۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۹
تناقض در آمار بیکاری خراسان؛ نرخ بیکاری با وجود سونامی کرونا تک رقمی مانده است
بازار گزارش می‌دهد؛

تناقض در آمار بیکاری خراسان؛ نرخ بیکاری با وجود سونامی کرونا تک رقمی مانده است

مشهد- باوجوداینکه بازار کار کشور از سال گذشته تاکنون دچار سونامی‌های بزرگی مانند تورم و یا شیوع بیماری کرونا بوده، بسیاری از مشاغل تعطیل شدند اما آمار بیکاری همچنان یک‌رقمی است!

بازار؛ گروه استان ها: در طی یک سال اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا بسیاری از مشاغل تعطیل شدند و افراد بسیاری کار خود را از دست دادند و لذا بسیاری از شرکت‌ها نیز از فرصت استفاده کرده و دست به تعدیل نیرو زدند اما جالب اینجاست که آمار بیکاری نه‌تنها در خراسان رضوی افزایشی نداشته بلکه نسبت به یال قبل از شیوع کرونا کاهش هم داشته و به  ۷ درصد رسیده است!

گفتنی است نرخ بیکاری در تابستان ۱۳۹۸ و قبل از شیوع کرونا در خراسان رضوی ۹.۹ درصد بود اما با شیوع کرونا و تعدیل‌های گسترده نیرو حالا در تابستان پیش رو به هفت درصد رسیده است و لذا این آمار موجب تعجب بسیاری از فعالان کارگری است!

از زمان شیوع کرونا تاکنون جمعیت زیادی از کارگران غیررسمی درآمد حداقلی خود را ازدست‌داده‌اند و نزدیک به یک‌میلیون نفر از کارگران رسمی بی‌کار شده و در صف دریافت بیمه بی‌کاری انتظار می‌کشند لذا این موضوع نشان می‌دهد تبعات اقتصادی کرونا بسیار گسترده، فراگیر و پایدارتر است.

بیمه بی‌کاری هم که در نظر گرفته‌شده، مبلغ آن به‌قدری ناهمخوان با گرانی‌ها و هزینه‌های یک خانواده است که احتمال ریزش همین افراد با درآمد ناچیز را به طبقه فرودست بی‌چیز زیاد می‌کند.

تناقض در آمار بیکاری؛ نرخ بیکاری با وجود سونامی کرونا تک رقمی مانده است

سهم ماهانه هر کارگر از دریافت بیمه بی‌کاری، اگر صلاحیتش احراز شود، ۸۲۵ هزار تومان به مدت سه ماه است در این میان وضعیت بی‌کاری در استان‌های تهران، فارس، اصفهان و خراسان رضوی قرمز است.

نگاهی به آمار بیکاری برخی از شهرهای استان مانند سرخس با جمعیت ۱۰۰ هزارنفری که لقب دروازه تجارت آسیا را یدک کشیده و تعداد ۶ هزار نفر بیکار دارد لذا بنا بر اظهارنظر بسیاری از کارشناسان اجازه نمی‌دهد تا آمار ۷ درصد بیکاری در خراسان رضوی به دل بنشیند.

بنا بر گفته مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی فقط در همین حوزه که بیشترین آمار اشتغال را به خود اختصاص می‌دهد افزون بر ۳۰ هزار نفر شغل خود را ازدست‌داده‌اند.

بازی با آمار
در همین راستا رئیس کانون شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی اعلام چنین آمارهایی را در اصل بازی با آمار می‌داند و در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: بانک مرکزی و سازمان مدیرت و برنامه‌ریزی به‌طور مرتب آمارهایی را اعلام می‌کند که به دلیل مرجع بودن در کشور ما نیز چاره‌ای به‌جز باور کردن و اعتماد به آن نداریم.

احسان سهرابی در این رابطه می‌گوید: به‌طور مثال بانک مرکزی تورم نقطه‌به‌نقطه را۵۲ درصد در ماه‌های پایانی سال گذشته معرفی کرد اما خوب ممکن است شما در یک فروشگاهی شاهد افزایش ۲۰۰ درصدی تورم و گرانی بر روی یک کالا نیز باشید.

وی با بیان اینکه در سال گذشته موجی از بیکاری را در این استان داشتیم که به‌طور حتم اطلاعات این مشاغل و افراد به هیچ ثبت و ضبط نشده است، می‌گوید: براثر بیماری کرونا بسیاری از آژانس‌ها؛ تورهای گردشگری؛ تمامی هتل‌ها، رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی؛کارگران گلخانه‌های تولید گل و ده‌ها شغل دیگر تعطیل و با تعدیل نیرو مواجه شدند لذا نمی‌توان با این آمار ۷ درصد را منطقی دانست و باید دید بانک مرکزی و سازمان برنامه با چه شاخصی به این آمار ۷ درصد رسیده است چون این رقم با آنچه ما در کف جامعه می‌بینیم مطابقت ندارد.

۵۷ هزار نفر متقاضی دریافت بیمه بیکاری
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی هم در گفتگو با بازار بابیان اینکه هم‌زمان با شیوع کرونا با موجی از متقاضیان دریافت مستمری و بیمه بیکاری مواجه بودیم، اظهار می‌کند: در سال گذشته حدود ۵۷ هزار نفر مراجعه‌کننده در این زمینه وجود داشته که با توجه به پرونده‌هایی که بررسی شد حدود ۴۰ هزار  پرونده‌ در سامانه دوباره موردبررسی و تائید قرار گرفتند و  به سازمان تأمین اجتماعی ارجاع شده است.

تناقض در آمار بیکاری؛ نرخ بیکاری با وجود سونامی کرونا تک رقمی مانده است

حمیدرضا پناه در خصوص آمار مقرری‌بگیران بیکاری خراسان رضوی در سال ۹۹ به خبرنگار ما می‌گوید: در دوران کرونا در این مورد با حجم زیادی از درخواست مواجه بودیم.

وی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر ۱۷ هزار و ۱۷ نفر مشمول  بیمه بیکاری قرار دارند ادامه می‌دهد: البته  در بحث اشتغال مجدد ۳۷۶۴  نفر از این تعداد برگشت به کارشده‌اند که نسبت به سال گذشته حدود ۳۲ درصد افزایش وجود داشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در این خصوص توضیح می‌دهد: از طرفی بیمه بیکاری ۹۴۴۸نفر نیز در سال گذشته به دلایلی ازجمله اشتغال قطع شد  زیرا اغلب جامعه کاری استان مربوط به حوزه خدمات و مواردی نظیر هتل‌ها و مراکز اقامتی  است که پس از مدتی تعطیلی به دلیل شیوع کرونا ، در فصل تابستان سال قبل بازگشایی و افراد مشغول به کار شدند.

وی درباره شناسایی فرصت‌های شغلی و به‌کارگیری جویندگان کار در سال ۹۹ نیز عنوان می‌کند: تعداد کاریابی‌های استان ۵۵ کاریابی داخلی و  ۱۶ کاریابی خارجی است که تعداد  کارجویان ثبت‌نام‌شده در سال قبل ۳۲ هزار و ۲۶۰ نفر در  سامانه‌های این کاریابی‌ها بود که از این تعداد ۱۰ هزار و ۳۹۰ نفر به کار گرفته شدند.

کناره‌گیری جمعیت فعال
در خصوص این موضوع که چرا در نرخ بیکاری تا این حد دچار تناقض هستیم برخی از کارشناسان مدعی هستند عاملی که نرخ بیکاری را در زمستان سال گذشته نسبت به زمستان ۹۸ کاهش داده، کاهش نرخ مشارکت اقتصادی بوده است نه بهبود اشتغال‌زایی!

یعنی بخشی از جمعیت فعال استان به دلیل تبعات اقتصادی کرونا به جمعیت غیرفعال پیوسته‌اند و همین مسئله باعث کاهش نرخ بیکاری ارقام شده است.

نرخ مشارکت اقتصادی یا همان نرخ فعالیت، عبارت است از نسبت جمعیت فعال (شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار. درواقع جمعیت فعال، از جمع شاغلان و بیکاران (افراد جویای کار) به دست می‌آید. اگر افراد از گروه فعال اقتصادی خراسان رضوی خارج نمی‌شدند، نرخ بیکاری در ارقام بالاتری قرار می‌گرفت. بر این اساس، علت اصلی کاهش نرخ بیکاری خراسان رضوی، بهبود اقتصادی و اشتغال‌زایی نبوده است.

کد خبر: ۸۶٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha