۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷
بازار سرمایه؛ بهترین محل برای حفظ دارایی‌های صندوق توسعه ملی
مدیرعامل کارگزاری امین سهم مطرح کرد

بازار سرمایه؛ بهترین محل برای حفظ دارایی‌های صندوق توسعه ملی

سیدی، مدیرعامل کارگزاری امین سهم گفت: صندوق توسعه ملی یک ثروت بین نسلی محسوب می شود و جایی برای اعطای تسهیلات بدون بازگشت نیست.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، مدیر عامل کارگزاری امین سهم با مثبت ارزیابی کردن بسته پیشنهادی سازمان بورس و اوراق بهادار در جهت بهبود فضای این بازار، گفت: بندهای پیشنهاد شده در این بسته از مطلوبیت مناسبی برخوردارند که به نظر می رسد موارد مطرح شده از جمع بندی نظرات فعالان بازارسرمایه بوده است.

امیر سیدی اضافه کرد: بعضی از اجزای این پیشنهادات از مسایل کلیدی بود که در گذشته و در شرایطی خاص از بازار ایجاد شده بود، به این معنی که محدودیت هایی ایجاد شده بود که ممکن است در حال حاضر موضوعیت زیادی نداشته باشد. به طور مثال بحث خرید سهام توسط بانک ها در همه بازارهای دنیا اتفاق می افتد در حالیکه اگر نسبت‌های کفایت سرمایه یا بحث بنگاه داری مطرح نشود از این منبع می توان در بهبود فضای بازار استفاده کرد.

وی در ادامه با اشاره به استفاده از منابع صندوق تثبیت برای ثبات بازار، پیشنهاد کرد: بهتر است، زمانیکه منابع صندوق تثبیت تهیه شد و نیز اگر منابع دیگری هم در این بین تدارک دیده شد، مجموع منابع هم زمان با باز شدن دامنه نوسان در قیمتی که در حراج احتمالیِ کشف قیمت کل نمادهایی که در این مدت دچار نوسانات شدید قیمتی بودند، وارد بازار شود و اقدام به سفارش گذاری در صندوق تثبیت انجام شود.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: این موثرترین نوع حمایتی است که از بازار می توان انجام داد. به نظر من لزوما خریده شدن این منابع مهم نیست، این که ما بدانیم چنین اهرمی یک جایی از بازار را تثبیت کرده است و قیمت ها را کنترل کرده است، اتفاق بسیار مهمتری است که می تواند به موفقیت بسته پیشنهادی کمک کند.

ارایه تسهیلات به شرکت‌های کارگزاری و سرمایه‌گذاری
امیر سیدی در ادامه بررسی بندهای بسته پیشنهادی افزود: نکته بعدی، موضوع امکان ارایه تسهیلات به شرکت های کارگزاری و سرمایه‌گذاری است؛ به نظر من این امکان در همه بازارهای دنیا به طور جدی دنبال می شود که البته ما در سال های اخیر این موضوع را با محدودیت در اختیار داشتیم؛ در حالیکه این موضوع با در نظر گرفتن شرایط کنترل ریسک می تواند کمک زیادی به بهبود فضای بازار داشته باشد.

این کارشناس بازارسرمایه گفت: به نظر من در زمینه استفاده از تسهیلات توسط کارگزاری ها، شرکت سرمایه گذاری یا سرمایه گذاران به عنوان معاملات اعتباری، نیاز بررسی بیشتری دارد. کل تسهیلاتی که شبکه کارگزاری دارد شاید حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است که نسبت به کل تسهیلاتی که سیستم بانکی بسیار اندک باشد. در حالیکه این تسهیلات از بهترین و با کیفیت ترین انواع تسهیلات محسوب می شود، زیرا تنها با ریسک بازار رو به رو است و ریسک شخص تسهیلات گیرنده با تکیه بر اوراق بهاداری که توثیق می شود در آن می تواند بسیار پایین باشد.

وی افزود: این تسهیلات می تواند برای سسیستم بانکی درآمد بسیار با کیفیتی را ایجاد کند چون بخش زیادی از وام ها عملکرد جریان وجوه نقد بسیار ضعیفی دارند ولی این موضوع در مورد اعتبارات بازارسرمایه صادق نیست.

سیدی عنوان کرد: استفاده از این تسهیلات با افزایش حجم معاملات و نقدشوندگی به ارتقای بازارسرمایه منجر می شود. البته باید در نظر داشته باشید که پیش شرط انجام معاملات اعتباری هم باز بودن دامنه نوسان در بازار است زیرا موضوع نقدشوندگی در پوشش ریسک معاملات اعتباری بسیار مهم است.

بازارگردانی؛ رکن قوی و جدی در بازارسرمایه
وی توضیح داد: مفهوم بازارگردان در حال حاضر به شکل صندوق اجرا می شود ولی با نگاهی به بازارهای پیشرفته در می یابیم که بازارگردان معمولا به عنوان یک رکن بسیار جدی تر و قوی تر از چیزی که ما شاهد آن هستیم وجود دارند و در این بین بسیاری از بانک ها به طور فعال در حوزه بازارگردانی به عنوان بازوهای سرمایه گذاری، فعالیت می کنند. به این ترتیب توجه به این موضوع برای بهبود فضای بازارسرمایه از اهمیت برخوردار است.

سیدی افزود: بازارگردانی اگر به شیوه علمی انجام شود که البته نیازمند وجود دامنه نوسان باز هست، فعالیت بسیار پرسودی است. به این ترتیب بانک ها به شرط داشتن پوشش ریسک می توانند بازاریابی مناسبی انجام دهند و خود نیز منتفع شوند.

کد خبر: ۸۶٬۲۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha