۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۳
 شهرک‌های تخصصی صنایع تبدیلی حلقه مفقوده کشاورزی زنجان
بازار گزارش می‌دهد؛

شهرک‌های تخصصی صنایع تبدیلی حلقه مفقوده کشاورزی زنجان

زنجان- صنایع تبدیلی کشاورزی طی چند سال اخیر در استان زنجان مورد توجه قرار گرفته ولی شهرک‌های تخصصی صنایع تبدیلی حلقه مفقوده کشاورزی زنجان است که آن طور باید و شاید توجهی به این موضوع نشده است.

زهرا مقدمی؛ بازار: هر استانی به لحاظ موقعیت جغرافیایی محصولات کشاورزی خاصی دارد و در این میان می طلبد از این نعمت الهی که در اختیار بشریت قرار داده شده به نحو احسن استفاده شود. استان زنجان با داشتن هشت شهرستان در تولید انواع محصولات کشاورزی در سطح کشور سرآمد است و شهرستان طارم به هندوستان ایران مشهور است چرا که انواع محصولات کشاورزی سیر، زیتون، بادام،گردو، فندق، سیر، کرفس، خرمالو و گوجه سبز در این شهرستان توسط کشاورزان زحمتکش تولید می شود.

استان زنجان در تولید محصولات کشاورزی همانند انگور زرد آلو ،هلو و شلیل در سطح کشور حرف های زیادی برای گفتن دارد ولی متاسفانه از تنوع محصولات کشاورزی که در این استان وجود دارد به خوبی استفاده نشده و همچنان به صورت خام عرضه می شود.

 شهرک‌های تخصصی صنایع تبدیلی حلقه مفقوده کشاورزی زنجان

می طلبد برای توسعه اقتصاد و ارتقای اشتغال در بخش کشاورزی به صنایع تبدیلی توجه شود چرا که ایجاد صنایع تبدیلی منافع زیادی را به دنبال دارد و امنیت غذایی کشور را تأمین کنند.

صنایع تبدیلی بهترین جایگزین برای عرضه‌ خام محصولات کشاورزی، دامی، شیلات و زراعت است و علاوه بر ایجاد ارزش‌افزوده از هدر رفت محصولات کشاورزی جلوگیری می کند

صنایع تبدیلی یکی از زیر مجموعه های مهم بخش کشاورزی است چرا که از بیکاری‌های دائمی و فصلی جلوگیری کرده و به توسعه بخش کشاورزی کمک فراوانی کرده و در افزایش تولیدات، بهره‌وری، ایجاد فرصت‌های شغلی بسیار موثر بوده و در ارتباطات بین دو بخش صنعت و کشاورزی بسیار مفید است.

توسعه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی باعث ایجاد ارزش‌افزوده می‌شود و در بازار رقابت ایجاد کرده و در توسعه صادرات محصولات کشاورزی هم بسیار موثر است. 

استان زنجان در زمینه صدور پروانه بهره برداری صنایع تبدیلی رتبه برتر کشوری را دارد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه توسعه صنایع تبدیلی در زنجان طی سالجاری با قوت بیشتری انجام می شود،عنوان می کند: این استان در زمینه صدور پروانه بهره برداری صنایع تبدیلی و ایجاد اشتغال رتبه برتر کشوری را دارد.

جواد تاراسی با بیان اینکه در استان زنجان فرآوری محصولات کشاورزی سیر، انگور، زیتون،زرد آلو،گوجه فرنگی به خوبی انجام می‌شود،ابراز می کند: استان زنجان در زمینه فرآوری محصول زیتون، رتبه اول و در فرآوری محصول کشمش رتبه چهارم در سطح کشور را از آن خود کرده است.

وی با بیان اینکه زیتون ،کشمش و گوجه فرنگی این استان به کشورهای مختلف صادر می شود،می گوید: طی چند سال گذشته توسعه صنایع تبدیلی و میزان فرآوری محصولات کشاورزی در استان زنجان توسعه خوبی داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت واحدها و کارخانه های صنایع تبدیلی در استان بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است، می افزاید : ۴۰ واحد فرآوری کار گاهی و ۶۰۴ واحد خانگی زیتون در شهرستان طارم فعال است.  

 شهرک‌های تخصصی صنایع تبدیلی حلقه مفقوده کشاورزی زنجان

ایجاد شهرک های تخصصی صنایع تبدیلی در استان زنجان
تاراسی بر لزوم توسعه سردخانه‌ها، فرآوری میوه و سبزی و بسته بندی آن، فرآوری گیاهان دارویی و حمایت از زنجیره های تولید و عرضه در استان تاکید کرده و عنوان می کند: مشکلات فرآوری توسعه صنایع تبدیلی در استان باید رفع شود و با این که زنجان جزو پیشروها در این زمینه است ولی با توجه به ظرفیتها، تا رسیدن به نقطه مطلوب فراز و نشیب های زیادی در پیش رو دارد. 

وی با بیان اینکه با فرآوری محصولات کشاورزی از هدر رفت بیش از ۱۲۰ هزار تن ضایعات محصولات کشاورزی در سال جلوگیری می شود، می افزاید: برای تسهیل در جذب سرمایه گذاری صنایع تبدیلی باید ثبات بیشتری بر قوانین حاکم شود و اعتبارات بانکی کم بهره به این حوزه اختصاص یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان بر لزوم ایجاد شهرک های تخصصی صنایع تبدیلی در استان تاکید کرده و می گوید: ایجاد بسته های حمایتی جهت افزایش بهره وری و ارزش افزوده بخش صنایع تبدیلی و غذایی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

تاراسی با بیان اینکه باید چالش‌های پیش روی توسعه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی شناسایی و رفع شود، عنوان می کند: طی چند سال گذشته توسعه صنایع تبدیلی و میزان فرآوری محصولات کشاورزی در استان زنجان افزایش داشته است و سالانه بیش از سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود و طی سال گذشته هم بیش از ۵۰ درصد محصولات کشاورزی استان فرآوری شد. 

وی بیان می کند: طی سال گذشته بیش از ۴۳۴ میلیارد تومان سرمایه گذاری برای طرحهای جدید یا توسعه واحدهای صنایع تبدیلی در استان محقق شد و با اجرای این طرح ها برای بیش از دو هزار و ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد شد. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان می گوید: برای ارتقای بهره وری و ارزش افزوده در زمینه تولیدات کشاورزی، توسعه صنایع تبدیلی جزو برنامه های مهم در استان است و توسعه صنایع تبدیلی در گرو بهره گیری از همه ظرفیت‌ها  است چرا که صنایع تبدیلی سود فراوانی برای کشاورزان دارد.

صنایع تبدیلی و راه‌اندازی واحدهای تکمیلی بخش کشاورزی  موثرترین راهکار کاهش خام‌ فروشی محصولات کشاورزی در استان است و زنجان ظرفیت لازم برای توسعه صنایع تبدیلی را دارد

تاراسی زنجیره تولید، توسعه صنایع تبدیلی و راه‌اندازی واحدهای تکمیلی بخش کشاورزی  را موثرترین راهکار کاهش خام‌ فروشی محصولات کشاورزی در استان اعلام کرده و می افزاید: زنجان ظرفیت لازم برای توسعه صنایع تبدیلی را دارد.

آموزش های تخصصی برای توسعه صنایع تبدیلی در مناطق روستایی
مدیرکل فنی و حرفه ای استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار بر لزوم ایجاد کارگاه های صنایع تبدیلی و اخذ مجوز برای حضور فعال در بنگاه های اقتصادی در استان زنجان تاکید کرده و می گوید: در این زمینه فنی و حرفه ای استان نیاز سنجی لازم را انجام داده است.

محمد رضا انصاری عنوان می کند: یکی از بهترین و موثرترین روش های توسعه اشتغال  در مناطق روستایی ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی است. 

وی  با بیان اینکه محصولات کشاورزی در کمترین زمان خراب می شوند،می افزاید: فرآوری محصولات کشاورزی نه تنها عواید مالی خوبی را به کشاورزان دارد بلکه از هدر رفت محصولات کشاورزی جلوگیری می کند.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان زنجان بر لزوم آموزش های تخصصی برای توسعه صنایع تبدیلی در مناطق روستایی تاکید کرد و عنوان می کند: سرمایه گذاری در بخش آموزش روستائیان توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی را به دنبال دارد.

انصاری می گوید: در توسعه صنایع تبدیلی باید به بسته بندی محصولات کشاورزی توجه شود که در این زمینه توانمند سازی روستائیان جزو برنامه های مهم این سازمان است. 

زیر ساخت های توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی در زنجان فراهم شود
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه زنجان برای پرداختن به امر صادرات در حوزه محصولات کشاورزی نیازمند برخورداری از برخی زیرساخت‌ها است، می گوید: زنجان جزو استان‌هایی است که در عرصه تولید محصولات کشاورزی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد ولی به شرطی که بتواند زیرساخت‌های لازم در این زمینه را داشته باشد.

 شهرک‌های تخصصی صنایع تبدیلی حلقه مفقوده کشاورزی زنجان

مهدی رنگ رونا با بیان اینکه برخورداری از سورتینگ، بسته‌بندی، نگه‌داری و ارسال به بازارهای هدف زیر ساخت های مهم در بخش کشاورزی است،عنوان می کند: سورتینگ و بسته‌بندی نیازمند یک سری سالن‌های مخصوص این کار است که چند سالن در زنجان داریم ولی جواب‌گوی این بخش نیست و در خصوص بحث انبارش یا سردخانه دچار مشکل هستیم و زیرساخت‌های لازم برای نگه‌داری محصولات کشاورزی را نداریم.

وی ادامه می دهد: در نتیجه اگر قصد ورود به عرصه صادرات محصولات کشاورزی را به صورت تازه‌خوری داریم، باید بلافاصله سورت و بسته‌بندی کرده و نسبت به ارسال آن اقدام کنیم؛ چرا که چیزی به عنوان انبارش و نگه‌داری و ارسال در زمان مناسب نداریم.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان زنجان با اشاره به اینکه موضوع حمل و نقل حوزه کشاورزی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، اظهار می کند: در حوزه حمل و نقل به دلیل اینکه محصولات کشاورزی باید با کامیون‌های یخچالی حمل شود، استان زنجان در این زمینه نیز با مشکل مواجه است و می‌توان گفت که از داشتن ناوگان حمل و نقل یخچالی محروم هستیم، به همین خاطر همه این مولفه‌ها باعث شده که در حوزه صادرات کشاورزی حرفی برای گفتن نداشته باشیم.

رنگ رونا با تاکید بر اینکه اگر به دنبال ایجاد جهش در حوزه صادرات محصولات کشاورزی هستیم باید مولفه‌های لازم را رعایت کنیم، بیان می کند: رعایت از این حیث که زیرساخت‌ها و بستر آن را فراهم کنیم، به همین خاطر آماده‌سازی این بستر همت بخش خصوصی و حمایت مسئولان را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه ما هر سال شاهد مازاد تولید در بحث برخی از محصولات کشاورزی از جمله گوجه‌فرنگی هستیم که این موضوع محدود به استان زنجان نبوده و در کل کشور با این مشکل مواجه هستیم، تصریح می کند: برای رفع این مشکل باید به سمت صنایع تبدیلی برویم و به ایجاد شرکت‌های تبدیلی که یکی از حلقه‌های مفقوده است توجه شود. 

برای توسعه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی تسهیلات کم بهره به سرمایه گذاران پرداخت شود
رئیس اتحادیه صادر کنندگان استان زنجان بیان می کند: به هر میزان که در استان زنجان این حلقه‌های مفقوده را در حوزه صادرات محصولات کشاورزی و نیز صنایع تبدیلی تکمیل کنیم، قادر خواهیم بود مشکلات این بخش را کاهش داده و حتی سرریز سایر استان‌ها را در این زمینه جذب استان کنیم.

رنگ رونا با بیان اینکه بسیاری از محصولات کشاورزی دارای زمان تولید و مصرف محدودی هستند،می گوید: برداشت محصولات این بخش معمولا در یک زمان مشخص و کوتاه صورت می گیرد ولی مصرف در زمان طولانی‌تری صورت می‌گیرد و صنایع تبدیلی می‌توانند در این مورد مفید باشد.

وی با بیان اینکه صنایع تبدیلی در فرآیند توسعه کشور نقش بسیار مهمی دارد،می گوید: توجه به این بخش باعث توسعه اقتصادی و ارزش افزوده می شود.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان استان زنجان با بیان اینکه برای توسعه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی تسهیلات کم  بهره به سرمایه گذاران پرداخت شود،عنوان می کند: پرداخت تسهیلات باعث می شود کار آفرینان زیادی وارد این عرصه شوند. 

استان زنجان در بخش کشاورزی حرف های زیادی برای گفتن دارد
استاندار زنجان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه این استان در بخش کشاورزی در کشور پیشرو بوده و حرف های زیادی برای گفتن دارد،عنوان می کند: با ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی در هشت شهرستان استان می توان اشتغال را تثبیت کرد.

فتح الله حقیقی با بیان اینکه هر کدام از شهرستان ها قابلیت و ظرفیت محصولات کشاورزی خوبی را دارند،می گوید: توجه به صنایع تبدیلی باعث افزایش تولیدات کشاورزی و توسعه اشتغال می‌شود و باید زیر ساخت‌های لازم برای توسعه همه جانبه در شهرستان ها ایجاد شود.

وی با بیان اینکه باید بسترهای لازم برای حضور سرمایه گذاران در شهرستان خدابنده،طارم،ابهر و ماهنشان که محصولات بسیار متنوعی را تولید می کنند فراهم شود، ادامه می دهد: برای تحقق این مهم باید تسهیلات با بهره ارزان قیمت به سرمایه گذاران و کار آفرینان پرداخت شود. 

 ایجاد صنایع تبدیلی و جلوگیری از خام‌فروشی در کیفی سازی محصولات کشاورزی بسیار موثر است
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه خام فروشی محصولات کشاورزی همچون انگور،زیتون،گوجه فرنگی و سیر ظلم است،بیان می کند: باید فرآوری محصولات کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.

 شهرک‌های تخصصی صنایع تبدیلی حلقه مفقوده کشاورزی زنجان

مصطفی طاهری می گوید: در سال جاری برای تحقق شعار سال توسعه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی مورد توجه قرار گیرد چرا که علاوه بر ایجاد اشتغال در ارزش افزوده و کاهش بیکاری جوانان روستایی هم بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه برای ارتقای ارزش افزوده در بخش کشاورزی استان باید به سمت روش های نوین حرکت کرد،عنوان می کند: ایجاد صنایع تبدیلی و جلوگیری از خام‌فروشی در کیفی سازی محصولات کشاورزی بسیار موثر است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه چالش های صنایع تبدیلی کشاورزی باید رفع شود،می گوید: برای تسهیل در جذب سرمایه گذاری در این بخش باید ثبات بیشتری بر قوانین حاکم شود و اعتبارات بانکی کم بهره به سرمایه گذاران پرداخت شود. 

طاهری با بیان اینکه ایجاد شهرک های تخصصی صنایع تبدیلی در استان مورد توجه قرار گیرد،می گوید: ایجاد بسته های حمایتی جهت افزایش بهره وری و ارزش افزوده بخش صنایع تبدیلی مورد توجه مسئولین قرار گیرد. 

 شهرک‌های تخصصی صنایع تبدیلی حلقه مفقوده کشاورزی زنجان

بی شک استقرار صنایع تبدیلی همواره به عنوان یک نیاز و مطالبه اساسی از سوی بهره برداران محصولات کشاورزی، باغی و زراعی مطرح بوده است، هرچند تاکنون اقدامات مهمی در این زمینه در استان صورت گرفته است ولی کافی نبوده و همچنین نبود برخی صنایع تبدیلی باعث شده است بخش مهمی از محصولات کشاورزی و دامی استان زنجان بدون فرآوری از استان خارج شود.

کد خبر: ۸۵٬۹۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha