۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
 افزایش بنزین دزدی و بی اعتمادی مردم به اپراتورها /برگزاری جلسه ویژه جایگاه‌داران با مسئولان وزارت نفت
بررسی دغدغه های کرونایی در جایگاه‌های سوخت

افزایش بنزین دزدی و بی اعتمادی مردم به اپراتورها /برگزاری جلسه ویژه جایگاه‌داران با مسئولان وزارت نفت

جایگاه داران سوخت می گویند با وجود ابلاغیه وزارت نفت و نگرانی ها در رابطه با گسترش ویروس کورونا، حدود ۸۰ درصد مردم حاضر به اعتماد کردن به اپراتورها نیستند. افزایش بنزین دزدی و پرداخت پول نقد و زمان سوخت گیری از دیگر دغدغه‌های بنزینی شیوع ویروس کرونا است.

بازار - «تنها ۲۰ درصد مردم به اپراتورهای پمپ بنزین‌ها اعتماد کرده و کارت سوخت و کارت بانکیشان را به متصدیان پمپ بنزین می‌دهند.» این خبر را در شرایطی رییس انجمن صنفی جایگاه داران سوخت به بازار اعلام کرده که وزیر بهداشت می‌گوید: پمپ بنزین‌ها یکی از مراکز اصلی گسترش ویروس کرونا بوده و می‌توانند ۸۰۰۰ نفر را به این بیماری آلوده کنند. پمپ بنزین‌هایی که با وجود گذشته بیش از یک هفته از ابلاغیه وزارت نفت، خبری از دستکش یکبار مصرف و مواد ضدعفونی کننده در بسیاری از آنها نیست.

البته رییس انجمن صنفی جایگاه داران سوخت این ادعا را قبول نداشته و از تجهیز بیش از ۸۰ درصد جایگاه‌های سوخت به وسایل بهداشتی خبر می‌دهد. او می‌گوید: تامین وسایل بهداشتی لازم برای جلوگیری از شیوع ویروس کورونا در اماکن عمومی بر عهده وزارت بهداشت است اما تا حالا حتی یک جفت دستکش هم از این وزارتخانه و دیگر نهادهای مسئول دریافت نکرده ایم. به گفته رییسی فرد، جایگاه داران به واسطه مسئولیت های اجتماعی که برای خود قائل هستند، هزینه ضدعفونی کردن نازل‌های سوخت و دستکش‌های یکبار مصرف را خود پرداخت می‌کنند. افزایش استفاده از پول نقد، بنزین دزدی و طولانی شدن مدت زمان انتظار برای سوخت گیری از دیگر مشکلاتی است که این روزها جایگاه داران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

آنگونه که شهرام رضایی مدیرکل برنامه ریزی شرکت پخش و پالایش به بازار اعلام کرده، قرار است که امروز جایگاه داران طی نشستی با مدیرعامل شرکت پخش مشکلات خود را مطرح و در صورت امکان چاره‌ای برای آنها اندیشیده شود.

تعداد اپراتورها یک چهارم نیاز واقعی

۱۱ اسفند بود که شرکت پخش و پالایش طی ابلاغیه‌ای اعلام کرد که به منظور پیشگیری ازگسترش ویروس کورونا فرآیند سوخت‌گیری و پرداخت باید توسط اپراتورها انجام شود. این ابلاغیه در حالی حدود ۹ روز پیش صادر شده که تعداد کارکنان جایگاه‌های سوخت به اذعان سخنگوی شرکت پخش و پالایش برای انجام این فرآیند کافی نیست. فاطمه کاهی در این باره به بازار می‌گوید: در هر سکوی پمپ بنزین که شامل ۳ تا ۴ نازل سوخت گیری است، تنها یک اپراتور وجود دارد. او ادامه می‌دهد: اگر قرار باشد تمام فرآیند سوخت گیری به وسیله اپراتورها انجام شود، صف های طولانی را در جایگاه های سوخت شاهد خواهیم بود. با وجود اینکه طبق آمار اعلامی از طرف شرکت پخش و پالایش فراورده های نفتی مصرف بنزین در کشور با حدود ۸ میلون لیتر کاهش به ۷۲ میلیون لیتر در روز رسیده، اما مدت انتظار برای سوخت گیری بیشتر شده است. آنگونه که رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت اعلام کرده بعد از سهمیه بندی سوخت، مدت زمان انتظار برای سوخت گیری ۲.۵ برابر شد. اما حالا شرایط بدتر هم شده و مدت زمان انتظار برای زدن بنزین بین ۷ تا ۱۰ دقیقه بیشتر شده است.

اسرار جنوب شهرنشین‌ها به انجام سوخت گیری

اما مشکلات بنزینی شیوع کورونا به همین جا ختم نمی‌شود. آنگونه که رییس انجمن صنفی جایگاه داران سوخت اعلام کرده تنها ۲۰ درصد مردم به اپراتورها اعتماد کرده و کارت سوخت و کارت بانکیشان را در اختیار اپراتورها قرار می‌دهند. به گفته او، معمولا در مناطق جنوبی و مرکزی تهران تعداد کسانی که همچنان اسرار دارند خود فرآیند سوخت گیری را انجام دهند، بسیار بالاست.

به گفته او، به دلیل همین بی اعتمادی بسیاری ترجیح می‌دهند به جای پرداخت الکترونیکی پول نقد پرداخت کنند که اتفاقا از نظربهداشتی در گسترش ویروس کورونا به مراتب خطرناک تر از استفاده ازکارت های بانکی است.

 نگرانی دیگر این روزهای جایگاه داران سوخت بنزین دزدی است. رییسی فرد با بیان اینکه بعد از ابلاغیه وزارت نفت در رابطه با سوخت گیری توسط اپراتورها گزارش های بنزین دزدی در جایگاه های سوخت بیشتر شده است،گفت: برخی افراد از انجام سوخت گیری توسط اپراتورها سوء استفاده کرده و هنگام پرداخت پول بنزین فرار می‌کنند. 

کد خبر: ۸٬۶۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha