۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
رشد صادرات هند در اوج همه گیری کرونا
بحران کرونا در هند هر روز بزرگتر می شود؛

رشد صادرات هند در اوج همه گیری کرونا

در این روزها کشور هند درگیر همه گیری کرونا است. ابتلای صدها هزار نفر در روز به کرونا و مرگ هزاران نفر، این کشور را وارد قرنطینه ای سخت و طولانی کرد که باعث کاهش مصرف و افزایش بیکاری شد.

بازار؛ گروه بین الملل: هند یکی از اقتصادهای بزرگ اسیایی است که این روزها درگیر موج تازه ای از همه گیری است. در ابتدای سال جاری میلادی پیش بینی شده بود  اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۱ بین ۱۲ تا ۱۳ درصد رشد کند .

این رشد اقتصادی در شرایطی که در سال ۲۰۲۰ این کشور رکود بزرگی را تجربه کرده بود، نرخ رشد قابل توجهی نیست. ولی با شروع موج تازه ای از همه گیری ، نرخ بالای مرگ و بحرانی که در سیستم بهداشت و درمان این کشور وجود دارد، احتمال تحقق این پیش بینی بسیا ر کم است.مساله نگران کننده در مورد هند، جمعیت زیاد و نقش بالای این کشور در اقتصاد دنیا است که می تواند زمینه را برای انتشار ویروس جهش یافته هندی فراهم کند و بحران موجود در این کشور را به تمامی دنیا منتشر کند.

نشریه دهلی تایمز نوشت:«با شروع موج تازه همه گیری در هند ، دولت طرح قرنطینه را در کشور اجرا کرد و بسیاری از کسب و کارها برای ممانعت از شیوع ویروس تعطیل شدند. این سیاست تاثیر مخربی روی فعالیتهای اقتصادی در کشور داشت، میزان مصرف را تنزل داد  و میزان تقاضا برای خدمات نیز کاهش پیدا کرد.

کاهش مصرف و تقاضا برای خدمات برای کشوری که ۶۰ درصد از اقتصاد کشورش به آن وابسته است، موضوعی بسیار مهم و جدی است و حال که شمار  زیادی از مردم در خانه هستند، میزان مصرف به شدت کاهش پیدا کرده است.»

کاهش مصرف و کاهش نرخ رشد اقتصادی به معنای بحران در کسب و کارهای این کشور است که زمینه را برای افزایش نرخ بیکاری فراهم کرده است.

در انتهای ماه اوریل سال جاری نرخ بیکاری در هند به مرز ۷.۸ درصد رسید در حالیکه یک ماه قبل از ان  نرخ بیکاری در این کشور برابر با ۶.۶ درصد بود.نکته جالب این است که در ماهی که بحران در اقتصاد این کشور آسیایی ریشه کرده بود و میزان مصرف کاهش یافته بود، ارزش صادرات این کشور آسیایی با سرعت زیادی رشد کرد و به گفته وزارت بازرگانی این کشور در حال بازگشت به شرایط عادی است.

 رشد صادرات در ماه آوریل
آمارهای ارایه شده توسط وزارت بازرگانی هند نشان می دهد، این کشور شاهد افزایش صادرات در چهارمین ماه سال جاری بود. در این ماه مصرف در کشور سقوط کرد و کالاهای تولیدی وارد بازار صادراتی شد.

بر مبنای این گزارش در ماه آوریل سال جاری ۳۰.۲۱ میلیارد دلار کالا از کشور هند به دیگر کشورهای دنیا صادر شد که ۱۹۷.۰۳ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بود. ارزش صادرات این کشور  در ماه آوریل امسال ۱۰.۱۷ میلیارد دلار  بیش از آوریل سال قبل بود. نکته مهم این است که حتی  ارزش صادرات این کشور در ماه آوریل نسبت به آوریل سال ۲۰۱۹ هم رشد داشت . ارزش صادرات هند در ماه گذشته میلادی ۱۶.۰۳ درصد بیشتر از میزان صادرات این کشور در آوریل سال ۲۰۱۹ بود.

خبر از رشد صادرات هند در شرایطی منتشر شده است که آمارها از رشد واردات این کشور هم حکایت دارد. در ماه آوریل هند ۴۵.۴۵میلیارد دلار کالا  وارد کرد که ۱۶۵.۹۹ درصد  نسبت به آوریل سال قبل رشد داشت و در مقایسه با میزان واردات سال ۲۰۱۹ افزایش ۷.۲۲ درصدی را تجربه کرده است. در آوریل سال ۲۰۲۰ کشور هند ۱۷.۰۹ میلیارد دلار کالا وارد کشور کرد و در آوریل سال ۲۰۱۹ ارزش واردات این کشور برابر با ۴۲.۳۹ میلیارد دلار بود.

کسری تجاری هند در چهارمین ماه امسال
گزارشهای ارایه شده توسط وزارت بازرگانی هند نشان می دهد در چهارمین ماه سال جاری این کشور کسری ۱۵.۲۴ میلیارد دلاری را تجربه کرد و میزان کسری تجاری این کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۲۰.۳۴ درصد رشد کرد. در آوریل سال ۲۰۲۰ میزان کسری تجاری این کشور آسیایی برابر با ۶.۹۲ میلیارد دلار بود.

در این ماه ارزش صادرات غیر نفتی هند برابر با ۲۶.۸۵ میلیارد دلار بود که ۲۰۰.۶۲ درصد بیش از مدت مشابه سال قبل بود و در مقایسه با آوریل سال ۲۰۱۹ هم رشد ۱۹.۴۴ درصدی را تجربه کرده بود.در  ماه آورلی سال ۲۰۲۱ ارزش واردات نفت برابر با ۱۰.۸ میلیارد دلار بود که ۱۳۲.۲۶ درصد نسبت به سال قبل  از آن رشد کرد. در اوریل سال ۲۰۲۰ ارزش واردات نفت به این کشور برابر با ۴.۶۵ میلیارد دلار بود.بر مبنای گزارش وزارت بازرگانی هند اصلی ترین کالاهای صادراتی این کشور سنگ اهن، غلات، روغن های خوراکی، برنج، وسایل الکترونیکی  و دارو  است و نفت سهم زیادی در هزینه واردات این کشور آسیایی دارد.

کد خبر: ۸۶٬۵۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha