۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰
دلار به کانال ۲۰ هزار تومان آمد| سکه در آستانه ورود به کانال ۸ میلیون تومان
«بازار» گزارش می دهد؛

دلار به کانال ۲۰ هزار تومان آمد| سکه در آستانه ورود به کانال ۸ میلیون تومان

دلار در صرافی بانک ها به کانال ۲۰ هزار تومان سقوط کرد و فعالان از تداوم ریزش قیمت ها در روزهای آینده خبر می دهند و پیش بینی می کنند با رفع تحریم ها رسیدن دلار به ۱۵ هزار تومان دور از انتظار نیست.

اسدالله خسروی؛ بازار: سیر نزولی قیمت انواع ارز و سکه در بازار در حالی ادامه دار شدکه این کاهش قیمت ناشی از اظهارت امروز رئیس جمهور مبنی بر اینکه "تمام تحریم ها به زودی برداشته خواهد شد" بود و به احتمال زیاد نرخ ارز آنگونه که کارشناسان پیش بینی می کنند در روزهای آینده به زیر ۲۰ هزار تومان هم برسد.

انتظار برای رسیدن قیمت دلار به حدود ۱۵ هزار تومان
بازار ارز امروز متفاوت از روزهای قبل بود، تا جایی که مردم رقم فروش دلار را پس از مدتها ۲۰ هزار و ۹۵۰ تومان در صرافی بانک ها مشاهده می کنند. کاهش قیمتی که در پی تداوم انجام مذاکرات هسته ای، احتمال برداشته شدن همه تحریمها، کم شدن تقاضای کاذب در بازار و رسیدن قیمت این کالا به نرخ اقتصادی موجب شده است که دیگر چون گذشته خیلی ها برای خرید انواع ارز با کاهش قیمتی که رخ می دهد بی تفاوت شوند و همچنان به انتظار کاهش بیشتر قیمت ها و رسیدن بهای دلار به حدود ۱۵ هزار تومان بنشینند.
دلاری که تا ماه گذشته رقم ۲۶ هزار تومان را به خود دید اکنون با افت شدید قیمت در کانال ۲۰ هزار تومان قرار دارد. از طرفی بازار ارز اکنون چون سالهای گذشته پر التهاب نیست چرا که خریدار آنچنانی ندارد و خیلی ها در این بازار فروشنده شده اند. طوری که هم اکنون در بازار آزاد ارز قیمت دلار ۲۱ هزار و ۳۰۰ تومان، یورو ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان شده است.

خرید دلار در صرافی ها از مردم ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان فروش ۲۰ هزار ۹۵۰ تومان
در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار ۲۰ هزار و ۹۴۷ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۰ هزار و ۵۳۲ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۴ هزار و ۷۹۰ تومان اعلام شده است.  

با کاهش قیمت ارز در بازار، بانک مرکزی باید به خوبی آن را مدیریت کند و نگذارد دوباره قیمت ها روندی افزایشی به خود گیرند چرا که به عقیده برخی کارشناسان دولت خیلی راضی به کاهش نرخ ارز (دلار کمتر از ۲۰ هزار تومان) در بازار نیست و از سوی برخی ها تحت فشار قرار دارد که ارز جهشی کاهش نیابد

کاهش قیمتی که به عقیده کارشناسان بانک مرکزی باید به خوبی آن را مدیریت کند و نگذارد دوباره قیمت ها روندی افزایشی به خود گیرند. چرا که به عقیده برخی کارشناسان دولت خیلی راضی به کاهش نرخ ارز (دلار کمتر از ۲۰ هزار تومان) نیست و بانک مرکزی نیز از سوی برخی ها تحت فشار قرار دارد که ارز جهشی کاهش نیابد.  

سکه در آستانه ورود به کانال ۸ میلیون تومان
با کاهش نرخ ارز در بازار،  قیمت سکه و طلا نیز امروز در بازار روندی نزولی به خود گرفتند. طوری که هم اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۹۰۶ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۹ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در کانال ۹ میلیون تومان قرار گرفته است و در آستانه ورود به کانال ۸ میلیون تومان است. سکه ای که چند ماه گذشته بهای آن تا حدود ۱۲ میلیون تومان هم رفت و هر گرم طلا نیز رقم تا ۱ میلیون ۵۰۰ هزار تومان را به خود دید اما اکنون در مسیر سراشیبی قرار گرفته اند.
قیمت نیم‌سکه بهار آزادی نیز امروز به دنبال کاهش نرخ ارز در بازار ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.
همچنین قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم ۹۰۶ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۲۰۷ هزار تومان و هر مثقال طلا ۳ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

با کاهش قیمت سکه حباب قیمت آن در حال خالی شدن است و با تداوم افت نرخ ارز بی تردید بهای سکه در روزهای آینده کمتر هم می شود چرا تعیین نرخ سکه با قیمت روز دلار در بازار محاسبه می شود

محمد کشتی آرای در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: با کاهش قیمت سکه، حباب قیمت آن در حال خالی شدن است و با تداوم افت نرخ ارز بی تردید بهای سکه در روزهای آینده کمتر هم می شود، چرا که تعیین نرخ سکه با قیمت روز دلار در بازار محاسبه می شود.
 وی با بیان اینکه سکه به قیمت واقعی خود نزدیک شده است گفت: البته اکنون بازار طلا و جواهر تعطیل است،   داد و ستدی انجام نمی شود و معلوم نیست با بازگشایی صنوف در پی تعطیلات کرونایی سطح تقاضا برای خرید به چه منوال و قیمت ها چگونه شوند.

قیمت ها با لغو تحریم ها به شدت می ریزد
سید یاسین رضوی پور کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره نوسان قیمت این روزهای نرخ ارز و سیر نزولی آن در بازار بدنبال برخی اخبار ناشی از روند مذاکرات برجامی گفت: وقتی نوسان قیمت ها در بازار ارز متاثر از مسائل سیاسی می شود تحلیل ها و پیش بینی موضوعات سیاسی نقش پررنگتری نسبت به مسائل اقتصادی در این زمینه به خود می گیرد.
وی با بیان اینکه چنانچه روند مذاکرات اثر بخش باشد و نتیجه مثبت آن به به رفع تحریم های بین المللی منجر شود بی تردید نقش بسزایی در کاهش قیمت ها در بازار ارز به جای می گذارد گفت: اگر توافقات هسته ای با رعایت همه اصول و ارزش های انقلاب منتج به لغو همه تحریم ها شود و شروطی برای تضمین ثبات بندهای توافق آنگونه که چون گذشته به خروج دوباره و یا بی توجهی به بندهای توافق نشود، چنین توافقی بی تردید به نفع خواهد بود چرا که با برقراری ارتباط با دنیا و کسب منابع ارزی از محل انجام صادرات و ... این موضوع به سود کشور است.
رضوی پور ادامه داد: این روزها گمانه زنی ها در ارتباط با رفع تحریم ها در مذاکرات مطرح است و این مسئله باعث می شود تا نرخ ارز در بازار بریزد البته چناچه نتیجه این مذاکرات با تعلیق همراه شود نتایج چنین مذاکرهای موقتی خواهد بود و حتی آثار منفی و مخربی را در اقتصاد کشور ایجاد می کند.

در صورت انجام توافقات همچنین رفع همه تحریمها بی تردید نرخ ارز در بازار شکسته می شود، قیمت ارزهم اکنون در بازار بالاست و رسیدن آن به حدود ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان حباب قیمتی این کالا را در بازار تخلیه کرده است

این کارشناس اقتصادی با پیش بینی اینکه در صورت انجام توافقات همچنین رفع همه تحریمها بی تردید نرخ ارز در بازار شکسته می شود افزود: قیمت ارزهم اکنون در بازار بالاست و رسیدن آن به حدود ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان حباب قیمتی این کالا را در بازار تخلیه کرده است چرا که نرخ ارز در چنین شرایطی که قرار است منابع ارزی آزاد و تجارت رونق گیرد باید سیر کاهشی چشم گیری به خود بگیرد و به زیر ۲۰ هزار تومان برسد.

نرخ ارز تا انتخابات ریاست جمهوری افزایش نخواهد بود
رضوی پور پیش بینی کرد: نرخ ارز تا انتخابات ریاست جمهوری در کشور رشد بالایی نخواهد داشت و به نظر می رسد روند قیمت  نرخ ارز در بازارهمچنان کاهشی باشد.
پیش بینی کارشناسان در خصوص آینده نرخ ارز و تداوم قیمت ها در این بازار در حالی است که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با بیان این که نرخ کنونی ارز فراتر از ارزش واقعی بوده و ناشی از سفته بازی و فضای روانی است گفته است؛  قیمت انواع  ارز در روزهای آینده با توجه به کم شدن تقاضای کاذب در بازار کاهش یافته و به نرخ اقتصادی نزدیک می‌شود.

محمدرضا پور ابراهیمی داورانی می گوید: براساس مصوبه مجلس در بودجه، بانک مرکزی می‌تواند به منظور بازارگردانی، نرخ ارز را در بازار با افزایش یا کاهش درصد مشخصی، عرضه کند به این معنا که نرخ بازار هر عددی بود بانک مرکزی مکلف است، تنظیم گری کند.
بنا به این گزارش، با توجه به روند کاهشی نرخ ارز بدنبال تداوم انجام مذاکرات و احتمال برداشته شدن تحریم ها، کارشناسان پیش بینی می کنند؛  قیمت انواع ارز در بازار در روزهای آینده همچنان کاهشی خواهد بود اما معلوم نیست که سیاست های ارزی بانک مرکزی در ثبات قیمت ارز در بازار چگونه باشد.

کد خبر: ۸۷٬۰۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha