۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
بحران کم آبی بیخ گوش تبریز| دولت زیر قولش زد
بازار گزارش می‌دهد؛

بحران کم آبی بیخ گوش تبریز| دولت زیر قولش زد

تبریز- با گرم شدن هوا و آغاز فصل تابستان شهر تبریز و دیگر مناطق آذربایجان شرقی همچون سال‌های اخیر وارد تنش آبی می‌شود و احتمال بحران جدی در تأمین آب شرب وجود دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: امسال با توجه به کاهش میزان بارش در آذربایجان شرقی و همچنین افزایش شیوع ویروس کرونا و آغاز فصل گرما پیش بینی می‌شود شاهد بحران کم آبی در آذربایجان شرقی و به خصوص شهر تبریز باشیم.

روزانه مردم تبریز معادل ۴۸۰ میلیون لیتر مصرف آب دارند که تابستان سال گذشته این میزان باتوجه به حساسیت‌های مردم نسبت به ویروس کرونا و شستشوی مداوم دست‌ها افزایش ۲۵ درصدی داشت و امسال نیز پیش بینی می‌شود مصرف روزانه مردم تبریز به بیش از ۵۰۰ میلیون لیتر آب برسد.

تعداد جمعیت تحت پوشش آب شهری در تبریز یک میلیون و ۶۰۸ هزار و ۵۱۸ نفر و تعداد انشعابات آب شهری ۷۲۲ هزار و ۵۱۴ فقره و تعداد چاه‌های آب ۹۲ فقره است.

۵۵ درصد نیاز آبی شهر تبریز از طریق خط زرینه‌رود، ۱۳ درصد از سد نهند، ۳۱ درصد از چاه‌ها و مابقی نیز از قنوات تأمین می‌شود.

کاهش میزان آب چاه‌ها و قنات‌ها
در بهمن ماه سال گذشته روزانه ۸۵۰ هزار مترمکعب آب شرب در استان آذربایجان شرقی مصرف شد که این میزان در اسفند همان سال به روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب رسید.

میزان تولید سالانه آب شرب شهری و روستایی در استان حدود ۳۳۰ میلیون مترمکعب است که ۷۵ درصد تأمین آب شرب استان از طریق آب منطقه‌ای و ۲۵ درصد نیز از طریق چاه‌های شرکت آب و فاضلاب تأمین می‌شود.

امسال بارندگی‌ها به میزان قابل توجهی نسبت به سال گذشته کاهش داشته و بنابراین میزان آب چاه‌ها و قنات‌ها نیز کمتر شده است

با این اوصاف امسال بارندگی‌ها به میزان قابل توجهی نسبت به سال گذشته کاهش داشته و بنابراین میزان آب چاه‌ها و قنات‌ها نیز کمتر شده و ویروس کرونا و به تبع آن افزایش میزان مصرف آب در تابستان گرم امسال قابل پیش بینی است که این بحران آبی مشکلات جدی در استان ایجاد خواهد کرد.

بحران کم آبی بیخ گوش تبریز/ دولت زیر قولش زد

وعده‌ای که دولت روحانی به آن عمل نکرد!
سال گذشته کمبود آب در شهر تبریز باعث شد تا از سوی هیأت دولت ۴۵ میلیارد تومان برای پروژه‌های آبرسانی استان تخصیص یابد ولی با وجود پیگیری‌های انجام شده از استان این مبلغ تاکنون در اختیار سازمان برنامه و بودجه استان جهت تخصیص به پروژه‌های آبی قرار نگرفته است.

این اعتبار قرار است برای اجرای خط انتقال آبرسانی از نهند به تبریز، پروژه حفر ۳۰ حلقه چاه در نهند و نیز افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ شماره ۵ آبرسانی زرینه رود صرف شود و بخش زیادی از دغدغه کمبود آب در استان را حل کند ولی با توجه به اینکه در روزهای پایانی دولت قرار داریم به نظر می‌رسد دیگر این ۴۵ میلیارد تومان به پروژه‌های آبی استان اختصاص نیابد، وعده‌ای که همچون بسیاری از وعده‌های دولت روحانی به آن عمل نشد.

به گفته کارشناسان امر در صورت عدم تأمین اعتبار تابستان امسال با تنش آبی در آذربایجان شرقی و تبریز مواجه خواهیم بود.

برق، آب را هم می‌بَرَد!
یکی دیگر از مشکلات شهر تبریز در فصل تابستان قطع برق و بلافاصله بعداز آن قطع آب است. به این دلیل که تبریز شهری همسطح نیست و برخی از مناطق در ارتفاعات قرار گرفته برای همین آب با پمپاژ و توسط موتورهای برق به مناطق بالاتر فرستاده می‌شود و در نتیجه با قطعی‌های مکرر برق در تابستان بلافاصله آب نیز قطع می‌شود و مشکلات خانواده‌ها را دوچندان می‌کند.

اختلاف ارتفاع شهر تبریز بین پایین‌ترین نقطه و بالاترین نقطه ۴۰۰ متر است و طبق اعلام کارشناسان صنعت آب چرخاندن آب اگر بیش از ۱۰ درصد باشد سیستم آبرسانی بهم خواهد خورد.

بحران کم آبی بیخ گوش تبریز/ دولت زیر قولش زد

نیم ساعت قطعی برق در تبریز موجب عقب افتادگی ۸ ساعته در سیستم آب و فاضلاب می‌شود زیرا ۱۰۰ حلقه چاه در این کلانشهر وجود دارد که با قطع برق راه اندازی مجدد و هواگیری این چاه‌ها زمان بر است.

تبریز در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی در زمینه آب مواجه و شاهد قطعی‌های مکرر آب شرب در فصل تابستان بوده که نیاز به تأمین آب از منابع مختلف با افزایش ظرفیت‌های موجود و تسریع در تکمیل طرح‌های نیمه تمام با اعتبار پیش بینی شده برای کوتاه مدت است که می‌تواند گره گشای مشکلات آب شرب شهر تبریز باشد.

افزایش ۴۰ درصدی مصرف آب با شیوع ویروس کرونا
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار بازار از افزایش ۴۰ درصدی مصرف آب با شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: هر سال با توجه به رشد مصرف آب با رشد مصرف ۳ تا ۴ درصدی روبه‌رو می‌شدیم که همیشه این افزایش را تا ۱۲ درصد پیش‌بینی می‌کنیم ولی سال گذشته با افزایش شیوع ویروس کرونا شاهد افزایش حدود ۴۰ درصدی مصرف آب در استان بودیم.

بروز مشکل کمبود آب به‌ویژه آب آشامیدنی، ضرورت اتمام طرح‌های آبرسانی در این استان را دوچندان کرده و این طرح‌ها در انتظار تأمین اعتبار ۴۵ میلیارد تومانی مصوب هیأت دولت هستند

علیرضا ایمانلو با بیان اینکه کاهش بارندگی‌ها طی یکسال اخیر در آذربایجان‌شرقی نگرانی‌ها را نسبت به بحران کم آبی افزایش داده، ادامه داد: بروز مشکل کمبود آب به‌ویژه آب آشامیدنی، ضرورت اتمام طرح‌های آبرسانی در این استان را دوچندان کرده و این طرح‌ها در انتظار تأمین اعتبار ۴۵ میلیارد تومانی مصوب هیأت دولت هستند.

وی ادامه داد: گره گشای مشکل آب شرب تبریز، خط آبرسانی نهند است که اگر این اعتبار ۴۵ میلیارد تومانی تأمین شود خواهیم توانست این طرح را به اتمام برسانیم.

ایمانلو با اشاره به اینکه به طور معمول از ابتدای خرداد ماه میزان تولید نسبت به میزان مصرف کمتر می‌شود و حجم مخازن کاهش می‌یابد، خاطرنشان کرد: اگر کوچک‌ترین خللی در تأمین آب ایجاد شود سیستم با مشکل مواجه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی افزود: در صورت عدم تأمین آب پایدار و کاهش سطح مخازن و آغاز پیک مصرف، تأمین آب بعد از کاهش سطح مخازن به دلیل مصرف بالای مشترکین امکان پذیر نخواهد بود و باعث افت فشار و قطعی موضعی در شبکه خواهد شد.

بحران کم آبی بیخ گوش تبریز/ دولت زیر قولش زد

پیش بینی قطع آب و برق در آذربایجان شرقی طی تابستان امسال
معاون استاندار آذربایجان شرقی نیز با انتقاد از تخصیص نیافتن اعتبار ۴۵ میلیارد تومانی برای اجرای پروژه‌های آبرسانی استان از طرف دولت گفت: نمی‌توان بیش از این منتظر اختصاص این اعتبار بود چراکه زمان لازم وجود ندارد و تا پیک مصرف آب فقط چند هفته فرصت داریم.

جواد رحمتی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه لازم است برای تجهیز و اجرای پروژه حفر چاه‌ها از منابعی مانند حقوق دولتی معادن استفاده شود، افزود: دستگاه‌های ذیربط پیش‌بینی‌ها و اقدامات لازم برای مدیریت و اصلاح الگوی مصرف جهت عبور از اوج مصرف در تابستان را داشته باشند.

وی از پیش بینی قطع آب و برق در آذربایجان شرقی طی تابستان امسال خبر داد و گفت: امیدواریم شهروندان نیز تمام تلاش خود را برای رعایت مصرف آب و برق داشته باشند تا بتوانیم از پیک مصرفی تابستان عبور کنیم و مشکلی ایجاد نشود.

کاهش ۱۸ درصدی آب سدهای آذربایجان شرقی
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی نیز در این خصوص گفت: امسال ۲۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش بارش داشته ایم که بر همین اساس ۱۸ درصد آب سدها و ۴۰ درصد آب‌های روان کاهش یافته است.

محمد باقر هنربر افزود: نیازمند همراهی و همکاری مردم در مدیریت مصرف آب و برق در تمامی بخش‌ها اعم از خانگی، کشاورزی، صنعتی و خدماتی هستیم.

وی اظهار داشت: برای مدیریت مصرف برق در ایام پیک تابستان نیازمند استفاده از مولدهای انرژی توسط دستگاه‌های اداری و کاهش ساعات کار ادارات، اصناف و بازاریان هستیم.

بحران کم آبی بیخ گوش تبریز/ دولت زیر قولش زد

تبریز نیازمند راهکارهای دائمی برای حل مشکل آب
بیشتر طرح‌های آبرسانی که در این شهر انجام می‌شود کوتاه مدتی بوده و در فصل تابستان تا حدودی مشکل آب را حل می‌کند که این شهر نیازمند راهکارهای دائمی برای حل مشکل آب است.

انتقال آب ارس به تبریز که چشم انداز ۲۰ ساله دارد و ساخت سدهای قیزقلعه سی، حاجیلار چای، کلقان چای و خداآفرین و همچنین ساخت مدول دوم تصفیه خانه تبریز از جمله اقدامات مهم برای تأمین دائمی آب آذربایجان شرقی و کلانشهر تبریز است.

استاندار آذربایجان شرقی در این مورد اظهار کرد: سدهای خداآفرین و قیزقلعه سی پیشرفت‌های خوبی داشته است.

محمدرضا پورمحمدی با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد آب تبریز از زرینه رود تأمین می‌شود، گفت: خط انتقال قدیمی یک کانال بتنی است که مرتبط دچار مشکل می‌شود و اکنون خط جایگزین با لوله‌های فولادی به طول ۱۰۰ کیلومتر اجرا شده است.

یکی از پروژه‌های مهم استان در حوزه آب، انتقال آب ارس بوده که ۳۵ کیلومتر آن از محل اعتبارات آب‌های مرزی اجرا شده است

وی اضافه کرد: یکی از پروژه‌های مهم استان در حوزه آب، انتقال آب ارس است که ۳۵ کیلومتر آن از محل اعتبارات آب‌های مرزی اجرا شده و پمپاژ آن تا هرزندات مرند انجام شده و قرارداد ۱۰۵ کیلومتر باقی مانده نیز به زودی منعقد خواهد شد.

پورمحمدی افزود: در بخش فاضلاب نیز مدول دوم تصفیه خانه تبریز در مراحل نهایی است و نصب برخی از تجهیزات باقی مانده که آن را تا پایان دولت به پایان می‌رسانیم.

بحران کم آبی بیخ گوش تبریز/ دولت زیر قولش زد

تخصیص از محل تتمه بودجه آخرین امکان رفع تنش آبی تبریز است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی نیز گفت: آخرین گزینه برای تحقق اعتبار ۴۵ میلیارد تومانی برای رفع تنش آبی تبریز تخصیص آن از محل تتمه اعتبارات سال قبل است.

داود بهبودی اظهار کرد: البته ممکن است به علت محدودیت منابع این تخصیص انجام نشود چون منابع مربوط به سال ۱۳۹۹ است بر این اساس به طور اتوماتیک منتقل نمی‌شود از این رو دوباره باید در هیأت دولت تنفیذ شود.

وی با بیان اینکه احتمال تنفیذ اعتبار رفع تنش آبی تبریز به علت محدودیت منابع مالی در هیأت دولت و تصویب مجدد آن وجود دارد، گفت: اعتبار ۴۵ میلیارد تومانی رفع تنش آبی تبریز اسفند ماه سال گذشته با پی گیری ها و مکاتبات فراوان و نامه استاندار آذربایجان شرقی در هیأت دولت تصویب شد و قبل از عید نیز از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شد اما مراحل بودجه ریزی گام به گام است و در واقع پس از تصویب و ابلاغ باید مراحل تخصیص و سپس هزینه را طی کند اما به علت موقعیت زمانی پایان سال، تعطیلات و پایان سال مالی، اکنون با وجود پی گیری های انجام شده به مانع برخورد کردیم.

بهبودی خاطر نشان کرد: اگر تخصیص فراهم شد مراحل کار توسط دستگاه مربوطه آغاز می‌شود اما اگر احیاناً تخصیص مقدور نشد باید به طور مجدد مراحل طی شود و بر اساس مصوبه سال قبل اعتبار طرح در هیأت دولت تنفیذ شود.

وی افزود: در خصوص مسیر اداری تأمین اعتبار به علت موقعیت زمانی با ناهمواری برخورد کردیم اما پیگیر هستیم قبل از پیک مصرف آب در سال جاری اعتبار طرح یاد شده به سرانجام برسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی همچنین یادآور شد: در سال گذشته اعتباری از محل اعتبارات متمرکز شهرهای دارای تنش آبی به استان ابلاغ نشده است ولی به دلیل ضرورت موضوع از محل اعتبارات استانی مبلغ ۱۰ میلیارد ریال جهت حفر ۲ حلقه چاه به شرکت آب و فاضلاب استان ابلاغ شده است که تجهیز این چاه‌ها از محل اعتبارات داخلی شرکت آب و فاضلاب استان انجام می‌شود.

بهبودی افزود: همچنین از محل اعتبارات پیوست شماره یک قانون بودجه سال ۱۳۹۹ مبلغ ۲۵۵ میلیارد ریال برای افزایش ظرفیت خط انتقال سد نهند به شرکت آب منطقه‌ای استان ابلاغ شد که ۱۲۰ میلیارد ریال تخصیص داشته است.

براساس اعلام اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی در سال زراعی جاری میزان بارندگی در استان ۲۷ درصد کمتر شده و براساس شاخص‌های استاندارد بارش و تبخیر، در بررسی یک ساله حدود ۴۰ درصد مساحت استان در خشکسالی قرار دارد که با توجه به کاهش میزان بارندگی برنامه ریزی برای مدیریت منابع آبی ضروری است.

کد خبر: ۸۶٬۵۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha