۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۴
 وضعیت گذار انرژی در ایران و جهان
معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران منتشر کرد؛

وضعیت گذار انرژی در ایران و جهان

مجمع جهانی اقتصاد هر ساله، میزان آمادگی کشورها را برای گذار انرژی از طریق شاخص گذار انرژی و ارزیابی دو زیرشاخص «عملکرد سیستم» و «آمادگی گذار» می‌ سنجد.

به گزارش بازار، امروزه حرکت به سمت سیستم انرژی امن، مقرون به صرفه، پایدار و فراگیر بیش از هر زمان دیگری ضروری است. مجمع جهانی اقتصاد هر ساله، میزان آمادگی کشورها را برای گذار انرژی از طریق شاخص گذار انرژی و ارزیابی دو زیرشاخص «عملکرد سیستم» و «آمادگی گذار» می‌ سنجد. گذار انرژی موثر می‌ تواند ضمن ایجاد ارزش برای تجارت و جامعه، بدون ایجاد اخلال در مثلث انرژی، راه حل‌ هایی برای چالش ‌های مربوط به انرژی جهانی ارائه دهد. به لحاظ شاخص گذار انرژی، رتبه ایران در گزارش سال ۲۰۲۱ در میان ۱۱۵ کشور مورد بررسی، ۹۹ بوده است.

امتیاز ایران در سال مزبور ۵۰ بوده که از میانگین امتیاز طی سال ‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ (۵۹)، ۹ امتیاز پایین‌ تر است. ایران در گزارش سال ۲۰۲۱ امتیاز بهتری در عملکرد زیرشاخص سیستم (۵۵.۹) نسبت به آمادگی گذار (۴۴.۸) کسب کرده است.

در میان کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، در گزارش سال ۲۰۲۱، قطر با رتبه ۵۳ بهترین عملکرد و لبنان با رتبه ۱۱۲ ضعیف‌ترین عملکرد را داشته‌ اند. ایران، در میان ۱۴ کشور مورد بررسی این منطقه، در رده دهم قرار گرفته که نشان ‌دهنده عملکردضعیف آن نسبت به سایر کشورهای منطقه است.

دریافت فایل کامل گزارش

کد خبر: ۸۶٬۷۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha