۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۸
افزایش نجومی اجاره بهای مسکن در ایلام| قیمت‌ها با درآمد مردم همخوانی ندارد
بازار گزارش می‌دهد؛

افزایش نجومی اجاره بهای مسکن در ایلام| قیمت‌ها با درآمد مردم همخوانی ندارد

ایلام- افزایش نجومی اجاره بهای مسکن در ایلام باعث شده بسیاری از مردم برای یافتن مسکن دچار مشکلات زیادی شوند، چراکه سطح درآمدی آنها با این قیمت‌ها همخوانی ندارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: با نزدیک شدن به پایان فصل امتحانات دانش‌آموزان بازهم ردپای مستاجران در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر برای یافتن ملک مناسب به چشم می‌خورد، البته افزایش اجاره‌بها به مشکلی همیشگی و بی‌پایان برای مستاجران تبدیل‌شده است.

اگرچه در سال‌های گذشته معضل افزایش قیمت اجاره بها وجود داشت اما طی دو سال اخیر با وجود بیماری کرونا و اجرای محدودیت‌های کرونا و تعطیلی خیلی از کسب‌وکارها و به تبع آن پایین آمدن سطح درآمد خانوار، این کابوس دوچندان شده است.

با توجه به اینکه دولت برنامه‌هایی از جمله تمدید چندماهه اجاره‌بها و اعطای تسهیلات به مستاجران را در دستور کار قرار داد، اما نبود نظارت کافی در زمینه اجرای این برنامه‌های حمایتی باعث کم‌رنگ شدن اثرات آنها بر زندگی مستاجران شده است.

از آنجایی که دولت امسال افزایش اجاره‌بها در کلان‌شهرها را ۲۰ درصد و در سایر شهرها را ۱۵ درصد اعلام کرده اما این میزان افزایش با توجه به شرایط سخت اقتصادی برای خیلی از مستاجران امکان‌پذیر نبوده و پرداخت به موقع اجاره‌بها را با مشکل مواجه خواهد کرد.

بالا بودن سهم هزینه مسکن در سبد اقتصادی خانوار
کارشناس جامعه شناسی اقتصادی و توسعه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: رشد شدید قیمت مسکن در ماه‌های اخیر باعث افزایش بی‌رویه اجاره مسکن در تمامی کشور و به تبع آن استان ایلام شده است.

مهدی فتاحی اضافه کرد: سهم هزینه مسکن در سبد خانوارهای ایلامی با درآمد آنها تناسبی نداشته و طی سال‌های اخیر باعث تورم غیرقابل‌کنترل در بازار مسکن شده است.

افزایش نجومی اجاره بهای مسکن در ایلام/ قیمت‌ها با درآمد مردم همخوانی ندارد

وی عنوان کرد: با توجه به‌نزدیک شدن فصل تابستان نرخ اجاره مسکن افزایش می‌یابد و این موضوع یکی از دغدغه‌های اقشار ضعیف و فاقد مسکن در استان به شمار می‌رود.

فتاحی با اشاره به اینکه دولت با اجرای طرح‌های مختلف می‌تواند از روند افزایش اجاره‌بها جلوگیری کند، گفت: دولت باید با اجرای برنامه‌هایی چون واگذاری زمین با قیمت مناسب، کنترل قیمت مصالح، اعطای تسهیلات کم‌بهره با بازپرداخت متناسب با درآمد خانوار، در کاهش قیمت مسکن تاثیر چشمگیری داشته باشد.

نبود نظارت بر بازار معامله مسکن در استان ایلام
یکی از شهروندان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بنده یک راننده تاکسی مستاجر هستم که با همسر و ۳ فرزند خود هرساله با این مشکلات اقتصادی باید در پی خانه‌ای با قیمت مناسب باشم تا بتوانم سرپناهی را برای خانواده خود تامین کنم.

علی رضایی گفت: متأسفانه هر سال با بالا رفتن قیمت رهن و اجاره‌بها با مشکلات زیادی روبرو هستیم، اما امسال با توجه به شیوع کرونا و کاهش درآمد خانوار این مشکل دو چندان شده‌است.

در حال حاضر برای اجاره یک منزل در شهر ایلام حداقل ۵۰ میلیون تومان پول پیش و اجاره ماهانه ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان نیاز است

وی ادامه داد: در حال حاضر با پایان یافتن قرارداد قبلی و با توجه به توافق نرسیدن با صاحب‌خانه و عدم تمدید اجاره‌نامه، با سرکشی به مشاوران املاک در پی یافتن خانه‌ای مناسب بوده اما با قیمت‌های نجومی مواجه شده و نتوانستم ملک موردنظر خود را پیدا کنم.

رضایی با عنوان اینکه هیچ نظارتی در این خصوص توسط مسئولان بر مشاوران املاک وجود ندارد، گفت: از مسئولان تقاضا داریم با نظارت مستمر خود به مشاوران املاک از بالا رفتن خودسرانه رهن و اجاره بها در این اماکن جلوگیری کرده و به رفع مشکلات مستاجران بپردازد.

افزایش نجومی اجاره بهای مسکن در ایلام/ قیمت‌ها با درآمد مردم همخوانی ندارد

وی گفت: در حال حاضر برای اجاره یک منزل در شهر ایلام حداقل ۵۰ میلیون تومان پول پیش و اجاره ماهانه ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان نیاز است.

تاخیر در ازدواج به دلیل نداشتن سرپناه
یکی دیگر از هم شهروندان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بنده حدود دو سال است که ازدواج‌کرده و در پی یافتن خانه‌ای مناسب بوده، اما با توجه به بالا بودن قیمت‌های املاک اجاره‌ای هنوز نتوانسته زندگی مشترک خود را آغاز کنم.

مسئولان با استفاده از برنامه‌هایی چون اعطای وام‌های کم‌بهره به زوج‌های جوان برای خانه‌دار شدن اقدامات لازم را انجام داده و به رفع مشکلات موجود بپردازند

احمد رضایتی گفت: برای یک زوج جوان که هنوز پشتوانه مالی کافی ندارند و با توجه به شرایط اقتصادی موجود، پیدا کردن یک منزل کوچک با قیمت مناسب به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل‌شده است.

وی در پایان گفت: امیدواریم مسئولان با استفاده از برنامه‌هایی چون اعطای وام‌های کم‌بهره به زوج‌های جوان برای خانه‌دار شدن اقدامات لازم را انجام داده و به رفع مشکلات موجود بپردازند.

مالکان با کاهش قیمت کنار نمی‌آیند
یکی از مشاوران املاک ایلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: متأسفانه یکی از مشکلات در زمینه اجاره‌بها خود مالکان هستند که هیچ‌گونه با کاهش قیمت کنار نمی‌آیند.

احمدی عباسی گفت: یکی دیگر از مشکلات مستاجران این است که مالکان برای آنها محدودیت تعداد اعضای خانواده را در نظر گرفته و ملک خود را به افراد بالای سه نفر اجاره نمی‌دهند و این موضوع یکی از دلایلی است که صاحب‌خانه‌ها به عنوان عامل افزایش اجاره بها در نظر می‌گیرند.

افزایش مالیات و پرداخت آن توسط مستاجر
رئیس اتحادیه مشاورین املاک در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: دولت هر سال با اعلام قیمت مصوب افزایش اجاره‌بها سعی در کنترل بازار مسکن داشته اما این واقعیت وجود دارد که بسیاری از مستاجران توان پرداخت این میزان افزایش اجاره را در خود نمی‌بینند.

اردشیر حاتمی با اشاره به اینکه دلایل مختلفی در زمینه بالا رفتن اجاره‌بها می‌تواند مؤثر باشد، گفت: یکی از این دلایل افزایش مالیات بر مالکان مسکن بوده که این امر باعث شده صاحب مسکن مالیات تحمیل‌شده خود را از مستأجر دریافت کرده و این خود به معضلی بزرگ در این زمینه تبدیل شده‌است.

وی ادامه داد: دولت با کاهش مالیات دراین‌باره می‌تواند بازار مسکن را به‌خوبی کنترل کرده تا مستاجران مشکلات زیادی نداشته باشند.

افزایش نجومی اجاره بهای مسکن در ایلام/ قیمت‌ها با درآمد مردم همخوانی ندارد

حاتمی با اشاره به اینکه تورم نیز باعث بروز مشکل در این زمینه شده‌است، گفت: متأسفانه بالا رفتن تورم در همه زمینه‌ها تأثیری مستقیم بر افزایش اجاره‌بها داشته و کنترل تورم نیز می‌تواند یکی از راهکارهای کاهش اجاره‌بها باشد.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه مشاوران املاک در هنگام ثبت قرارداد بین مستاجر و مؤجر درصدی را به‌عنوان حق وکالت خود دریافت می‌کنند، این مقدار برای مستاجر ۴۰ درصد و برای موجر ۶۰ درصد است.

طرح مسکن ملی در ایلام همچنان بدون سرانجام
یکی از برنامه‌های دولت برای خانه دار شدن مردم طرح مسکن ملی بوده که این طرح هم اکنون در استان ایلام بدون سرانجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام از برنامه ریزی برای احداث ۱۰ هزار و ۵۳ واحد در طرح اقدام ملی مسکن در استان خبر داد و گفت: احداث واحدهای این طرح به نهادهای مختلف از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و … واگذار شده و این نهادها باید هر چه سریع‌تر احداث واحدهای طرح اقدام ملی مسکن در سطح استان ایلام را آغاز کنند.

عبدالله بهادری بیان کرد: بالغ بر ۹۵ هزار متر مربع زمین برای احداث مسکن در قالب طرح اقدام ملی در شهر ایلام اختصاص یافته است.

به نظر می‌رسد با توجه به گرانی خرید و اجاره بهای مسکن در ایلام، طرح‌های مسکن ملی در استان ایلام باید هرچه زودتر آماده سازی شود، البته مسئولان قضائی استان نیز باید در زمینه کنترل اجاره بهای مسکن نظارت‌ها را بیشتر کنند.

در حال حاضر اجاره بهای مسکن در استان کوچکی مثل ایلام به مانند کلان شهرها شده، در حالی سطح درآمد مردم استان با سایر مناطق کشور بسیار پایین‌تر است.

کد خبر: ۸۶٬۳۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • asad IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      1 0
      سه ماه از سال 1400 گذشت هیچ اتفاقی نیافتاد وضعیت اجاره بهای مسکن کماکان بسیار آشفته است یه فرمول عرف از قبل وجود داره که ظاهرا با توجه به قیمت خانه مبلغ رهن رو مشخص میکنند که ظاهرا یک هشتم قیمت منزل هست و یا اجاره را با توجه به مبلغ رهن مشخص میکنند ولی قیمت یه منزل مسکونی که سال قبل 500 میلیون بوده و الان میفرمایند 3 میلیارد چطور ممکن هست که رهن و اجاره پایین بیاد لطفا یه نگاه به سایت دلالی دیوار بکنید قولنامه ها از 15 سال قبل تماما داره در اداره ثبت اسناد ، ثبت میشه پارسال و امسال کجا 20 یا 25 درصد اضافه شده ما هم ببینیم و بدونیم تماما اجاره رو 4 یا 5 برابر کرده اند شغلی بهتر از صاحب خانه بودن سراغ دارید ۴ یا ۵ خانه میخرید نه تجربه میخواد که بخواد سختی بکشی و کاری یاد بگیری و نه میخواد دانشگاه بری خانه ملک شماست مال شماست یا هتل آپارتمانش میکنی روزی یک میلیون تومن میگیری که ممکنه ۱۰ روز در ماه خالی بمونه که در نهایت رقم بالایی میشه و اصلا مجوزی هم نمیخواد و یا اجاره میدی 4۰۰ میلیون با 12 میلیون هر ماه مستاجر بیچاره کار میکنه سختی میکشه میده به شما التماست هم میکنه تعظیم و تکریم هم ب