۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۸
وقتی کارگران ساختمانی تامین اجتماعی، تامین نیستند
بازار از زنجان گزارش می‌دهد؛

وقتی کارگران ساختمانی تامین اجتماعی، تامین نیستند

زنجان- کارگران ساختمانی در زنجان طی ۱۵ ماه گذشته با ورود بیماری کرونا علیرغم وجود مشکلات اقتصادی هیچ گونه کمکی دریافت نکرده اند و تاکنون دولت و تامین اجتماعی نیز حمایت لازم را از آنها نداشته است.

زهرا مقدمی؛ بازار: همیشه روز جهانی کارگران که می شود، مسئولان به تجلیل از جایگاه کارگران می پردازند و هر کس برای جانماندن از غافله مسئولانی که به کارگران وعده های آنچنانی می دهند، هر کدامشان به نوعی وعده ای می دهد تا شاید برای خودش گزارش عملکرد داشته باشد.

کارگران را می توان جزو اقشار آسیب پذیر جامعه عنوان کرد، قشری که در نوسانات اقتصادی جامعه همواره آسیب پذیر بوده و این آسیب باعث شده است که هرگز این قشر نتوانستند به رفاه نسبی برسند، هر چند مسئولان در صحبت های خود همواره مدعی می شوند برای بالا بردن سطح رفاه جامعه کارگری تلاش می کنند ولی این گفته هیچ گاه عملیاتی نشده است.

کارگران ساختمانی در این بین جزو اقشار زحمتکش جامعه هستند با اینکه در ساخت و ساز ها مشارکت فراوانی دارند ولی آن طور که باید دیده نمی شوند نه تنها دستمزد پایینی دارند بلکه از لحاظ بیمه هم به آنها ظلم می شود و تامین اجتماعی در حق  آنها بسیار کوتاهی می کند.

باید شان و منزلت کارگر حفظ شود چرا که جامعه کارگری نقش بسیار بی بدیلی در اقتصاد و تولید جامعه دارند. کارگران در روند توسعه پایدار اقتصادی و خودکفایی کشور در همه بخش ها نقش بسیار بی بدیلی دارند و باید بر این امر اذعان داشت که کارگران سرمایه طلایی در نظام اقتصادی  کشور هستند.

نرخ دستمزد فعلی و عدم حمایت از کارگران نمی‌تواند منجر به افزایش بهره‌وری کارگر شود ولی با این حال طی چند ماه گذشته علیرغم تمام مشکلات باز هم پای کار و تولید بودند. 

اجحاف تامین اجتماعی در قبال کارگران ساختمانی زنجان

کارگران رکن مهم اقتصاد جامعه هستند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کار گران در تمام مقتضیات زمانی در عرصه تولید و اقتصاد بودند و طی ۱۵ ماه گذشته با ورود مهمان ناخوانده کرونا در عرصه تولید مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده هم پای کار بودند،گفت: نیروی کار به عنوان نیروی مولد عرصه‌ تولید باید مورد احترام و حمایت باشد.

محمدرضا یوسفی با بیان اینکه تمام روز و هفته‌های ما روز کار و کارگر است و کارگران به عنوان نیروهای ارزشمند عرصه‌ تلاش و تولید، چرخ تولید و پیشرفت کشور را می‌چرخانند،عنوان کرد: جا دارد در هر مجموعه و شرایطی کارگران ارج ببینند و تقدیر شوند.

کارگران رکن مهم اقتصاد جامعه هستند و جایگاه بسیار والایی در جامعه دارد و باید رفاه و آرامش این قشر از جامعه بیشتر مورد توجه قرار گیرد

وی با بیان اینکه کارگران مشکلات زیادی دارند و باید به آنها بیشتر توجه شود،ابراز داشت: کارگران رکن مهم اقتصاد جامعه هستند و جایگاه بسیار والایی در جامعه دارند و باید رفاه و آرامش این قشر از جامعه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی زنجان با بیان اینکه تولید با وجود نیروی انسانی محقق می شود،گفت: در این راستا باید برای توسعه تولید و ارتقای اشتغال به مطالبات و رفع مشکلات کار گران بسسار توجه شود.

یوسفی با بیان اینکه اداره کار تنظیم روابط کار بین کارگر وکارفرما، کمک به پیشرفت و توسعه تولید و پیشگیری از ایجاد مشکل و بحران در محیطهای کارگری است،ادامه داد: حوادث ناشی از کار در برخی از مشاغل زیاد و در برخی مشاغل کم است.

وی به بیمه کارگران ساختمانی اشاره کرد و افزود: کارگران  ساختمانی نسبت به سایر کارگران بسیار زحمتکش هستند و باید به امنیت شغلی آنها توجه شود و در سال جاری باید به امنیت شغلی آنها بیشتر توجه شود چرا که در ساخت و ساز ساختمان بسیار نقش دارند.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی زنجان با بیان اینکه در انجام امور برای رفاه کارگران نباید کوتاهی کرد،عنوان کرد: نیروی انسانی بزرگترین سرمایه برای هر کشوری است و باید مورد احترام قرار گیرد ولی در این بین کارگران ساختمانی از امکانات رفاهی و معیشتی بهره ای نمی بینند. 

اجحاف تامین اجتماعی در قبال کارگران ساختمانی زنجان

نیروی انسانی خط قرمز است
استاندار زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کار رمز پویایی هر جامعه ای نیروی انسانی است،گفت: مقام معظم رهبری طی چند سال گذشته تولید را پایه مهم اقتصاد کشور بیان می کنند.

فتح الله حقیقی با بیان اینکه کارگران بیشترین بهره اقتصادی را به کشور دارند،ابراز داشت: برای توسعه تولید باید ارتباط بین کار فرما و کارگر تقویت شود و اختلافات بین  این دو  باید به کمترین حد ممکن خود برسد.

وی با بیان اینکه کارگر و کارفرما باید مکمل هم باشند، گفت: کارگران در راستای توسعه همه جانبه کشور تلاش می‌کنند و  می طلبد به این قشر بسیار توجه شود.

استاندار زنجان با بیان اینکه کارگران رکن اصلی توسعه اقتصادی جامعه هستند،ادامه داد: تولید با کارگران معنا و مفهوم دارد بنابراین باید به امنیت شغلی و معیشت آنها بسیار توجه شود. 

کارگران موتور محرک جامعه هستند و برای ارتقای تولید باید به رفع مشکلات کارگران بسیار توجه شود تا بهتر بتوانند در عرصه تولید فعالیت کنند

حقیقی با بیان اینکه کارگران سرمایه‌های اصلی اقتصاد و مهره مهم تحقق شعار سال هستند،گفت: کارگران موتور متحرک جامعه هستند و برای ارتقای تولید باید به رفع مشکلات کارگران بسیار توجه شود تا بهتر بتوانند در عرصه تولید فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه از سال ۹۷ تاکنون ۶۰ واحد تولیدی و صنعتی تعطیل در استان احیاء شده است،افزود: با فعال شدن این واحدها برای دو هزار نفر اشتغال ایجاد شد و این نشان می دهد که تولید استان در بخش صنعت؛معدن و خدمات تقویت شده است.

کارگران ساختمانی در جامعه بسیار مظلوم واقع شدند
استاندار زنجان با بیان اینکه شرکت نخ‌تایر و ترانسفور از واحدهای تولیدی بزرگ استان و کشور هستند،بیان کرد: مشکلات این  دو واحد تولیدی بزرگ رفع و اشتغال این واحدها تثبیت شد و نیروی انسانی تعدیل نشد.

حقیقی بر لزوم به‌کارگیری نیروهای بومی در واحدهای تولیدی و صنعتی در استان تاکید کرد و ابراز داشت: باید جذب نیروهای بومی در استان به طور کامل عملیاتی شود و همه کارفرمایان بدانند که جذب نیروی بومی خط قرمز من است و باید نیروی جوان بومی در استان مشغول به کار باشد.

وی با بیان اینکه کارگران ساختمانی در جامعه بسیار مظلوم واقع شدند،عنوان کرد: باید به امنیت شغلی و رفاه خانواده آنها توجه شود.

استاندار زنجان بر تسریع در روند بیمه کارگران ساختمانی در استان تاکید کرد و گفت: باید تامین اجتماعی به تحت پوشش قرار دادن کارگران ساختمانی برنامه ریزی و مساعدت لازم را داشته باشد. 

۱۵ بازرس در زمینه بازرسی کار فعالیت می کنند
رئیس اداره بازرسی کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بر اساس فصل چهار قانون کار، بازرسان کار ناظر بر ایمنی و حفاظت از کارگران در کارگاه‌ها هستند،ادامه داد: صیانت از نیروی کار باید به جد مورد توجه قرار گیرد تا افراد در محیطی ایمن به کار مشغول شوند.

مهدی لطفی فر با بیان اینکه برای صیانت نیروی انسانی رعایت دستورالعمل‌هایی که از طریق شورای عالی حفاظت فنی (برای تامین حفاظت فنی) و وزارت بھداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین می‌شود، برای همه کارگاه‌ها، کارفرمایان و کارگران ضروری است،بیان کرد: بیشترین حوادث اتفاق افتاده در استان برای کارگران ساختمانی است و باید به سلامت این کاران بسیار توجه شود.

وی با بیان اینکه کارگران ساختمانی سخت ترین کار را انجام می دهد،گفت: در این میان کارگران و کارفرمایان باید دقت لازم در رعایت مسائل ایمنی را داشته باشند و کارگران باید از تجهیزات ایمنی کلاه استفاده کنند.

رئیس اداره بازرسی کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی استان زنجان ادامه داد: تامین اجتماعی استان هم نسبت به تحت پوشش قرار دادن کارگران ساختمانی برنامه ریزی لازم را داشته باشد.

کارگران ساختمانی بسته های کمک معیشتی دریافت نکردند
رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه انجمن صنفی کارگران ساختمان برای اولین بار در کشور از سال ۸۵ آغاز به کار کرد و در استان هم فعالیت خود را از اواسط همان سال کار خود را آغاز کرده است،گفت: کارگران از جمله افرادی هستند که حق آنها همیشه ضایع می شود.

رزاق محمدی از ثبت نام دو هزار و ۸۰۰ کارگر ساختمانی برای بیمه خبر داد و گفت: متاسفانه تامین اجتماعی در خصوص تحت پوشش قرار دادن کارگران ساختمانی بسیار کوتاهی می کند و در حال حاضر هم سهمیه ای را این سازمان نداده است.

وی با بیان اینکه حق و حقوق کارگر و کارفرما در قانون یکسان تعریف شده است،ابراز داشت: کارگران ساختمانی نسبت به سایر کارگران بیشترین کارآیی را دارند و باید مشکلات آنان پیگیری و مرتفع شود و بیش از یک سال که کرونا آمده کار گران ساختمانی بسته های کمک معیشتی دریافت نکردند و سهمیه بیمه تامین اجتماعی باید به تناسب هر استان در نظر گرفته شود و باید مشکل کارگران ساختمانی حل شود.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی زنجان با اشاره به کم‌توجهی مسئولان به کارگران ساختمانی به عنوان اقشار زحمتکش جامعه،بیان کرد: از ۱۵ هزار کارگر ساختمانی در زنجان که کارت مهارت ساختمانی دارند و از طرف انجمن صنفی کارگران ساختمانی تایید شدند تنها ۶ هزار و ۵۰۰ نفر بیمه هستند.

محمدی به منویات مقام معظم رهبری در خصوص کارگران اشاره کرد و افزود: رهبری عنوان داشتند در خصوص حق و حقوق کارگران بسیار دقت شود و نسبت به بیمه آنها تمهیدات لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه انجمن صنفی کارگران ساختمانی در استان بیمه کارگران را دنبال می کند،ادامه داد:متاسفانه رکود ساخت‌وساز، اقتصاد و بیماری کرونا باعث شده تا کارگران توان مالی لازم را نداشته باشند تا حق بیمه را واریز کنند و به علت یک روز بیکاری بیمه این افراد قطع می شود و در حال حاضر دو  هزار نفرو ۸۰۰ کارگر ساختمانی در انتظار بیمه شدن هستند ولی تامین اجتماعی فیلم بازی می کند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی زنجان بیان کرد: قرار دادی بین کارگر و تامین اجتماعی منعقد می شود ولی به خاطر یک روز بیکاری تامین اجتماعی یک طرفه قرار داد را قطع می‌کند و ما بعد از این به دادگستری شکایت خواهیم کرد چرا که طبق قانون بیمه گذار نمی‌تواند بیمه‌گر را یک طرفه حذف کند و کارگر با صداقت می گوید که یک روز است که بیکار شده ولی تامین اجتماعی قرار داد بیمه را حذف می کند. 

بیمه کارگران ساختمانی اجباری است و بیمه اجباری نباید سهمیه‌ای باشد زیرا اگر یک جای بدن کارگر آسیب ببیند چه کسی جوابگو خواهد بود

 بیمه اجباری نباید سهمیه‌ای باشد
محمدی با بیان اینکه کارگران ساختمانی به علت نبود ساخت و ساز در برخی روزها بیمه شان قطع می شود و اگر فرد دوباره مشغول به کار شود و خدایی نکرده بدون بیمه حادثه رخ دهد چه کسی جوابگوی خانواده این کارگر خواهد بود،گفت: بیمه کارگران ساختمانی اجباری است و بیمه اجباری نباید سهمیه‌ای باشد زیرا اگر یک جای بدن کارگر آسیب ببیند چه کسی جوابگو خواهد بود.

وی با بیان اینکه تامین اجتماعی خود سرانه بیمه کارگران ساختمانی را حذف می کند،ادامه داد: روزانه بیمه سه تا پنج نفر از کارگران ساختمانی در استان قطع می‌شود و در این میان تامین اجتماعی در بیمه کردن کارگران کوتاهی می کند چرا که از یک طرف بیمه را قطع می کند و از طرفی هم اعلام می کند کارگران ثبت نام کنند ولی سهمیه نمی دهد.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی زنجان با بیان اینکه ۲۰ درصد حق بیمه کارگران ساختمانی را شهرداری، سه درصد خود کارگر و هفت درصد را دولت پرداخت می‌کنند،گفت: بیمه حداقل‌ترین نیاز یک انسان است و دولتمردان باید آن را به نحو احسن انجام دهند و متاسفانه کارگران ساختمانی در استان هم از بسته کمک معیشتی استفاده نکردند و مشمول آنها نشده است.

اجحاف تامین اجتماعی در قبال کارگران ساختمانی زنجان

کارگران ساختمانی در زنجان بسته های کمک معیشتی دریافت نکردند
در این میان برای تکمیل گزارشم با یک کار گر ساختمانی وارد گفتگو شدم، وی به خبرنگار بازار گفت: برخی مشاغل دولتی سختی کار در نظر گرفته می‌شود؛ اما برای کارگران ساختمانی که در گرما و سرما، روی داربست در ارتفاعات هستند سختی کار وجود ندارد. 

بیمه تامین اجتماعی در حق کارگران ساختمانی ظلم می کند و مدت قرارداد کارگران ساختمانی ۶ تا یک سال است و در برخی مواقع کارفرمایان به سلامت و ایمنی جان کارگران اصلا توجهی نمی کنند

محمد علی محمدی  ابراز داشت: کارگران ساختمانی در برخی از مواقع در ساختمان های بیش از ۱۰ طبقه مشغول کار هستند و این خیلی سخت است و در برخی از موارد این کارگران بیمه ندارند و بدون بیمه بالای داربست هستند.

وی گفت: بیمه تامین اجتماعی در حق کارگران ساختمانی ظلم می کند و مدت قرارداد کارگران ساختمانی ۶ تا یک سال است و در برخی مواقع کارفرمایان به سلامت و ایمنی جان کارگران اصلا توجهی نمی کنند.

این کارگر ساختمانی ابراز داشت: کارگران ساختمانی امنیت شغلی  ندارند چرا که تامین اجتماعی این قشر از زحمتکش جامعه را تحت پوشش قرار نمی دهد.

محمدی از دولت خواست همانند سایر مشاغل به حمایت از کارگران ساختمانی مساعدت لازم را داشته باشد و مشکلات این قشر ضعیف جامعه را حل کنند و بسته های کمک معیشتی و تسهیلات حمایتی به کارگران ساختمانی پرداخت کنند و تاکنون این قشر از ضعیف جامعه بسته های کمک معیشتی دریافت نکردند.

 بیش از ۵۲ درصد از جمعیت کشور را قشر کارگر تشکیل داده است، از این رو باید همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این قشر از جامعه هدف به کار گرفته شود؛ چرا که از کارگران به عنوان خط تولید در جامعه یاد می‌شود.

بی شک توجه به دغدغه و مطالبات جامعه کارگری همواره باید به عنوان اصل مهم مورد توجه جدی مسئولان  قرار گیرد و در این میان هم باز مسئولان با پرهیز از شعار زده گی و فرار از زیر بار مسئولیت برای تحقق اهداف و مطالبات جامعه کارگری تلاش کنند.

کد خبر: ۸۶٬۸۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha