۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
پیش‌بینی‌ها از دوره‌ رشد بعدی بازار؛ دولت به زمین بازی می‌گردد؟

پیش‌بینی‌ها از دوره‌ رشد بعدی بازار؛ دولت به زمین بازی می‌گردد؟

محسن عباسی، تحلیلگر بازار سرمایه در کانال شخصی خود نوشت: دولت احتمالا قصد بازگشت به بازی را دارد، باید دید آیا اعتماد مردم هم به این سرعت بر می‌گردد و یا عمر این دولت کفاف دیدن بازار سبز را نمی‌دهد؟

محسن عباسی: عده ای معتقدند که بورس تا چند سال آینده حرفی برای گفتن نخواهد داشت و بازار به همین سبک فعلی، رها شده خواهد ماند و دلیل خود را هم دوره های زمانی رشد و اصلاح بورس در سال‌های پیش عنوان کرده اند و درصدهای رشد و اصلاح قبلی شاخص را به عنوان گواه این پیش بینی‌ها عنوان کرده اند.

بورسِ فعلی تفاوت‌های ساختاری با  بورس سالهای قبل دارد. نگاهی به رشد خیره کننده‌ی رمزارزها داشته باشید. در چند سال گذشته این رمزارزها وجود داشتند و نوسانات مقطعی داشتند اما با افزایش توجهات جهانی به رمزارزها، اندازه‌ی این بازار از منظر ورود نقدینگی، بازیگران جدید، ارزهای جدید و ... دچار یک تغییر اساسی شد و فضا برای رشد بیشتر این بازارها را باز کرد و در حال حاضر نوسانات این بازار در مسیر جدید کاملا متفاوت از مسیر قبلی این رمزارزهاست. حالا زمین بازی این بازارها بزرگتر شده است و چشم انداز وسیع‌تری برای این بازارها شکل گرفته است.

به نظر من همین اتفاق هم در بورس ما رخ داده است. قطعا شرایط فعلی بورس برای همه‌ی ما ناراحت کننده است اما من به مرگ بورس اعتقادی ندارم. بورس همواره  از لابه‌لای خاکستر خود برخاسته است در نهایت همه‌ی اتفاقات را در خود هضم کرده است و باردیگر راه خود را پیدا کرده است. اگر کاری که این دولت با این بازار  کرد را فعلا کنار بگذاریم و به وضعیت حالای بورس و بازیگران آن دقت کنیم می‌بینیم که زمین بازی بورس بزرگتر شده است. این اتفاق چند بار افتاده است.

در سال‌های قبل، شاخص از میانه های کانال ۲۰ هزار واحدی به سمت ۸۹ هزار واحدی رفت و دوباره تا حوالی ۴۰ هزار واحدی اصلاح کرد و آنقدر این افت و خیزها ادامه پیدا کرد که شاخص را تا ۲ میلیون واحد رشد داد.

اتفاقی که افتاد دقیقا مشابه بازار رمزارزهاست. هر رشدی که بازار تجربه می‌کند بازیگران جدیدی را وارد بازار می‌کند. شرکت‌های جدید در بورس پذیرفته می‌شوند، نهادهای مالی جدید پدید می‌آیند.

اوج این رشد در سال ۹۹ بود و به نظر من دامنه‌ی بورس تا روستاهای دوردست ایران هم کشیده شد. بازیگران جدیدی وارد بازار شده اند. نهادهای مالی بزرگتر شده اند. دولت‌ها حالا دیگر بورس را به عنوان یک بازار قدرتمند مالی پذیرفته اند و بسیاری از معیارهای دیگر رشد بازار هم نشان از توسعه یافتگی افقی بازار دارد.   به نظر  من بورس همچنان در حال توسعه است و موج بعدی رشد بازار در یک مقیاس بزرگتر اتفاق خواهد افتاد. بسیاری از تازه واردان بازار در این مدت اصلاحی شاخص به دنبال یادگیری و اموزش بوده اند. همه‌ی تازه واردان با تجربه تر شده اند و حالا کار بورس برای رشد نسبت به گذشته راحت‌تر است. درست است که در شرایط سختی هستیم و اتفاقات باورنکردنی در این چند ماه افتاده است که هیچ گاه از سوی هیچ دولتی سابقه نداشته است اما اگر بورس را یک بازار یادگیرنده و رشدی ببینیم، تمام این اتفاقات پیش زمینه‌ی رشد بعدی بازار را مهیا می‌کند.

به نظر من بورس فعلی از منظر تعداد و قدرت بازیگران، پوشش جغرافیایی بازیگران، ورود نقدینگی و... با هیچ دوره ای قابل مقایسه نیست.

تحرکات فعلی دولت و بانک مرکزی و چراغ‌سبزهای پی درپی به بورس و مصوبات کمک کننده به بورس (از جمله افزایش نرخ تسعیر ارز بانک‌ها) نشان از پایان بورس ستیزی در دولت دارد و احتمالا در نقطه‌ی مقابل تابستان هستیم زمانی که اجازه‌ی رشد به بورس داده نمی‌شد، سیستم معاملات مرتبا با قطعی روبرو بود عرضه های حقوقی‌ها بی امان ادامه داشت معاملات نوبتی و شیفتی شده بود و ...

دولت کم کم دارد میزی را که زیرش زده بود را مرتب می‌کند و احتمالا قصد بازگشت به بازی را دارد باید دید ایا اعتماد مردم هم به این سرعت به بازار بر می‌گردد و یا عمر این دولت کفاف دیدن بازار سبز را نمی‌دهد؟

کد خبر: ۸۶٬۴۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha