۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
کاهش حدود ۵۴ درصدی بارندگی امسال در مقایسه با پارسال
معاون آب و آبفای وزیر نیرو خبر داد

کاهش حدود ۵۴ درصدی بارندگی امسال در مقایسه با پارسال

تقی زاده، معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه وضع بارندگی کشور نسبت به سال‌های پیش، خوب نیست، گفت: نسبت به پارسال حدود ۵۴ درصد و نسبت به متوسط ۵۲ سال گذشته حدود ۴۰ درصد، کاهش بارندگی داریم.

به گزارش بازار، قاسم تقی زاده خامسی با بیان اینکه افق سال آبی از ابتدای مهر تا ابتدای مهر سال بعد است و اکنون در هشتمین ماه سال آبی هستیم، افزود: بارندگی‌های مناسبی در اردیبهشت، پیش بینی شده است که امیدواریم محقق شود.

وی اضافه کرد: در ۵۲ سال گذشته، میزان بارندگی در حدود ۲۲ سال از متوسط بالاتر و در حدود ۳۰ سال، از نرمال، کمتر بوده است.

تقی زاده خامسی با اشاره به اینکه در ۵۲ سال اخیر، بیشترین بارندگی را در سال ۱۳۹۸ داشتیم، ادامه داد:سال‌های پربارش ما دو یا سه سال پشت هم بوده است و سال‌های کم بارش ما برای حدود یک دهه بود.

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو گفت: از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ دوره‌های کم بارش متناوبی وجود داشت.

تقی زاده خامسی با اشاره به اینکه در برخی مواقع، سیل، نعمت است، افزود: در استان سیستان و بلوچستان در هشت ماه گذشته فقط ۳ درصد بارندگی داشتیم، اما ممکن است سیلابی اتفاق بیفتد و کم آبی آن منطقه را برای مدتی حل کند.

وی، بارش‌های رخ داده در سال آبی جاری را با متوسط بارش‌های ۵۲ سال گذشته، مقایسه و اضافه کرد: در دی، ‌ اسفند و فروردین امسال از نظر بارندگی، بدترین شرایط را در ۵۲ سال گذشته داشتیم.

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی تاکنون گفت: پارسال ۷۴ درصد مخازن سدهای کشور پر بود، اما اکنون این رقم به حدود ۵۰ درصد رسیده است.

تقی زاده خامسی افزود: پیش بینی می‌کنیم در حدود ۲۵۰ شهر، تنش آبی داشته باشیم البته این به معنای آن نیست که آب را جیره بندی کنیم؛ با مدیریت فشار، مسئله را حل می‌کنیم.

وی اضافه کرد: مجبور هستیم آب را در سدها برای آب شرب به گونه‌ای مدیریت کنیم تا برای سال بعد هم ذخیره داشته باشیم.

تقی زاده خامسی با بیان اینکه در اوایل این دولت در روستاها حدود یک میلیون نفر به آب شرب پایدار دسترسی داشتند، گفت: در حدود ۱۰ درصد روستاها در برخی جاها مجبوریم با تانکر آبرسانی کنیم.

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو افزود: هزار تانکر را در سطح کشور برای این منظور اجاره کردیم و در عین حال فعالیت عمرانی آبرسانی همچنان ادامه دارد.

تقی زاده با اشاره به اینکه تاثیر بارور سازی ابرها چندان نیست، اضافه کرد: در گذشته چند بار این کار را به صورت آزمایشی انجام دادیم، اما نتیجه چندان مثبتی از آن نگرفتیم و این کار در برنامه امسال وجود ندارد.

وی با اشاره به حفر چاه ژرف در استان سیستان و بلوچستان گفت: کار بیهوده‌ای انجام شد و آن را در فضای مجازی بیش از اندازه بزرگ کردند.

تقی زاده افزود: موضوع آب‌های ژرف، فعلاً در حال مطالعه است و تاکنون نتیجه مثبت قابل دفاعی به دست نیاوردیم، اما ممکن است در آینده به دست بیاید.

کد خبر: ۸۶٬۰۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha