۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹
نیاز آبی ۳ میلیارد مترمکعبی کشاورزی گیلان/ بارندگی ها کاهش یافت
استاندار گیلان:

نیاز آبی ۳ میلیارد مترمکعبی کشاورزی گیلان/ بارندگی ها کاهش یافت

رشت- استاندار گیلان نیاز آبی حوزه کشاورزی استان را سه میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: از این میزان ۲.۴ میلیون مترمکعب برای کشت برنج لازم است.

به گزارش بازار به نقل از استانداری گیلان، ارسلان زارع در جلسه ستاد مدیریت بحران با اشاره به اینکه ۱۰ درصد مواد غذایی، ۹۰ درصد چای و ۳۰ درصد برنج کشور حاصل تلاش کشاورزان سخت‌کوش و پرتلاش گیلانی است، بیان داشت: ۲۰ قلم از انواع تولیدات محصولات کشاورزی گیلان در جایگاه اول تا پنجم کشور قرار دارد.

استاندار گیلان بر ضرورت حمایت از رکن محوری تولید و اشتغال استان همچون سال‌های گذشته با در نظر داشتن شرایط خشکسالی تأکید و تصریح کرد: در این مسیر مدیریت، هماهنگی، تعامل و همکاری بیشتر بین دستگاهی و استفاده فزون‌تر از ظرفیت مردم در مقابله با تنش آبی، منجر به ورود کمترین آسیب به کشاورزان می‌شود.

وی به قانون مدیریت بحران کشور و لزوم بهره‌گیری از آن در مقاطع مختلف به ویژه در امداد و نجات اشاره و اظهار کرد: باتوجه به حادثه خیز بودن گیلان، در سال گذشته همچون سیل و آتش سوزی از همکاری دستگاه‌های اجرایی مختلف و نیز بسیج، نیروی انتظامی و مشارکت مردم استفاده شد.

استاندار به تدوین برنامه‌های عملیاتی و اجرایی کاهش خطر حوادث و سوانح با محوریت دانشگاه گیلان و ارائه به دستگاه‌های عضو اشاره و اضافه کرد: جمع آوری و تهیه نقشه‌های لایه‌های اطلاعات مکانی (GIS) دستگاه‌های خدمات رسان یکی از اقدامات موثر در سال گذشته بود که در بروز حوادث استفاده از این داده‌ها در مدیریت بحران اثرگذار است.

وی با قدردانی از تخصیص اعتبارات بازسازی و بازتوانی حوادث طبیعی در سال گذشته، خواستار تخصیص باقیمانده اعتبارات این حوزه در جهت تکمیل پروژه‌های تعریف شده دستگاه‌ها شد.

زارع به کاهش ۳۷ درصدی نزولات جوی نسبت به سال گذشته و ۷۹ درصد در فروردین‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره و خاطرنشان کرد: کاهش دبی ورودی آب به سدها به ویژه سد سفیدرود و افزایش دما ، نگرانی را بیشتر می‌کند.

وی نیاز حدود سه میلیارد مترمکعبی آب حوزه کشاورزی استان و ۲.۴ میلیون مترمکعبی تولید برنج را یادآور شد و افزود: باید از آب‌های سطحی، چشمه‌ها، چاه‌ها و آب بندان‌ها استفاده بیشتری شود و سردهنه ها مرمت و ایستگاه‌های پمپاژ، راه اندازی شود و باتوجه به شروع فصل زراعی پروژه‌های نیمه تمام در اسرع وقت به اتمام برسند.

کد خبر: ۸۵٬۹۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha