۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۴
بازار «کریپتو کارنسی» توان رقابت با بازار بورس را ندارد
یادداشت؛

بازار «کریپتو کارنسی» توان رقابت با بازار بورس را ندارد

مجتبی شهبازی، مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد طی یادداشتی برای خبرگزاری بازار به بررسی چشم انداز بازار بورس در برابر سایر بازارها همچون رمزارزها پرداخته است.

مجتبی شهبازی؛ بازار: وضعیت سیاسی و اقتصادی فعلی شاید منحصربه فرد ترین شرایط طی ده های اخیر است. از طرفی انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم و شرایط سیاسی داخلی پر چالش و پر از ابهام است. سیاست اقتصادی دولت بعدی یکی از نگرانی های فعالین اقتصادی می باشد. در بعد بین المللی نیز پس از مدتها تنش در رابطه با خروج یک طرفه امریکا از برجام بالاخره گویا شاهد به نتیجه رسیدن برجام هستیم. هر کدام از این ابهامات که برطرف شود اندکی از فضای ابهام نیز کاسته می شود. از نشانه های کاهش ابهام نیز به ریزش بازار ارز و سکه و مسکن طی ماه فروردین می توان اشاره کرد. به طوری که پس از ماه ها رشد پی یا پی مسکن در فروردین ماه شاهد کاهش قیمت مسکن بوده ایم و رکود بسیار شدید در معاملات مسکن حمایت از آن دارد که طی ماه های آینده از این ریزش های در این بازار بیشتر شاهد باشیم.

در این میان اما بازار سرمایه تمامی موارد ذکر شده اعم از ریزش دلار و سایر ابهامات رو به نوعی پیش خور کرده و ریزش شدیدی را تجربه کرده است. این در حالی است که به هیچ عنوان در شرایط بنیادی شرکتها و صنایع مختلف شاهد کاهش سودآوری نبوده ایم بلکه با توجه به رشد قیمت های جهانی وضعیت سودآوری شرکت ها بهتر نیز شده است. اقدام هماهنگ قوای سه گانه در جهت رفع مشکلات بازار سرمایه نیز نشان از پر رنگ شدن نقش بازار سرمایه در تصمیم گیری های کلان دارد. نقش پر رنگ ریاست سازمان بورس و تلاش بی وقفه ایشان منجر به تصویب بسته حمایت بازار سرمایه تحت عنوان ۳+۷ شد. این بسته حمایتی نیز به تزریق نقدینگی و تقویت تقاضا در بازار سرمایه کمک میکند.

با در نظر گرفتن شرایط ذکر شده عملا بازار سرمایه با توجه به افت شدید خود و جذابیت قیمتی و نیز بهبود وضعیت eps شرکت ها انتظار میرود طی یک دوره میان مدت پس از برگزاری انتخابات شاهد ورود نقدینگی از سایر بازار ها باشیم. چرا که در حال حاضر سایر بازارها با توجه به کاهش انتظارات تورمی و رکود شدید به هیچ عنوان جذابیتی ندارند. تنها بازاری که مدتی است در کشور نیز به آن اقبال نشان داده اند بحث رمز ارزها می باشد که با توجه به شرایط غیر رسمی و رشد قیمتی سرسام آور و بعضا غیر منطقی در بازار کریپتو کارنسی (رمز ارز) عملا توان رقابت با بازار متشکل و رسمی بورس را ندارد.

بطوری که در بارار رمز ارزها نیز طی هفته های اخیر ریزش شدیدی را شاهد بودیم. در بسیاری از کشورها نیز محدودیت های جدیدی برای معاملات این رمز ارزها ایجاد شده است. متاسفانه عمده افرادی که در این بازار رمز ارزها وارد شده اند هیچ گونه تجربه و تخصصی برخوردار نیستند و صرفا بر اساس تحلیل ها و سیگنال های غیر اصولی به این بازار ها وارد شده اند. شرایط این روزهای رمز ارزها بیشتر شبیه حباب دات کام در دهه ۹۰ میلادی است که منجر به خسارت شدید افراد کم تجربه شد. آنچه که قابل اتکا می باشد بازدهی بازارهای مختلف سرمایه گذاری طی سالها و دهه های اخیر می باشد که نشان از بیشترین بازدهی سرمایه گذاری در بورس بوده است. این مهم نباید فراموش شود که به دلیل ایجاد ارزش افزوده در شرکت های بورسی قاعدتا مناسب ترین بازار سرمایه گذاری با دید بلند مدت است.

کد خبر: ۸۶٬۰۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha