۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
وابستگی آینده اقتصاد جهانی به محیط زیست سالم؛ اولویت «توسعه پایدار» باشد
بازار گزارش می دهد

وابستگی آینده اقتصاد جهانی به محیط زیست سالم؛ اولویت «توسعه پایدار» باشد

اکوسیستم های سالم طبیعی برای سلامتی انسان ضروری هستند از اینرو توسعه پایدار باید مبنای هر گونه فعالیت اقتصادی باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: بعد از بیماری همه گیر کووید ۱۹ ما نمی توانیم طبق معمول به کار خود برگردیم زیرا همانطور که دیدیم و تجربه کردیم، تجارت طبق معمول برای کره زمین ضرر داشته و خواهد داشت.

بیماری همه گیر Covid-۱۹ کشورها و قاره ها را فرا گرفته و باعث رنج گسترده انسان ها، بازارهای مالی متزلزل و جوامع فرسوده شده است.

 در حالی که گسترش بحران فعلی بی سابقه بوده، کووید۱۹ مانند بیماری هایی که در دهه های اخیر مانند ابولا، ایدز، SARS، آنفلوانزای مرغی و آنفولانزای خوکی ظهور کرده اند، افراد زیادی را گرفتار کرده است.

شواهد به طور فزاینده ای ارتباط بین تأثیرات بشریت بر اکوسیستم ها و تنوع زیستی و ظهور برخی بیماری ها را نشان می دهد. در حالی که بسیاری از پیوندها هنوز به طور کامل شناخته نشده اند، واضح است که سلامت ما و سلامت کره زمین به هم پیوسته است.

تغییرات آب و هوا و از دست دادن تنوع زیستی شاخص های مهم سلامت سیاره ها هستند. نکته بسیار مهم این است که اکوسیستم های سالم طبیعی برای سلامتی انسان ضروری هستند.

با توجه به ارتباط نزدیک بین محیط زیست، سلامت انسان، معیشت و امنیت آب و غذا، اما هرگز ضروری نبوده که حفاظت از محیط زیست، حفاظت و مدیریت پایدار در همه سطوح جریان داشته باشد. اما باید گفت اقدامات ناپایدار منجر به خسارات غیر قابل جبران می شود، چه به صورت پولی و چه غیر پولی.

مدیریت پایدار ارتباط تنگاتنگی با تغییرات اقلیمی دارد، جایی که مسائلی مانند رشد اقتصادی افسار گسیخته، تغییر در کاربری زمین و شیوه های ضعیف کشاورزی باعث تأثیرات منفی گسترده ای بر اکوسیستم های جهان شده است.

بلایای طبیعی مرتبط با تغییرات آب و هوایی میلیاردها دلار ضرر دارد و توانایی ما را در تولید غذای کافی در آینده تحت تأثیر قرار می دهد که به نوبه خود می تواند باعث انبوهی از مسائل اقتصادی و اجتماعی شود.

بحران Covid-۱۹ نشان می دهد که باید تغییرات سیستمی برای رفع عوامل محرک محیطی ایجاد شود. صندوق جهانی طبیعت (WWF)، در حمایت از رویکرد One Health، از پیوند سلامت افراد، حیوانات و محیط مشترک ما حمایت می کند و خواستار این است که این امر در تصمیم گیری در مورد حیات وحش و تغییر کاربری زمین گنجانده شود.

دولت ها نیز اخیراً تعهداتی را در اولویت قرار دادن اقدامات برای اطمینان از سلامت سیاره در اقدامات آب و هوایی خود داده اند. به همین دلیل است که قدم های طرفین در راستای اقدامات و توسعه پایدار باید مورد تشویق و تمجید قرار گیرد. باید گفت ما در یک لحظه بی نظیر از تاریخ بشر هستیم. تأثیرات فعالیت های ما بر روی حیات وحش، آب و هوا، رودخانه ها، جنگل ها و اقیانوس ها، و همچنین عواقب آن برای بشریت، عمیق است.

به عنوان یک نتیجه از تبدیل گسترده زمین جهت تولید مواد غذایی، شهرنشینی، زیرساخت ها و نیازهای صنعتی برای پاسخگویی به خواسته های جمعیت در حال رشد، زیستگاه طبیعی ما به شدت در حال کاهش است. با این حال همه چیز از دست نرفته است. ما اولین نسلی هستیم که تأثیرات ویرانگر خود را بر روی کره زمین کاملاً درک می کنیم و آخرین نسلی هستیم که می توانیم در این زمینه کاری انجام دهیم.

بیش از هر زمان دیگر ما اکنون از نیاز به بازگرداندن تعادل ظریف بین حفظ محیط زیست و رشد اقتصادی، با حفظ زیستگاه های طبیعی و ترویج استفاده پایدار از منابع آگاه هستیم. همه ما نه تنها برای حفظ آنچه که امروز داریم، بلکه برای حفظ آن برای نسل های آینده در احترام و مراقبت از محیط زیست نقشی داریم. در پایان روز، اقتصاد ما و مهمتر از همه رفاه ما بسیار متکی به خدماتی از محیط است از جمله آب شیرین، هوا، غذا و محافظت در برابر هوای شدید. اگر از محیط طبیعی خود محافظت نکنیم، در معرض خطر از دست دادن این خدمات هستیم.

همانطور که روز زمین را در ۲۱ آوریل جشن گرفتیم، موضوع امسال بازیابی زمین ما باید در همه ما طنین انداز شود - افراد، جوامع، شرکت ها و دولت ها. بازیابی سلامت سیاره ما به تلاش همه نیاز دارد. در سطح جهانی برای تأمین سلامت سیاره، رهبران باید اقدام فوری انجام دهند تا رابطه ما با جهان طبیعی تغییر شکل یابد. ما به یک معامله جدید برای طبیعت و مردم نیاز داریم که طبیعت را تا سال ۲۰۳۰ در مسیر بهبود قرار دهد و از سلامتی و معیشت انسان در کوتاه مدت و بلند مدت محافظت کند.

با هم می توانیم از بلایای آینده تغییر آب و هوا و از دست دادن طبیعت و تخریب محیط زیست جلوگیری کنیم. بیماری همه گیر Covid-۱۹  تمرینی برای بسیاری از چالش های آینده ای است که ما با آن روبرو خواهیم شد - به ویژه تغییرات آب و هوایی که هیچ واکسنی برای جلوگیری از آن وجود ندارد.

کد خبر: ۸۶٬۰۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha