۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
خط قرمز ایران لغو تمامی تحریم‌هاست
سخنگوی وزارت امور خارجه:

خط قرمز ایران لغو تمامی تحریم‌هاست

خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه موضع این وزارتخانه را موضع نظام دانست و گفت: موضع نظام رفع تمامی تحریم‌هایی است که در دوران رییس‌جمهور قبلی آمریکا و علیه برجام اعمال شده است.

به گزارش بازار، سعید خطیب زاده در نشست خبری ویدئو کنفرانسی خود درباره اظهارات آقای عراقچی درباره نهایی شدن لغو تحریم‌های افراد و موضوعی افزود: تمامی آنچه برای ما خط قرمز است، این است که تمامی تحریم‌های باز اعمال شده و تحریم‌هایی که با برچسب‌های دیگر اعمال شده‌اند، باید لغو شوند. طرفین به فهم مشترکی در بسیاری از حوزه‌ها رسیده‌اند.

خطیب‌زاده درباره لغو تحریم‌های اشخاص و افراد نیز گفت: درباره تحریم اشخاص و لیست‌های تعیین شده قبلی از افراد، اختلاف‌نظرهایی جدی وجود دارد. این مسائل در مسیر گفتگوهای قبلی این مذاکرات ادامه یابد. آنچه انجام می‌شود، بر مبنای برجام، مبانی حقوقی و انتفاع ایران از توافق هسته‌ای است. پیشرفت‌ها قابل توجه و خوب است، ولی در برخی از حوزه‌ها کند جلو رفته‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره چگونگی تضمین رفع تحریم‌ها تصریح کرد: گفتگوها براساس اعتماد به طرف مقابل نیست. برجام براساس بی‌اعتمادی زیاد دو طرف این گونه نوشته شده است. ارتباط دادن این مسائل به انتخابات مسیر انحرافی است. مهم آن است که تحریم‌ها عینا و قطعا از سر ملت برداشته شود.

وی ادامه داد: همانطور که رهبری گفته‌اند، اگر رفع تحریم‌ها یک ساعت زودتر قابل انجام است، نباید در این کار تعلل کنیم. این‌ها موضوعاتی نیستند که به مجریان ارتباطی داشته باشد. مجریان از جمله وزارت امور خارجه ماموریت‌محور هستند و براساس ماموریت جلو می‌رود. آنچه در برجام نوشته شده، باید نعل به نعل اجرایی شود. در این صورت ما نیز اقدامات کاهشی خود را متوقف خواهیم کرد.

خطیب‌زاده در پاسخ به اینکه در مذاکرات وین چه تحریم‌هایی برداشته می‌شود، تصریح کرد: موضع وزارت امور خارجه موضع نظام است. موضع نظام رفع تمامی تحریم‌هایی است که در دوران رییس‌جمهوری قبلی آمریکا و علیه برجام اعمال شده است. باید تمامی تعهدات طرفین در برجام عینا اجرایی شود و موانع ابتدا از سوی آمریکا برداشته و راستی‌آزمایی شود. آنگاه ایران به تعهداتش عمل می‌کند.

وی درخصوص اینکه تا چه زمانی ایران و کشورهای عضو برجام درباره احیای کامل برجام و بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای توافق خواهند کرد خاطرنشان کرد: درخصوص اینکه چند روز باقیمانده است، اظهارنظر خاصی نمی‌کنیم. اگر آمریکا قطعی و قاطعانه می‌پذیرفت اقدامات خود را راستی‌آزمایی شده، انجام دهد، بازگشت به برجام ماه قبل یا اکنون انجام می‌شد، اما ما تعجیلی نداریم، ولی اگر احساس کنیم مذاکرات فرسایشی شده است، مذاکرات را ادامه نخواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رفع تحریم‌های بانکی و نفتی هم گفت: رفع تحریم‌های بانکی، نفتی، حوزه‌های عمومی و بخشی، موضوعات بدیهی هستند که مورد گفتگو نبوده‌اند. آنچه مورد گفتگو قرار می‌گیرد، درباره مسائل اختلافی است.

خطیب‌زاده افزود: متاسفانه طرف مقابل وقت کمیسیون مشترک را گرفته است. اکنون طرفین به دو متون رسیده‌اند. مسائل اختلافی وجود دارد که باید درباره آن‌ها تصمیم‌گیری شود. از نظر ما تحریم‌های ترامپ مرتبط با برجام و با هدف از بین بردن توافق هسته‌ای و از دست رفتن فرصت بهره‌برداری ایران از آن بوده است که باید برداشته شوند.

وی درباره آزاد شدن احتمالی هفت میلیارد دلار از اموال ایران از محل منابع بلوکه شده ایران در عراق گفت: بر این عدد و ارقام زیاد پافشاری نکنید. آنچه مورد رایزنی و مذاکره است، دسترسی ایران به تمامی منابعش است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اینکه آیا سازمان ملل در مورد پرونده هسته‌ای ایران، نماینده‌ای تعیین کرده است تصریح کرد: نمی‌دانم این خبر از کجا آمده که مطرح کردید. اگر آمریکا به تعهداتش برگردد، همانطور که موضوعات منطقه‌ای به کشورهای فرامنطقه‌ای ربطی ندارد، موضوع هسته‌ای هم مربوط به ایران با گروه ۱+۵ است.

خطیب‌زاده درباره اینکه آیا ایران زیر بار انجام اقدامات و تعهدات خود قبل از راستی‌آزمایی می‌رود، گفت: تمامی تحریم‌ها باید رفع شود. تمامی توافقات انجام شده در همین چارچوب است. تمامی تحریم‌های عمومی، بخشی، افراد و... باید یکجا رفع شوند. یکسری اختلاف‌نظرهایی درباره برخی لیست‌ها، افراد و اشخاص وجود دارد که باید نهایی شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رفع تحریم‌هایی که در وین در حال مذاکره شدن است، شامل تحریم‌هایی اولیه نیز می‌شود، خاطرنشان کرد: ۴۲ سال است که آمریکا ایران را تحریم کرده است. آنچه برای ما مهم است تحریم‌هایی که در دوران ترامپ اعمال و برچسب‌های آن عوض شد، همه باید یکجا و قابل راستی‌آزمایی برداشته شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر هفته گذشته وزیر امور خارجه به عراق نیز گفت: سفر ظریف به عراق در چارچوب سفرش به منطقه بوده است. آنچه پیام سفر ظریف بود، این بود که همسایگان همیشه اولویت ما هستند. برای ایران منطقه اولویت اصلی است.

خطیب زاده درباره سفر ظریف به عمان و دیدار و گفتگو با محمد عبدالسلام، عضو عالی انصارالله یمن هم گفت: به شدت نگران تحولات یمن هستیم. این کشور در بدترین وضعیت انسانی قرار دارد و آنچه در مأرب اتفاق می‌افتد، جدا از تحولات یمن نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه به ملزومات رفع بحران یمن اشاره کرد و افزود: اگر اراده جدی برای پایان دادن به این وضعیت اسفبار انسانی است باید رفع محاصره همزمان با آتش بس سراسری در یمن رخ دهد و دسترسی‌های انسانی فراهم و گفتگوهای یمنی تسهیل شود. ملاقاتی که در عمان انجام شد در همین مسیر بود.

کد خبر: ۸۶٬۷۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha