۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۱
لذت سواری با دوچرخ باواریایی
ب‌ام‌و تکنولوژی را در موتورسیکلت تعریف می‌کند

لذت سواری با دوچرخ باواریایی

شرکت موتورسیکلت‌سازی ‌ب‌ام‌و موتور راد RT۱۲۵۰ RT مدل ۲۰۲۱ را با پیشرانه ۱۴۳ اسب بخاری برای کلاس تورینگ و ماجراجویی مجهز به آپشن‌های روز تولید و عرضه بازار کرده است.

بازار؛ گروه خودرو: بیشتر ما موتورسیکلت‌ها را برای سفر درون شهری یا فرار از ترافیک می‌شناسیم، این در حالی هست که کلاس‌های از موتورسیکلت در دنیا وجود دارد که می‌توان با آن به سفرهای طولانی و ماجراجویی‌های جدید پرداخت. این کلاس از موتورسیکلت‌ها را با نام تورینگ می‌شناسیم، تورینگ‌ها بهترین موتورسیکلت‌های هستند که برای ماجراجویی و سفرهای طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولا شرکت‌های تولید کننده سعی می‌کنند برای این کلاس از موتورسیکلت‌ها بهترین آپشن‌ها و امکانات را فراهم کنند تا راکبان در سفرهای طولانی خسته نشود. در این گزارش به یکی از بهترین موتور تورینگ‌های دنیا یعنی ب‌ام‌و RT۱۲۵۰ RT مدل ۲۰۲۱ پرداختیم. این موتورسیکلت شاهکار جدید باواریایی‌ها در دنیایی دوچرخ‌ها محسوب شده که در ادامه به فناوری و طراحی آن نگاهی خواهیم داشت.

ظاهری اسپرت و زیبا
ب‌ام‌و RT۱۲۵۰ RT مدل ۲۰۲۱ نسخه فیس لیفت شده نسل قبل بوده که از نظر ظاهری و فنی دستخوش تغییرات فراوان قرار گرفته است. عمده تغییرات انجام شده در طراحی این موتورسیکلت به چراغ‌های جلو منوط می‌شود. در نسخه فیس‌لیفت به لطف فلاپ‌های دوتکه جلو و پوزه منحنی با شیشه نسبتا بزرگ کمانی شکل حفظ شده است. با تغییرات محسوس در چراغ‌های جلو که باریک‌تر شده، به گفته مدیر طراحی این پروژه از روی چراغ‌های سوپراسپرت ب‌ام‌و یعنی i۸ الگوبرداری شده، ظاهری جذاب‌تر از نسخه‌ فعلی به RT۱۲۵۰ RT می‌بخشد. با این تفاسیر می‌توان گفت شرکت ب‌ام‌و موتور راد زبان طراجی جدید را دنبال کرده است. گرافیک زیبایی چراغ‌ جلو و تغییرات جزئی اما محسوس بدنه و استفاده از خطوط کروم و رنگ جدید، ظاهری عضلانی‌تر و در عین حال سیال به RT۱۲۵۰ RT می‌دهد. نکته مهم‌تر اینکه گرافیک چراغ‌های جلو الگوبرداری از i۸ بوده که یک عدسی دوگانه نیز در میان هر دو چراغ جلو وجود دارد، این نوع طراحی در واقع همان چراغ‌های تطبیقی لیزری ب‌ام‌و است. زیرا یک موتور الکتریکی با یک چرخ‌دنده دوجهی در پشت آن تعبیه شده که مطابق سنسور لیزری در صورت لزوم‌ به کمک موتورالکتریکی حدود ۳۵درجه به گردش در آمده و میزان طیف نور را به کمک عدسی‌های لیزری که متمرکز بر یک نقطه هدایت می‌کند. چنین طراحی ۲۰درصد به سیستم روشنایی کمک بسزایی می‌کند.    

لذت سواری با دوچرخ باواریایی

رانندگی جذاب و ایمن
نکته قابل توجه در این موتور سیکلت فاصله محوری ۱۴۸۵میلی‌متری است. سطح زین یکپارچه با جنس الیاف چندلایه‌ای و قسمت فرو رفته برای راکب جهت افزایش ارگونومی طراحی شده است. به گفته شرکت ب‌ام‌و از راکب سه بعدی و آنالیزهای ارگونومی نسل جدید برای این طراحی استفاده شده است. اختلاف سطح پایین‌تر زین از باک منجربه بالاترین سطح راحتی برای راکب می‌شود. در موتور تورینگ‌های‌ اسپرت‌  موقعیت قرارگیری راکب نسبت به فرمان ۶۱.۳ درجه‌ای است، این در حالی است که مهندسان باواریایی این موقعیت قرارگیری راکب نسبت به فرمان را ۶۴.۱ درجه‌ای کردند. این عدد به این منظور است که هرچه زاویه قرارگیری راکب نسبت به فرمان نزدیک‌تر باشد در کوتاه مدت خسته کننده و این فاصله هرچه بیشتر باشد، در بلند مدت خسته کننده خواهد بود. بنابراین عدد ۶۴ به منظره سطح ایده‌آل بوده که در فرم هندسی فرمان مطابق تست داریوهای نشریه معتبر موتورسایکل، حس راحتی در پشت فرمان سری۵ که روی دوچرخ خلاصه می‌کند. بخش هیجان‌انگیز این طراحی نمایشگر ۱۰.۲۵ TFT با تراکم پیکسلی ۷۲۰ × ۱۹۲۰ است که تمامی اطلاعات مربوط به حرکت، سرعت، دور موتور، مسافت‌سنج، مجهزبه GPS و نویگیشن، میزان مصرف سوخت، میزان فشار باد تایرها، دمای موتور، دمای محیط و حتی قابلیت خواندن علائم ترافیکی، پایش دینامیکی بدنه و قابلیت اتصال به سیستم اپل کارپلی و به‌زودی اندروید اتو را در اختیار راکب می‌گذارد.

لذت سواری با دوچرخ باواریایی

قوای فنی و پیشرانه قوی موتورسیکلت
آنچه قلب تپنده پرتوان RS۱۲۵۰ RT تشکیل می‌دهد یک موتور تویین (دو سیلندر) تخت موسوم به باکسر به حجم دقیق ۱۲۵۴سی‌سی است. در نسخه فعلی نیز شاهد نصب چنین پیشرانه‌ای هستیم. نسبت قطر به کورس پیستون ۱۰۲.۵ میلی‌متر به ۷۶میلی‌متر، نسبت تراکم ۱۲.۵ به یک، چهار سوپاپ به ازای هر سیلندر که در مجموع ۸ سوپاپ، دو میل‌سوپاپ رو با چرخ‌دنده‌ای که مجهزبه بالانسر و سیستم تایمینگ متغیر منحصربه‌فرد ب‌ام‌و موسوم به ونوس‌های دوگانه است. کنترل متغیرسازی میل‌سوپاپ‌ ورودی، پاشش سوخت انژکتوری با کنترل هوشمند و دیجیتال موتور و ECU نسل جدید BMS-O ساخت بوش حداکثر توان خروجی را به ۱۳۶اسب‌بخار در ۷۷۵۰ دور در دقیقه حداکثر گشتاور را ۱۴۳نیوتون‌متر را به سر چرخ‌ها منتقل می‌کند. سیستم کنترل آلایندگی کلوزلوپ(مداربسته) با کاتالیست سه‌گانه و سطح آلایندگی یورو۵ بوده که مطابق آنچه ب‌ام‌و موتورراد منطبق بر استاندارد WMTC اعلام کرده در هر صد کیلومتر ۴.۷۵لیتر بنزین می‌سوزاند. میزان تولید گاز CO۲(دی‌اکسید کربن) ۱۱۰گرم بر کیلومتر است. همچنین به راکبان R۱۲۵۰ RT توصیه می‌شود که بنزین با اکتان ۹۵ استفاده کنند، اما برای مناطق دیگر خارج از اروپا مانند آسیا و خاورمیانه این پیشرانه ۱۲۵۴سی‌سی باکسر تورینگ اسپرت باواریایی با بنزین با اکتان ۹۱ نیز سازگاری دارد. از سوی دیگر در زمینه سیستم انتقال قدرت یک گیربکس ۶ سرعته توسعه یافته ب‌ام‌و موسوم به helical سنکرودنده ثابت تعبیه شده تا به واسطه یک گاردان قدرت و گشتاور را به چرخ عقب برساند، به لطف کلاچ‌های چندصفحه‌ای غوطه‌ور در روغن با مکانیزم مکاهیدرولیکی نسل جدید دیگر لغزش در زمان گرفتن کلاچ به وجود نمی‌آید و این امر به تسریع تعویض دنده کمک بسزایی می‌کند. به لطف سازه آلومینیومی و زیر فریم کربن با پلاستیک تقویت شده در بخش جلو و عقب R۱۲۵۰ RT مجموع وزن با احتساب باک ۲۵لیتری پر از بنزین و راکب به ۲۷۹ کیلوگرم رسیده که میزان نسبت قدرت به وزن را ۲.۰۵ اسب‌بخار بر کیلوگرم می‌رساند.  

لذت سواری با دوچرخ باواریایی

عملکرد و سواری
در زمینه سیستم تعلیق مهندسان ب‌ام‌و موتورراد در محور جلو از دو کمک فنر ۱۲۰میلی‌متری به علاوه یک دامپر میانی با ساختار استرات در نظر گرفته‌اند. در محور عقب به کمک یک کمک فنر به قطر ۱۳۶میلی‌متری هیدرولیکی منحصربه‌فرد ب‌ام‌و موتورراد که قابلیت تراکم پذیری را نیز دارد تا نیروهای عرضی را جذب کند. این موتورسیکلت تایرهای به سایز ۷۰/۱۲۰ با رینگ ۱۷اینچی آلومینیومی در جلو و ۵۵/۱۸۰ با رینگ ۱۷ اینچی آلومینیومی در عقب و تنظیمات الکترونیکی سیستم تعلیق، باکیفیت‌ترین سواری را در اختیار راکب و سرنشینان قرار می‌دهد. هرچند که سیستم نیمه سروترونیک در R۱۲۵۰ RT نصب شده تا فرمان‌پذیری این تورینگ اسپرت را بهبود بخشد. سیستم ترمز نیز در جلو دو دیسک به قطر ۳۲۰میلی‌متر خنک شونده با چهار پیستون در کالیپر و در عقب تک دیسک ۲۷۶میلی‌متری با دو پیستون در کالیپر و هر دو محور دارند. برخلاف رقبای سرسخت خود چون یاماها استار ونچر و هارلی دیویدسون رود گلاید که تنها محور جلو دارای سیستم ترمز ABS بوده، R۱۲۵۰ RT در هر دو محور دارای مکانیزم سیستم ترمز ضدقفل ABS است تا ایمنی سرنشینان را تضمین کند، هرچند که سیستم کنترل پایداری دینامیکی منحصربه‌فرد ب‌ام‌و DSC  نیز به خوبی نصب شده و می‌تواند عملکرد این تورینگ اسپرت باواریایی را بهبود بخشد.

لذت سواری با دوچرخ باواریایی

آپشن‌ها
لیست بلندی از امکانات رفاهی برای R۱۲۵۰ RT درنظر گرفته‌ شده که می‌توان به نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی TFT، سیستم ترمز ABS، سیستم کروز کنترل تطبیقی مجهزبه رادار در قسمت جلویی و زیر چراغ‌ها که منطبق بر شناسایی خودرو یا عابرپیاده و اجسام دیگر، چراغ‌های تطبیق پذیر، کنترل کشش دینامیکی DTC، سه حالت مختلف رانندگی(ECO، Rain(بارانی) و Road(جاده))، کنترل آغاز حرکت در سربالایی HSC، سیستم صوتی باکیفیت با امکان DAB+، سیستم شارژر جمع‌وجور و پورت USB، سیستم کنترل الکترونیکی سیستم تعلیق، سیستم استارت بدون کلید، سیستم نشانگر فشار بادتایر، سیستم قفل مرکزی، بادی کیت اسپرت، سیستم کنترل دینامیکی ترمز و پکیج هیجان‌انگیز وضعیت رانندگی منطبق بر کنترل کشش دینامیکی و کنترل آغاز حرکت در سربالایی اشاره کرد. 

کد خبر: ۸۶٬۲۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha