۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
گرانی، مصرف ماهی در خانوارها را تا ۴۰ درصد کاهش داد
در گفتگوی اختصاصی با «بازار» عنوان شد؛

گرانی، مصرف ماهی در خانوارها را تا ۴۰ درصد کاهش داد

احمدی، بازرس آبزیان و عضو اتحادیه پرنده و ماهی تهران گفت: افزایش قیمت ماهی مصرف آن را در بین مردم بسیار کاهش داده است و ماه مبارک رمضان نیز مصرف ماهی را در بین خانواده ها تحت تاثیر قرار داده است.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: «فخرالدین احمدی» در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت بازار ماهی اظهارداشت: قیمت ماهی در ۴۴ روز اخیر در بازار افزایش نداشته و حتی قیمت برخی از ماهی ها کاهش نیز داشته است.

وی خاطرنشان کرد: معمولا مصرف ماهی در کشورمان نیمه دوم سال افزایش و مصرف آن در نیمه نخست هر سال کاهش می یابد و این عرفی است که از سال های گذشته در کشور برقرار بوده است.

گرانی قیمت ماهی بر مصرف آن در بین خانواده ها تاثیر گذاشته است
بازرس آبزیان و عضو اتحادیه پرنده و ماهی تهران با بیان اینکه هم اکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد مصرف ماهی در بین خانواده ها کاهش پیدا کرده است، گفت: گرانی قیمت ماهی نیز بر مصرف آن تاثیر گذاشته است.

این عضو اتحادیه پرنده و ماهی تهران اظهارداشت: در اواخر سال گذشته اگر ماهی فروشی به طور متوسط روزانه ۵۰۰ کیلو فروش داشت، هم اکنون فروش آن به کمتر از ۳۰۰ کیلوکاهش یافته است.

وی در پاسخ به خبرنگار بازار مبنی بر اینکه صید ماهی در دریای خزر را در سال گذشته چطور ارزیابی می کنید، گفت: تا  عید امسال صید ماهی از خزر خوب بود، اما پس از عید صید کاهش یافت و این بر افزایش قیمت ماهی شمال در بازار نیز تاثیر گذاشت.

در سال جاری قیمت ماهی افزایش نیافته و قیمت آن همان قیمت های شب عید است
این عضو اتحادیه پرنده و ماهی تهران با بیان اینکه در مجموع تقاضا برای خرید ماهی در بازار کاهش یافته است، گفت: این در حالی است که قیمت ماهی پرمصرف از جمله قزل آلا تقریبا به قیمت شب عید است و افزایشی نداشته است.

احمدی با اشاره به قیمت ماهی قزل آلا در بازار یادآور شد: هم م اکنون هر کیلوگرم ماهی غیر زنده قزل آلا در بازار عمده فروشی ۴۲ هزار تومان است و قیمت خرده فروشی آن در میادین شهرداری تهران ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است، اما در بازار آزاد قیمت آن بیش از ۵۵ هزار تومان است.

وی اظهارداشت: در مجموع همه چیز در بازار تحت تاثیر عرضه و تقاضا قرار دارد اما با وجود عرضه ماهی در بازار تقاضا برای خرید آن از طرف مردم بسیار کاهش یافته است.

از ۱۵ مهر ۱۳۹۹ تا ۲۰ فروردین ۲ هزار و ۴۵۶ تُن ماهی توسط صیادان مازندرانی از دریای خزر صید شد
پیش از این «حسن اسحاقی» مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه صید ماهیان استخوانی از دریای خزر ۲۰ فروردین پایان یافت، گفت: صیادان مازندرانی از آغاز فصل صید از ۱۵مهر ماه ۱۳۹۹ تا ۲۰ فروردین ۲ هزار و ۴۵۶ تُن ماهی از دریای خزر صید کردند که در مقایسه با فصل صید قبلی ۲۷ درصد کاهش داشت.

وی ارزش اقتصادی ماهیان صید شده را ۱۴۷میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: درآمد صیادان مازندرانی ۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

اسحاقی ادامه داد: سرانه هر تعاونی پره هم ۴۷ تُن بوده است که حدود ۲۶درصد کاهش نسبت به آمارهای سال قبل داشت.

مدیر کل شیلات مازندران گفت: از میان ماهیان صید شده ۶۹ درصد ماهی سفید، ۱۶درصد ماهی کفال و ۱۵درصد ماهی کپور بوده است.

وی افزود: مهلت قانونی صید ماهیان دریای خزر ۱۵ فروردین به پایان رسید، اما کمیته صید سازمان شیلات تصمیم بر تمدید آن گرفت.

از طرفی معاون صید و بنادر ماهیگیری استان گلستان گفت: میزان صید ماهیان استخوانی در فصل صید امسال، ۲۳ درصد افزایش یافت.

یک هزار و ۵۲ تن انواع ماهیان استخوانی از آب های استان گلستان صید شد
«محسن یحیایی » در جلسه تخصصی کمیته علمی آمار صید سازمان شیلات ایران اظهار کرد: در فصل صید سال ۱۴۰۰-۹۹، صیادان گلستانی توانستند هزار و ۵۲ تن انواع ماهیان استخوانی از جمله سفید، کفال، کپور و غیره را از آب های استان صید کنند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری استان گلستان گفت: این آمار نسبت به سال گذشته که میزان صید ۸۵۲ تن بوده، ۲۳ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه گونه کپور نسبت به سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است، خاطرنشان کرد: در این فصل، ۴۷۴ تن ماهی کپور از آب های استان صید شد که با توجه به صید ۱۰۷ تنی این ماهی در فصل صید گذشته، ۳۴۳ درصد افزایش صید را در این گونه شاهد بوده ایم.

یحیایی در پایان با اشاره به آمار صید دیگر گونه های ماهیان استخوانی افزود: دراین فصل ۷۰ تن ماهی سفید، ۴۶۸ تن ماهی کفال، ۱۹ تن ماهی کلمه، ۱۹ تن شگ ماهی و ۵.۱ تن سایر گونه ها از آب های استان صید شده است.

یک هزار و ۳۳۰ تن ماهی به ارزش ۱۲ میلیارد تومان در استان گیلان صید شد
همچنین مدیرکل شیلات گیلان میزان صید ماهیان استخوانی را در استان یک هزار و ۳۳۰ تن و ارزش اقتصادی آن را ۱۲ میلیارد تومان اعلام کرد.

«عظیم مدبری» در ادامه ماهیان استخوانی صید شده نیز اشاره و اضافه کرد: ماهی سفید با ۶۵۰ تن معادل ۴۹ درصد بیشترین ماهی استخوانی صید شده از سوی صیادان است.

مدبری با بیان اینکه کفال با ۴۶ درصد نیز بعد از ماهی سفید از سوی صیادان صید شده است، گفت: پنج درصد نیز سایر انواع ماهیان استخوانی صید شده اند.

وی با اشاره به اینکه امسال چهار هزار صیاد از ۴۹ صید پره اقدام به صید ماهیان استخوانی از دریا خزر کردند، افزود: در فصل صید گذشته هزار و ۷۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی در استان گیلان صید شده بود.

کد خبر: ۸۶٬۶۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha