۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۵
هم‌نشینی برنج با پسته و زعفران در بازار بورس
بازار گزارش می‌دهد؛

هم‌نشینی برنج با پسته و زعفران در بازار بورس

آمل- با ورود برنج به بازار بورس، محصول شالیزارها و دشت های مازندران روی تابلوهای تالار شیشه ای قرار گرفت و ورق به نفع شالیکاران و تولیدکنندگان برگشته است.

بازار؛ گروه استان ها: برنج مازندران روی سفره تمام ایرانی ها قرار دارد و این محصول که تاکنون مشقت های زیادی را سپری کرده در دور جدید به بازار بورس و سرمایه راه یافت تا تابلوهای قرمزپوش تالار شیشه ای را سبزپوش کند.

اگرچه بسیاری از بورس بازان به دلیل منفی های دستوری و ضعف حمایت و از دست دادن و کوچک و خردشدن سرمایه از بازار سرمایه قهر کردند، اما امید می رود با ورود و حضور برنج مازندران به بورس، بسیاری از سهامداران کنار سفره بورس جمع شوند و با دیگر رقابت در این بازار پرریسک را تجربه کنند.

تقریبا همه ایرانی ها برنج مازندران را می شناسند و عطر و طعمش را می پسندند و این استان که بیش از ۴۲ درصد تولید برنج کشور را به خود اختصاص داده با عرضه محصول در بورس، کام سهامداران را معطر و جیب تولیدکنندگان را پرسود می کند.

با آنکه سالانه بیش از یک میلیون تن برنج در استان مازندران تولید می شود به دلیل حضور پررنگ واسطه ها در چرخه خرید و فروش، تولیدکننده و مصرف کننده از ان نفع چندانی نمی برند و بیشتر سودها به جیب دلالان واریز می شود.

دلال و بنکدار سود شالیکاران را به جیب می زنند
محمدی یک تولیدکننده و شالیکار مازندرانی با اشاره به رنج و مشقت شالیکاران برای تولید برنج در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: رنج شالیکاری به دوش کشاورز است و دلال و واسطه و بنکدار سود آن را به جیب می زنند.

بازار بورس چلو می‌شود " height="353" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/03/14/4/71324.jpg" width="529" />

وی با بیان اینکه سال های سال به تولید و کشت برنج می پردازم اما ۱۰ میلیون تومان پس انداز بانکی ندارم، ادامه می دهد: این که فرصتی ایجاد شود تا خریدار و مصرف کننده مستقیم از کشاورز برنج تهیه کند به رونق اقتصادی کشاورزان کمک می کند.

برنج با زعفران و پسته به بورس وارد شد
برنج مازندران در حال حاضر وارد مرحله جدیدی از تولید و بازاریابی شد و بورس ورق را به نفع تولید و کشاورز برگردانده است و دست دلال و واسطه را از مزارع کوتاه می کند. اسماعیل یزدان پناه مدیرعامل مرکز تجارت برنج ایران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه برنج در کنار پسته و زعفران در بورس عرضه می شود، افزود: این محصول در بورس کالای کشاورزی وارد شده است.

وی اظهار داشت: کشاورزان پس ازتایید کیفی می توانند محصولات خود را به پایانه صادراتی برنج در آمل بیاورند و گواهی سپرده کالایی دریافت کنند و پارامترهایی نظیر قد، کیفیت، برنج های سفید و سوخته و غیره وارد چرخه بسته بندی و سورت می شود.

یزدان پناه تصریح کرد: وقتی نرخ برنج در تابلوی بورس نمایان می شود، خریدار مستقیم از مناطق مختلف کشور می تواند بدون دخالت واسطه خرید برنج را انجام دهد.

وی بابیان اینکه خرید فروش برنج در بورس دارای امتیازاتی نظیر مالیات ارزش افزوده کمتر از ۹ درصد برای فروشنده از جمله مزایا است، تصریح کرد: همچنین خریدار با حذف واسطه ها می تواند برنج را تا ۲۵ درصد قیمت بازار تهیه کند.

وی اظهار امیدواری کرد که عرضه برنج در بورس، بازار این محصول را از رکود خارج کند.

محمدی عزیزی یکی از سهامداران بازار بورس و سرمایه در مازندران که نسبت به خرید برنج از طریق بورس اقدام کرده است، افزود: نمایش قیمت های برنج در بورس و شفافیت قیمت خریداران را ترغیب به خرید می کند.

هم‌نشینی برنج با پسته و زعفران؛ بازار بورس چلو می‌شود

وی با بیان اینکه برنج را از طریق بورس خریداری کردم،افزود: به دلیل نظارت کارشناسان در بازار سرمایه، خریدار نسبت به کیفیت محصول اطمینان خاطر دارد.

عرضه برنج در بورس سبب حذف دلالان می شود
عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه برای عرضه برنج در بورس کالا برنامه ریزی لازم صورت گرفته است، افزود: عرضه برنج در بورس سبب حذف دلالان و واسطه ها می شود.

وی افزود: با عرضه برنج در بورس، خریدار بدون واسطه مستقیم برنج را از مطابق استانداردها از فروشنده و کشاورز خریداری می کند.

وی با بیان اینکه بورس برنج در آمل مستقر است، افزود: حضور دلالان و واسطه ها سبب می شود تولیدکننده و مصرف کننده دچار خسران شود و عرضه برنج در بورس سبب حذف واسطه ها می شود.

در حال حاضر گردش مالی بازار برنج بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان است و عرضه آن در بورس سود را از جیب دلالان به جیب تولیدکننده و خریدار روانه می سازد. هم اکنون به دلیل نبود شفافیت در بازار برنج، دلالان و واسطه ها از هنگام کشت برنج به شالیزارها وارد می شوند و نسبت به پیش خرید دسترنج کشاورزان اقدام می کنند و با این کار سودهای کلان به جیب می زنند.

نوسانات قیمتی در بازار برنج و واردات بی رویه همواره سبب شده تا جیب کشاورزان از سود برنج خالی باشد و روز به روز سطح شالیزارها آب رود و عرضه برنج و منطقی شدن قیمت می تواند در حمایت از تولید و کشاورزی حائز اهمیت باشد.

کد خبر: ۸۵٬۹۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha