علت جلوگیری از انتشار بیماری کرونا همچنان تعطیل است و هیچ داد و ستدی نیز انجام نمی شود، مگر اینکه در فضای مجازی خرید و فروش طلا و یا سکه بسیار اندکی انجام شده باشد.

اونس جهانی قیمت طلا ۱۷۷۶ دلار 
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه تقاضا در بازار طلا و سکه روند نزولی دارد، گفت: این وضعیت سبب شده دلار به کانال ۲۱ هزار تومان وارد شود و قیمت اونس جهانی طلا نیز در محدوده ۱۷۷۶ دلار باقی مانده است.

محمد ولی تصریح کرد: به علت شیوع بیماری کرونا تقاضا بریا خرید طلا در کشور و بسیاری از کشورهای جهان کاهش یافته و این به روند نزولی قیمت طلا در بازار کمک کرده است.

وی تاکید کرد: مدیریت اقتصادی ایجاب می کند که قیمت ها باید به سقفی برسد که نوسانات قیمت طلا و ارز به کمترین میزان برسدتا بازار به روش مناسبی مدیریت شود.

در بحث اقتصاد و بازار عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ها هستند و با دستور قیمت ها حفظ نمی شود
رئیس اتحادیه طلا وجواهر تهران درپاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه عده ای به دنبال بالا نگه داشتن قیمت ارز در بازار هستند، گفت: در بحث اقتصاد و بازار عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ها هستند و با دستور قیمت ها حفظ نمی شود.

محمد ولی با بیان اینکه انتظار ما این است که قیمت طلا و سکه در بازار در آینده همچنان روند نزولی باشد، اظهارداشت: ممکن است قیمت ها در بازار در مواقعی کنترل شود، اما برخی اقدامات در این زمینه آزار دهنده خواهد بود زیرا کسی نمی تواند در بازار قیمت تعیین کند و اگر کسی به این مساله ورود کند، اقتصاد بازار به هم می ریزد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: انتظار بازار این است که روند کاهش قیمت ها همچنان ادامه یابد و قیمت ها در سقفی بماند که دچار نوسان نشود، تا هم خریدار و هم فروشنده در بازار به سهولت بتوانند دادو ستد کنند.

محمد ولی در پاسخ به میزان حباب سکه نیز در بازار گفت: هم اکنون حباب سکه در بازار حدود ۴۰۰ هزار تومان است که امیدواریم با توجهبه کاهش قیمت طلا در بازار حباب آن نیز از بین برود.  

پیش بینی قیمت طلا در بازارهای جهانی
این مقام مسئول در اتحادیه طلا وجواهر تهران معتقد است که در صورتی که اتفاقات خاصی در جهان نیافتد قیمت طلا د بازارهای جهانی همچنان با ثبات خواهد بود و هر اونس طلا در محدوده ۱۷۷۶ دلار باقی خواهد ماند.

محمد ولی افزود: همواره قیمت اونس جهانی طلا ثبات خود را بیشتر حفظ می کند، مگر اینکه مسایل سیاسی و تقاضای خرید برخی از کشور جهان و خزانه داری ها در تعیین قیمت طلا موثر خواهد بود.

تجربه نشان داده است که در روال معمولی و عادی اونس جهانی آرامش داشته است
رئیس اتحادیه طلا وجواهر تهران یادآور شد: تجربه نشان داده است که در روال معمولی و عادی اونس جهانی آرامش و ثبات لازم را داشته است و هم اکنون ثبات قیمت طلا در بازارهای جهانی هستیم.

با روند کاهش قیمت طلا و ارز در بازارهای داخلی، یک کارشناس اقتصادی در حوزه و طلا و جواهر در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در هفته جاری نیز شاهد کاهش قیمت سکه و ارز در بازار بودیم و به طوری که دلار وارد کانال ۲۱ هزار تومان شد و به احتمال زیاد از ۲۰ هزار تومان نیز کاهش خواهد یافت.

اکثر کارشناسان اقتصادی در بازارهای جهانی پیش بینی می کنند با توجه به آغاز گسترده واکسیناسیون کرونا در کشورهای مختلف جهان و بهبود اقتصاد جهانی به احتمال زیاد قیمت اونس جهانی طلا همچنان روند نزولی خود را ادامه خواهد داد

«اکبر نقوی نیا» بیان کرد: سکه در روزهای پایانی هفته با توجه به قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی و کاهش قیمت ارز در کانال ۹ میلیون تومانی باقی ماند و قیمت اونس جهانی طلا  نیز در هفته گذشته به حدود ۱۷۷۵ دلار در هر اونس رسید.

اکثر کارشناسان اقتصادی در بازارهای جهانی پیش بینی می کنند با توجه به آغاز گسترده واکسیناسیون کرونا در کشورهای مختلف جهان و بهبود اقتصاد جهانی به احتمال زیاد قیمت اونس جهانی طلا همچنان روند نزولی خود را ادامه خواهد داد.

در این شرایط برخی از تحلیل گران بازار فلزات گرانبها معتقدند که فعلا و با وجود همه عوامل مثبتی که این فلز ارزشمند در بازار دارد، قیمت ۱۸۰۰ دلار در هر اونس برای طلا غیرقابل دستیابی باشد.

کوین گریدی، رئیس شرکت فونیکس در این باره گفت: با همه اتفاقاتی که در جریان است طلا می بایست اوج بگیرد اما چنین اتفاقی نیافتاده است. همه چیز به نفع طلاست. کالاها در حال حاضر روند صعودی پیدا کرده اند. ساخت و ساز در آمریکا رونق گرفته است. فشارهای تورم واقعا ایجاد شده به خصوص با لایحه زیرساخت جدیدی که در آمریکا اعلام شده است. بعلاوه به محض این که دولت در پروژه های زیرساخت در سراسر آمریکا مشغول شود، قیمت کالاها بالاتر خواهد رفت.

وی افزود: با توجه به اینکه تورم در امریکا وجود دارد و به همین دلیل است که طلا باید بالاتر برود با این حال مشکلات زمانی روی خواهند داد که دولت سرانجام پی می برد نمی تواند تورم را پس از اینکه اجازه داد به بالای دو درصد صعود کند، کنترل کند.

به گفته وی، اما اگر طلا نتواند در فضایی که ما تورم را مشاهده می‌کنیم صعود کند زمانی که بانک مرکزی نرخ‌های بهره را افزایش می دهد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بیت کوین توجه سرمایه گذاران را از طلا دور کرده است
گریدی محبوبیت رمزارزها را عامل ناکامی طلا در افزایش بیشتر قیمت دانست و تاکید کرد: بیت کوین توجه سرمایه گذاران را از طلا دور کرده است.

شون لاسک، یکی از مدیران شرکت والش تریدینگ به کیتکونیوز اظهار کرد: از نقطه نظر فنی سطح ۱۸۰۰ دلار پنج درصد پایینتر از قیمت طلا در ابتدای سال است.

در این سطح قیمت فروشنده ها ظاهر می شوند و تا زمانی که طلا به بالای ۱۸۰۰ دلار صعود نکند، دربازه محدودی قرار خواهد گرفت.

میلک خاطرنشان کرد: پیش از اینکه طلا بتواند به بالای ۱۸۰۰ دلار صعود کند بازار باید متقاعد شود که آمریکا تورم پایداری را تجربه خواهد کرد که موقتی نیست.

همچنین سایر بخشهای جهان نیز باید احیای اقتصادی را نشان دهند و این به معنای ضعیف شدن دائمی دلار آمریکا خواهد بود.

میلک در ادامه افزود: صعود بازار سهام در فصل درآمدهای قوی نیز عامل دیگری است که مانع از افزایش قیمت طلا شده است. هرچند بازده منفی بوده، اما بازارهای سهام و عملکرد بسیار خوبی داشتند سرمایه‌گذاران تمایلی به رفتن به سوی داراییهای بدون بازده نشان می دهند و روند بازارهای سهام احتمالا اندکی آهسته خواهد شد و این مساله به طلا کمک خواهد کرد.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، لاسک معتقد است که رکورد بالای در بازارهای سهام رشد قیمت طلا را محدود کرده است و ادامه  ورود سرمایه به بازار سهام در بحبوحه بالاتر رفتن بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله باعث برانگیختن سرمایه گذاری زیادی در فلزات نشده است.

ممکن است طلا از مرز ۱۸۰۰ دلار عبور کند
کارشناسان می گویند اگر طلا موفق شود از مرز ۱۸۰۰ دلار عبور کند، در مرحله بعد رسیدن به سطح ۱۸۹۵ دلار را هدف می گیرد که از ابتدای سال سطح بدون تغییر بوده است.

اما بسته شدن قیمت طلا در پایین ۱۷۳۴ دلار فاجعه آمیز خواهد بود، زیرا که ممکن است قیمت اونس طلا را تا مرز ۱۶۷۷ دلار پایین آورد.

کد خبر: ۸۷٬۰۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha