۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
بورس در سایه ابهام مسائل سیاسی| نوسان همچنان ادامه دارد
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

بورس در سایه ابهام مسائل سیاسی| نوسان همچنان ادامه دارد

کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه بازار همچنان در ابهام مسائل سیاسی و اقتصادی است، مطرح کرد: بازار کجدار و مریز به حرکت خود ادامه خواهد داد.

فاطمه میرزایی؛ بازار: امروز در شرایطی که بازار یک استارت پنج دقیقه‌ای روی محور مثبت داشت، باز هم بالا رفتن عرضه‌ها در این بازار باعث شد که شاخص کل کاهش یابد که در این میان، به گفته کارشناسان بازار سرمایه، دلیل عمده این افت عدم ثبات در شرایط سیاسی و اقصادی کشور است و اگر انتظار بر رشد بازار است، باید به این امید ماند تا خبر جدیدی در بازار شنیده شود که البته، این خبرها بیشتر مربوط به روابط خارجی است چراکه هفته گذشته، خبرهای اقتصادی داخلی و تصمیمات مهم روی بورس، تأثیر چندانی در کلیت بازار نداشت.

شاخص کل بازار سرمایه با وجود اینکه در ابتدای معاملات و در پنج دقیقه ابتدایی با رشد برخی از سهم‌ها رشد کرد، در ادامه کار با افزایش عرضه و نبود تقاضا در بازار، ۱۳ هزار و ۵۴۷ واحد کاهش یافت تا در ارتفاع یک میلیون و ۱۹۴ هزار و ۳۰۳ واحد آرام بگیرد و این بار در معاملات ابتدای هفته ۱.۲ میلیون واحدی را رد کند که البته عمده تأثیر آن از شرایط معاملات در نماد گروه‌های خودرو، بانک‌ها و فلزات اساسی بود.

امروز، شاخص کل هم‌وزن در شرایط خوبی قرار نداشت و از همان ابتدا هم روی ریل نزولی قرار گرفته بود. در این شرایط، این شاخص تا انتهای معاملات یک‌هزار و ۶۰۸ واحد افت کرد و به ۴۲۵ هزار و ۶۶۴ واحد رسید. شاخص فلزات اساسی هم در این میان، با افت ۲۱ هزار و ۲۵۲ واحدی و افزایش دوباره فشار فروش سهم‌ها تأثیرگذار خود، رقم ۸۹۷ هزار و ۴۳۵ واحد را نشان داد.

امروز نمادهای «خبهمن»، «خودرو»، «خساپا»، «وبملت»، «فملی»، «شستا» و «شپنا» بیشترین تراکنش را داشتند و خبر از برتری گروه خودرو می‌دادند و البته، نمادهای «فولاد»، «فملی»، «فارس»، «شستا»، «کچاد» و «تاپیکو» بیشترین تأثیر منفی و نماد «وپاسار» بیشترین اثر مثبت را روی شاخص کل داشتند.

در بین سهم‌های فولادی هم که همه وضعیتی قرمز داشتند، نمادهای «فجر»، «فخوز»، «فولاد» و «کاوه» بیشترین افت قیمت را تجربه کردند. دو نماد معدنی و صنعتی «کچاد» و «کگل» به ترتیب ۲.۵ و ۰.۳ درصد ریزش قیمت داشتند و در بازار فرابورس نیز نمادهای «ذوب» و «ارفع» هر دو قرمزپوش شدند.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات امروز اظهار کرد: در جریان معاملات هفته اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، شاخص‌سازان به دلیل افزایش نرخ کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی صعودی شدند و جلسه هیئت اقتصادی دولت با رئیس سازمان بورس هم سیگنال مثبتی بود که به بازار برای افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران تزریق شد.

وی در ادامه تصریح کرد: با وجود این سیگنال‌های مثبت در بازار سرمایه باز هم شاهد سنگین بودن کفه عرضه‌ها هستیم چراکه معامله‌گران همچنان نسبت به بازار ارز و شرایط سیاسی و اقتصادی و روابط بین‌الملل کشور ابهام دارند و ترجیح می‌دهند در شرایط فعلی بازار، فقط نظاره‌گر باشند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ابتدای این هفته با حجم معاملات کن روبه‌رو خواهیم بود، بیان کرد: بازار هنوز دچار عدم اطمینان است و در حال حاضر، سایه بحث کاهش نرخ ارز و ابهامات در این مورد که با مذاکرات برجام و انتخابات ریاست جمهوری در خرداد مطرح است، بر سر بازار سنگینی می‌کند که این مسئله هم از ارزندگی بازار می‌کاهد.

نوروزی درباره سهم‌های تأثیرگذار بازار گفت: در میان گروه‌های بزرگ بازار، گروه‌های بانکی و خودرویی در این میان بهترین عملکرد را دارند و انتظار می‌رود که این روند در روزهای آتی همچنان حفظ شود و در هفته جاری کلیت بازار شکل منطقی‌تری بگیرد، حمایت بیشتری از سهم‌ها شود و تقاضا در بازار افزایش پیدا کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این موضوع قابل ذکر است که تا شرایط سیاسی و اقتصادی کشور به ثبات نرسد، بازار همچنان به صورت کجدار و مریز به کار خود ادامه می‌دهد.

کد خبر: ۸۶٬۲۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha