۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۹
دولت در همه عرصه‌ها نمره پایینی گرفت| نقدینگی از ۳ هزار هزار میلیارد تومان عبور کرد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با بازار:

دولت در همه عرصه‌ها نمره پایینی گرفت| نقدینگی از ۳ هزار هزار میلیارد تومان عبور کرد

عضو کمیسیون بودجه مجلس در واکنش به اظهارات معاون اول رئیس جمهور مبنی بر اینکه ریشه مشکلات اقتصادی، دولت گذشته است، گفت: از آنجایی که دست دولت خالی است، مجبور است تقصیرها را به دیگران نسبت دهد.

محسن زنگنه در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، در واکنش به اظهارات اخیر معاون اول رئیس جمهور مبنی بر اینکه مجلس مقصر گرانی‌ها است، اظهار داشت: خوب است که معاون اول رئیس‌جمهور به جای کلی گویی بگوید که کدام مصوبه مجلس منجر به گرانی شده است؟ 

وی بیان کرد: از زمانی که مجلس یازدهم تشکیل شد، همواره بحث بهبود معیشت مردم و کاهش قیمت کالاها را در اولویت خود قرار داد و در برخی از حوزه‌ها از جمله بحث فولاد و سیمان اگر مجلس ورود نمی‌کرد، قطعاً شیب صعودی قیمت این محصولات ادامه پیدا می‌کرد. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در واکنش به بخش دیگری از اظهارات معاون اول رئیس جمهور مبنی بر اینکه ریشه مشکلات اقتصادی، دولت گذشته است، تصریح کرد: از آنجایی که دست دولت خالی است، مجبور است تقصیرها و مشکلات را به دیگران نسبت دهد. 

نماینده مردم تربت‌ حیدریه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه الان وقت آن رسیده است که دولتمردان پاسخگوی وضعیت کشور و عملکرد نامطلوب خود باشند، ادامه داد: دولت یازدهم در همه عرصه‌ها نمره بسیار پایینی کسب کرد. برای نمونه، در این هشت سال تولید مسکن از جانب دولت متوقف شد و طرح اقدام ملی مسکن هم ابتر است، به هیچ عنوان لایه‌های بعدی آن مشخص نیست و انعطاف‌پذیری لازم را با شرایط اقتصادی کشور ندارد. 

زنگنه با اشاره به رشد شدید نقدینگی در این دولت، گفت: ما در این سال‌ها رشد نقدینگی بالای ۳۰ درصد را هم تجربه کردیم، به طوری که میزان نقدینگی از مرز سه هزار هزار میلیارد تومان عبور کرده است و هیچ برنامه‌ای برای کنترل و مهار آن وجود ندارد. 

تاریخ مصرف اظهارات جهانگیری و ربط دادن مشکلات به دولت گذشته، همان دو سال اول دولت تدبیر و امید بود و الان دیگر تاریخ مصرفی ندارد و بعید می‌دانم کسی هم این حرف ها را باور داشته باشد

وی متذکر شد: زمانی که دولت تدبیر و امید روی کار آمد، آنان حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان وام تسهیلات مسکن مهر را عامل ایجاد نقدینگی در کشور دانستند اما همین دولت در سال ۹۷، بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد تومان را فقط برای کسری تراز بانک‌ها از محل بانک مرکزی و از طریق اعطای اعتبار تأمین کرد. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در سال ۹۹ تورمی را تجربه کردیم که از سال ۷۲ چنین تورمی را تجربه نکردیم. این تورم، تورم ناشی از رکود است به این معنا که تورم داریم، در حالی که در حوزه صنعت، توسعه و کارهای زیربنایی هم دچار رکود هستیم. علاوه بر این در حوزه کاهش ارزش پول ملی هم بدترین شرایط را در دوران روحانی داشتیم. 

زنگنه با بیان اینکه سرمایه‌گذاری خارجی تقریباً از بعد از برجام صفر بوده است، اظهار داشت: در اوج تحریم‌ها و اوایل دهه ۹۰، یک و نیم تا دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی داشتیم اما از سال ۹۴ تاکنون سرمایه‌گذاری خارجی هیچ جایگاهی در اقتصاد کشور نداشته و در حد چند میلیون دلار و آن هم با برخی از کشورهای همسایه چون افغانستان و عراق بوده است. 

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمان آن نیست که دولتمردان مشکلات را به دولت‌های گذشته ارجاع دهند، تصریح کرد: تاریخ مصرف اظهارات جهانگیری و ربط دادن مشکلات به دولت گذشته، همان دو سال اول دولت تدبیر و امید بود و الان دیگر تاریخ مصرفی ندارد و بعید می‌دانم کسی هم این حرف ها را باور داشته باشد.

کد خبر: ۸۶٬۸۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha