۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
 ۵ هزار روستا هنوز آب بهداشتی ندارند| آبرسانی به ۶ هزار روستا با تانکر!
رئیس مرکز تحقیقات پژوه آب گستر:

۵ هزار روستا هنوز آب بهداشتی ندارند| آبرسانی به ۶ هزار روستا با تانکر!

فهمی، رئیس مرکز تحقیقات پژوه آب گستر، مدیریت مصرف آب در مناطق کم آب و بحرانی را ضروری خواند و گفت: این فاجعه است که هنوز شش هزار روستا با تانکر آب رسانی می‌شوند و پنج هزار روستا هم آب بهداشتی ندارند.

به گزارش بازار، هدایت فهمی دکترای منابع طبیعی و رئیس مرکز تحقیقات پژوه آب گستر وضعیت بارش‌های کشور در سال آبی جاری را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: میزان بارش‌ها نسبت به بارش‌های بلندمدت حدود ۴۰ درصد و نسبت به بارش‌های سال گذشته نیز بیش از ۵۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی تأکید کرد: برنامه کنترل خشکسالی و پیامدهای این بحران به ویژه در شهرهایی که ممکن است با مشکل تأمین آب شرب مواجه شوند از هم اکنون باید در دستورکار قرار گرفته و اجرایی شود.

رئیس مرکز تحقیقات پژوه آب گستر با اشاره به اینکه بحث حقابه رودخانه‌ها و تفاهم نامه با کشورهای همسایه یک موضوع قانونی و قابل پیگیری است گفت: ما از سالهای بسیار قبل با افغانستان بر سر حقابه رودخانه هیرمند درگیری داشتیم. در سال ۱۳۵۱ قراردادی به تصویب طرفین رسید و مطابق آن سهم ایران ۲۶ مترمکعب آب در ثانیه تعیین شد.

فهمی با بیان اینکه در حال حاضر سهم ایران از حقابه هیرمند ۸۲۰ میلیون مترمکعب در سال است گفت: متاسفانه این حقابه در بسیاری از سالها به دلیل خشکسالی و احداث سدهای مختلف از سوی افغانستان به ویژه سد کمال خان تأمین نشده است.

وی دیپلماسی فعال در این حوزه برای استیفای حقابه ایران از افغانستان را ضروری دانست و افزود: اگرچه افغانستان هیچ وقت به صورت رسمی اعلام نکرده که سهم و حقابه ایران را قبول ندارد اما این سهم را ناعادلانه می‌داند.

رئیس مرکز تحقیقات پژوه آب گستر، تأمین آب شرب سالم و بهداشتی را به عنوان مهم ترین و حیاتی ترین مسئله جنوب شرق کشور به ویژه در سیستان و بلوچستان عنوان کرد و گفت: ما برای تأمین آب در مناطق خشک از جمله سیستان و بلوچستان، که قطعاً در آینده با بحران کم آبی حتی برای تأمین شرب مواجه خواهد شد، باید به فکر روش‌های تأمین منابع آبی نامتعارف از نمک زدایی آب دریا گرفته تا بازچرخانی پساب و سایر منابع آبی تجدیدپذیر مانند آب‌های گسلی باشیم.

فهمی مدیریت مصرف آب در مناطق کم آب و بحرانی را به شدت ضروری دانست و تأکیدکرد: برای کشوری مانند ایران فاجعه است که هنوز ۶ هزار روستا با تانکر آب رسانی می‌شوند و ۵ هزار روستا هم آب بهداشتی ندارند.

وی با اذعان به نبود دکترین توسعه مشخص و روشن در این حوزه برای مناطق مختلف کشور گفت: امروزه کشاورزی در محیط‌های بسته و با آب محدود و با بهره وری بالاتر انجام می‌شود.

کد خبر: ۸۶٬۱۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha