۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۳
دبی چاه های آب شرب گلستان ۸ درصد کاهش یافت
مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان:

دبی چاه های آب شرب گلستان ۸ درصد کاهش یافت

گرگان-مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان از برداشت بی‌رویه چاه‌های آب در بخش کشاورزی همزمان با گرم شدن هوا خبر داد و گفت: طی ۱۰ روز گذشته دبی چاه‌های تامین آب شرب هشت درصد کاهش داشته است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب گلستان، بهزاد هرمزی اظهارداشت: بیشترین آب مصرفی گلستان معادل ۸۸ درصد مربوط به بخش کشاورزی است و فقط ۹ درصد آن در حوزه آب شرب و سه درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.

وی بابیان اینکه گلستان ۳۵ هزار حلقه چاه آب دارد که ۱۳ هزار فقره آن غیرمجاز حفر شده است، افزود: از این تعداد چاه فقط از ۶۰۰ حلقه آن برای تامین آب شرب استفاده می‌شود که با بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی به ویژه در زمان افزایش دمای هوا و کاهش بارندگی‌ها، استان دچار کم آبی می‌شود.

 مدیرعامل شرکت آب و  فاضلاب گلستان ادامه داد: درسال آبی جاری  تز اول مهر سال گذشته تاکنون میزان بارش باران استان حدود ۴۰ درصد و میزان آورده رودخانه‌ها بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است که این مساله تامین آب شرب و کشاورزی را در بدترین شرایط قرار داده است. 

هرمزی اظهارداشت: با توجه به شرایط بد بارندگی و برداشت بی‌رویه از منابع آبی، اگر امسال مدیریت مصرف آب توسط مردم صورت نگیرد هم در حوزه کشاورزی و هم در تامین آب شرب با مشکلاتی زیادی روبرو خواهیم بود.

وی با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی مصرف آب شرب با شیوع کرونا، افزود: با گرم شدن هوا، مصرف آب نیز ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است که در کنار برداشت بی رویه در بخش کشاورزی، سبب افت دبی چاه‌ها می‌شود. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان ادامه داد: بهترین راهکار در کوتاه مدت صرفه جویی و پرهیز از مصرف بی‌رویه آب است و در کنار آن با آبگیری سد نرماب چهل‌‎چای مینودشت در سال‌جاری، طی سال‌های آینده می‌توان از آب ذخیره شده در آن برای مصارف کشاورزی و تامین آب شرب مردم استفاده کرد.

 هرمزی همچنین برلزوم توجه متولیان جهت تامین آب شرب دام در مناطق روستایی گلستان تاکید کرد و گفت: حیات روستاها وابسته به کارهای کشاورزی و دامداری است و مسئولین باید فکری برای تامین آب شرب دام کنند زیرا بخش قابل توجهی از روستاییان از منابع آب شربی که شرکت آب و فاضلاب استان برای آنها تامین می‌کند برای شرب دام استفاده می‌کنند.

کد خبر: ۸۶٬۱۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha