۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
بخش خصوصی می‌تواند هفته‌ای ۲۵۰ هزار دُز واکسن وارد کند
عضو هیات رئیسه اتاق تهران:

بخش خصوصی می‌تواند هفته‌ای ۲۵۰ هزار دُز واکسن وارد کند

ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو می‌گوید که اگر مقدمات لازم فراهم باشد، بخش خصوصی می‌تواند هفته‌ای ۲۵۰ هزار دز واکسن وارد کند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، عضو هیات‌رئیسه اتاق تهران و رییس اتحادیه واردکنندگان دارو از ورود نخستین محموله واکسن بخش خصوصی در اوایل خرداد ماه خبر داد و گفت که مقدمات واردات ۱۰۰ هزار دز واکسن کرونا از سوی بخش خصوصی فراهم شده است.

ناصر ریاحی که در برنامه مشترک اینستاگرامی تجارت نیوز و اتاق تهران سخن می‌گفت، توضیح داد: بخش خصوصی برای خرید واکسن کرونا باید مذاکرات خود را با شرکت‌های خارجی عمده فروش واکسن شروع می‌کرد این شرکت‌ها به دلیل سرمایه گذاری در طرح‌های ساخت واکسن، تعدادی دز در اختیار دارند و آن ها را عرضه می‌کنند.

 او افزود:در حال حاضر تقاضای جهانی برای خرید این واکسن‌ها بسیار زیاد است و وقتی اطلاعات مربوط به واکسن دریافت می‌شود، ظرف چند روز باید قرارداد نهایی شده یا توافق قطعی شود؛ در غیر این صورت تضمینی برای باقی ماندن ظرفیت اعلامی وجود ندارد.

این عضو هیات رئیسه اتاق تهران درباره نحوه ورود نخستین دز از واکسن‌های بخش خصوصی به کشور نیز توضیح داد: در حال حاضر فرایند اجرایی کار آغاز شده و امیدواریم با تامین ارز و طی شدن مراحل باقی مانده، نخستین واکسن‌ها که احتمالا یک محموله ۱۰۰ هزار دزی خواهد بود در هفته نخست خرداد به کشور وارد شود. دلیل آنکه، محموله ۱۰۰ هزار دزی برای گام نخست انتخاب شده این است که فرایند واردات، تضمین کیفیت و صحت واکسن، نحوه حمل و نقل و سایر فرایندهای اجرایی به طور دقیق رصد شود و پس از آن اقدامات لازم برای واردات دزهای باقی مانده در دستور کار قرار گیرد.

او درباره نوع واکسن‌های خریداری شده از سوی بخش خصوصی نیز گفت: ما در حال حاضر بر روی دو نوع واکسن کار می‌کنیم. نخست واکسن آسترازنکا که تولید هندوستان بوده و دیگری واکسن اسپوتنیک وی کشور روسیه است. ترجیح ما این است که واکسن آسترازنکا به کشور وارد شود، زیرا از سویی دمای نگهداری آن یخچالی است اما واکسن اسپوتنیک وی نیاز به دمای منفی۲۰ درجه دارد و در عین‌حال قیمت واکسن آسترازنکا در قیاس با واکسن روسی پایین تر است.

او با بیان اینکه «قیمت واکسن آسترازنیکا حدودا پنج تا شش دلار و واکسن اسپوتنیک وی حدودا ۱۱ تا ۱۲ دلار برآورد می شود» ادامه داد: از این رو واکسن هندی حدودا ۵۰ درصد ارزان‌تر است. البته قیمت‌ واکسن‌ها بستگی به قیمت روز ارز داشته و قیمت‌ آنها با ارز نیمایی محاسبه می‌شود. به هر حال، بخش خصوصی از تمام ظرفیت خود برای واردات واکسن استفاده می‌کند و فعلا قیمت ریالی این واکسن‌ها را اعلام نمی‌کنیم تا گمانه‌زنی و حاشیه جدیدی ایجاد نشود.

ریاحی درباره نحوه توزیع و تلقیح این واکسن‌ها نیز گفت: ما امیدواریم وزارت بهداشت فرایند توزیع و تلقیح را بر عهده گیرد و با اولویت دادن به کارگران فعال در خطوط تولید، این واکسن‌ها تزریق شود. تاکنون تعداد زیادی از شرکت‌های تولیدی آمادگی خود را برای دریافت این واکسن اعلام کرده‌اند که شرط ابتدایی، قرار داشتن نام افراد دریافت کننده واکسن در فهرست بیمه و حقوق این واحدهاست.

عضو هیات رئیسه اتاق تهران در بخش دیگری از سخنان خود به دلایل تاخیر واردات واکسن توسط نهادهای دولتی پرداخت و گفت: هزینه واکسیناسیون کل جمعیت در ایران حدود دو میلیارد دلار است اما اکنون دولت در تنگنای مالی قرار دارد و همین رقم اندک را هم در اختیار ندارد. این در حالی است که منابع بلوکه شده ایران در سایرکشورها به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد؛ یعنی۵۰ برابر این رقم.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با اشاره به اینکه «دولت برای خرید حدود ۱۷ میلیون دز واکسن کوواکس ثبت‌نام کرده بود» توضیح داد: ایران می‌توانست دسترسی سریع‌تری به سهمیه کواکس داشته باشد؛ اما دولت نتوانست پول را انتقال داده و واکسن کواکس را وارد کند. شاید اگر بخش خصوصی از ابتدا برای خرید واکسن کرونا ورود پیدا می‌کرد، می‌توانست بهتر عمل کند؛ هرچند ما هم با مشکلات انتقال ارز مواجه هستیم.

ریاحی با بیان اینکه اگر همه چیز خوب پیش برود بخش خصوصی می‌تواند هفته‌ای ۲۵۰ هزار دز واکسن وارد کند، ادامه داد: برآورد ما از واردات واکسن کرونا برای بخش صنایع ۶ میلیون دز بود اما اگر سایر بخش‌ها نیز نیاز به واکسن داشته باشند، بخش خصوصی می‌تواند طبق روال عادی واکسن وارد کند. تزریق این واکسن‌ها هم زیر نظر ستاد مقابله با کرونا و وزرات بهداشت انجام می‌شود.

کد خبر: ۸۶٬۷۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha