۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
طرح مجلس برای دولتی‌تر کردن اقتصاد کشاورزی
در کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران نقد شد؛

طرح مجلس برای دولتی‌تر کردن اقتصاد کشاورزی

نمایندگان بخش‌خصوصی، با انتقاد از طرح مجلس با موضوع تقویت امنیت غذایی کشور، آن را موجب به حاشیه رفتن بیشتر بخش‌خصوصی و دولتی‌تر شدن اقتصاد کشاورزی دانسته و خواستار تعلیق بررسی این طرح شدند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، اعضای کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران در سی‌امین جلسه این کمیسیون به بررسی طرح نمایندگان مجلس با موضوع تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی، پرداختند. این طرح یک شوری، فروردین ماه امسال در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد.

سید فرزاد طلاکش دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار، با توضیح اینکه طرح وصول شده در مجلس، دارای ایرادات و ابهاماتی است که بخش‌خصوصی کشاورزی را نگران کرده، گفت: در این طرح، به تشکیل ستاد تنظیم بازار کشاورزی اشاره شده و به نظر می‌رسد که نمایندگان مجلس به دنبال آن هستند با تشکیل این ستاد و اضافه کردن آن به چرخه تصمیم‌گیری‌های دولتی در اقتصاد، گرفتاری‌های تازه‌ای را برای بخش کشاورزی ایجاد کنند حال آنکه ستاد تنظیم بازار کشور طی سال‌های گذشته هیچ دستاوردی نداشته و تصمیمات این ستاد عملا موانع و چالش‌های بیشتری پیش روی کسب‌وکار بخش خصوصی ایجاد کرده‌است.

وی افزود: در این طرح، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان تنها مرجع  صادرکننده مجوز تشکل‌ها در بخش کشاورزی معرفی شده، در حالی که دیگر نهادهای بخش‌خصوصی از جمله اتاق بازرگانی و اتاق تعاون این وظیفه را برعهده داشته‌اند.

طلاکش همچنین، تشکیل سازمان توسعه تجارت کشاورزی ایران را از دیگر مفاد این طرح عنوان کرد که به گفته وی، چالش‌هایی را در بخش اقتصاد کشاورزی ایجاد خواهد کرد.

وی سپس، با بیان اینکه طرح مجلس به دولتی‌تر شدن اقتصاد کشاورزی ختم می‌شود، تقاضا کرد تا اتاق بازرگانی با جدیت تمام وارد عمل شده و در مذاکره با مجلس، نگرانی‌های بخش‌خصوصی از اجرای این طرح را یادآوری و برای رفع این نگرانی‌ها اقدام کند.

در همین رابطه، عباس کشاورز قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی و نماینده این وزارتخانه در هیات نمایندگان اتاق تهران در سخنانی، چنین طرح‌هایی را منجر به حاشیه رانده شدن بخش‌خصوصی دانست و گفت: اینگونه طرح‌ها در شرایط بحرانی که کشور با مشکلات تحریم و کاهش درآمدهای نفتی و چالش‌های ارزی مواجه است، نتیجه‌ای جز آسیب بیشتر به بخش‌خصوصی و بزرگ‌تر شدن دولت به همراه ندارد. وی نیز خواستار مواجهه اتاق بازرگانی و نقد این طرح از سوی نهاد بخش‌خصوصی شد.

سیدمحمدحسین شریعتمدار، دیگر نماینده وزارت کشاورزی در هیات نمایندگان اتاق تهران نیز با انتقاد از طرح مجلس، یادآور شد که اتاق ایران طی نامه‌ای به هیات رئیسه مجلس، درخواست برای بررسی بیشتر این طرح و ارائه نظرات و پیشنهادهای بخش‌خصوصی را مطرح کرده‌است.

پس از گفت‌وگوی فعالان اقتصادی در کمیسیون کشاورزی اتاق تهران پیرامون طرح یک شوری مجلس، احمدرضا فرشچیان رئیس این کمیسیون، از بررسی فوری این طرح و گردآوری نظرات تشکل‌ها و بخش‌خصوصی پیرامون آن خبر داد و یادآور شد که پس از هم‌فکری با بدنه بخش‌خصوصی در حوزه کشاورزی، تقاضا برای بازپس‌گیری یا تعلیق طرح مذکور از سوی اتاق بازرگانی مطالبه خواهد شد.

کد خبر: ۸۶٬۴۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha