۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰
بانک مرکزی باید در حوزه سیاست پولی مستقل شود
مشاور بانکی و حقوقی در بخشهای دولتی و خصوصی:

بانک مرکزی باید در حوزه سیاست پولی مستقل شود

ایران نژاد، مشاور بانکی و حقوقی در بخشهای دولتی و خصوصی تأکید کرد: استقلال بانک مرکزی باید در حوزه ابزاری و سیاست گذاری و نظارتی باشد نه عزل و نصب رئیس کل.

به گزارش بازار، محمدرضا ایران نژاد، مشاور بانکی و حقوقی در بخشهای دولتی و خصوصی با بیان اینکه اکثر لوایح دولت به جای تغییر و اصلاحیه مفید در مجلس دچار تغییر ساختار می شوند گفت: معمولاً طرحی که از سوی نمایندگان به جای لایحه ارائه می شود با خواسته دولت متناسب نیست و نهایتاً هم قابلیت اجرایی پیدا نمی کند.

وی همچنین درمورد موضوع استقلال بانک مرکزی نیز اظهارکرد: استقلال بانک مرکزی دو جنبه دارد، استقلال تشکیلاتی به این معنا که چه کسی رئیس کل بانک مرکزی را عزل و نصب کند و استقلال ابزاری که در اقتصاد مهمتر است و به معنای مستقل شدن بانک مرکزی در بکارگیری ابزار پولی و تعیین سیاست های پولی است.

مشاور بانکی و حقوقی در بخشهای دولتی و خصوصی، اقدامات صورت گرفته در حوزه نظام بانکی طی ۱۵ سال اخیر را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این سالها بخشی از مشکلات ابزاری ما حل شده اما با رشد تکنولوژی و نیازهای روز و شرکت های جدید و دانش بنیان همچنان نیازمند تعریف ابزار جدیدی هستیم.

ایران نژاد با اذعان به فقدان جامعیت نظام بانکی در حوزه منابع و مصارف تأکیدکرد: ما برای تجهیز و تخصیص منابع و مصارف، نیازمند ابزارهای جدیدی هستیم و این موضوع حتماً باید در طرح جدید بانکداری در مجلس لحاظ شود.

وی وصول مطالبات غیرجاری بانکها را نیز چالش دیگر نظام بانکی در ایران خواند و گفت: بانکها برای وصول مطالبات و راه اندازی مطالبات منجمدشده در چرخه اقتصاد و اختیار عمل ندارند.
مشاور بانکی و حقوقی با اشاره به اینکه برای تعیین نرخ های سود در قوانین فعلی هنوز راهکاری در نظر گرفته نشده اظهارکرد: به عنوان نمونه این نرخ ۱۸ درصد فعلی بر اساس چه مکانیزمی تعیین شده و آیا با واقعیات اقتصادی ما همخوانی دارد!؟

ایران نژاد با تأکید بر اینکه ۷۵ درصد اقتصاد ما بانک محور است و قوانین هم باید متناسب با این ساختار تعریف شوند گفت: شاید لازم باشد که حتی ساختار حقوقی بانکها نیز تغییر کند.
وی بر این باور است که طرح جدید مجلس در حوزه نظام بانکداری و بانک مرکزی نمی تواند مشکل کسری بودجه را حل کند چراکه این عملکرد شخص رئیس کل بانک مرکزی و نظرات کارشناسی و اصلاح کلی قوانین است که می تواند موثر عمل کند.

مشاور بانکی و حقوقی درمورد انتصاب رئیس کل بانک مرکزی گفت: اگر رئیس بانک مرکزی را مجلس هم انتخاب کند نه تنها مشکلی حل نخواهدشد بلکه آن وقت تک تک نمایندگان درمورد رئیس کل تصمیم گیری خواهند کرد و بنابراین، استقلال بانک مرکزی باید در حوزه ابزاری و سیاست گذاری و نظارتی باشد نه عزل و نصب رئیس کل.

کد خبر: ۸۶٬۴۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha