۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
سایه سنگین دولت بر صادرات فولاد

سایه سنگین دولت بر صادرات فولاد

بازارهای صادراتی در سال گذشته با موانعی از سوی دولت مواجه شد که سبب شد سهم صادرات کشورمان را شرکت های خارجی دیگر تصاحب کنند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، بازارهای صادراتی در سال گذشته با موانعی از سوی دولت مواجه شد که سبب شد سهم صادرات کشورمان را شرکت های خارجی دیگر تصاحب کنند. محمد کشانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این رابطه بیان کرد: تعادلی بین صنایع پایین دستی و بالا دستی در صنعت فولاد وجود ندارد که مانع تولید، پیشرفت و گسترش در این صنعت می شود.

همچنین میزان تولید فولاد در سال جاری به ۳۰ میلیون تن رسید و پیش بینی ها حاکی از آن است که در افق ۱۴۰۴ میزان تولید فولاد به ۵۵ میلیون تن برسد اما وجود مشکلات در تامین سنگ آهن از سال گذشته تا به الان برای صنعت فولاد جدی شده است.

محمد کشانی صدور بخشنامه ها و قطعنامه های خلق الساعه در سال گذشته را از موانع تولید فولاد در کشور دانست و گفت: از ۳۰ میلیون تن فولاد تولید شده در کشور فقط ۱۴ میلیون تن از آن صرف مصارف داخلی می شود و الباقی آن می تواند در جهت صادرات قرار گیرد اما دولت با صدور بخشنامه ای مخالفت خود را برای صادرات فولاد اعلام کرد؛ در حالی که اکنون کشور نیاز به تامین ارز دارد، مانع صادرات شد.

وی در ادامه افزود: بازارهای صادراتی در برابر بخشنامه های دولتی و سیاست های داخلی کشور سازگاری ندارند. همانطور که ما در این بازار ها حضور داریم رقبای ما نیز در این بازار ها حضور دارند که با عرضه محصولات فولادی آن ها تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا سهم بیشتری را از این بازارها بدست آورند که صدور بخشنامه های خلق الساعه به آسانی این فرصت را برای آنان مهیا می کند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ذکر کرد: چند سال قبل توانستیم محصولات فولاد خوزستان را با تلاش های فراوان به بازارهای آسیای جنوب شرقی صادر کنیم ولی دولت بی توجه به این موضوع با صدور بخشنامه ای که حاکی از محدودیت های صادراتی بود، به آسانی بازارهای صادراتی را از دست داد و بستری برای شرکت های خارجی برای تصاحب سهم صادراتی بازار ایران، فراهم کرد.

بازارهای صادراتی در سال گذشته با موانعی از سوی دولت مواجه شد که سبب شد سهم صادرات کشورمان را شرکت های خارجی دیگر تصاحب کنند. گفت: برای بدست آوردن بازارهای از دست رفته صادراتی باید بار دیگر تلاش خود را به کار گیریم و در این میان دولت نیز باید از سیاست های صادرات محور در این صنعت حمایت کند و شرایط مطلوب را برای تولیدکنندگان صنعت فولاد فراهم کند.

محمد کشانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از قیمت های حداقلی برخی محصولات فولادی برای صادرات، انتقاد کرد و افزود: قیمت شمش در حال حاضر ۶۰۰ دلار است اما میلگرد متاسفانه ۵۲۰ دلار صادر می شود این شیوه صادراتی صحیح نیست و بایستی زمانی که شمش ۶۰۰ دلار صادر می شود میلگرد به قیمت ۶۵۰ دلار صادر شود. پیشنهاد فولاد سازان این است که مازاد تولید فولاد باید صادر شود و با تامین نیاز داخلی، سیاست آزاد سازی صادرات  اعمال و اجرا شود.

کد خبر: ۸۶٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha