۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲
قرص تازه فایزر برای درمان مبتلایان به کرونا در راه است
تغییر بازی در مبارزه با کرونا؛

قرص تازه فایزر برای درمان مبتلایان به کرونا در راه است

شرکت داروسازی فایزر با همکاری شرکت بیون تک آلمان مطالعه روی قرصی را انجام می دهد که می تواند از تکثیر ویروس در بدن افراد جلوگیری کند. انتظار می رود این قرص تا انتهای سال جاری وارد بازار شود.

بازار؛ گروه بین الملل:با وجود اینکه واکسن های مختلفی برای مقابله با ویروس کرونا در بازار وجود دارد و هر کشوری بسته به سیاستهای دولتی و میزان دسترسی به واکسن های مختلف، سبدی از آنها را برای تزریق به مردم انتخاب می کند ولی تلاش برای مقابله با این ویروس به پایان خود نرسیده است.

از یک طرف جهش های مختلف ویروس است که زمینه را برای نگرانی جامعه پزشکی دنیا فراهم کرده است و از طرف دیگر میزان بالای واکسن مورد نیاز برای واکسینه کردن افراد در دوره های زمانی متوالی است که چالش بزرگی برای دنیا ایجاد کرده است. حال شرکت داروسازی فایزر خبر از تولید قرصی داده است که می تواند بازی را در مقابله با کرونا تغییر دهد.

 آلبرت بورلا مدیر عامل شرکت فایزر در  مصاحبه ای با شبکه سی ان بی سی در این مورد گفت:«ما در حال مطالعه روی قرصی هستیم که افراد مبتلا به کرونا می توانند بعد از ظهور اولین نشانه های بیماری ان را مصرف کنند . با استفاده از این قرص رشد ویروس متوقف می شود و  احتمال بستری شدن و مرگ فرد در اثر ابتلا به کرونا از بین می رود. هم اکنون مطالعات اولیه نتایج مثبتی داشته است و انتظار می رود از اواخر سال جاری میلادی این قرص وارد بازار امریکا شود.»

قرص می تواند روند مقابله با کرونا را تغییر دهد
شبکه خبری سی ان بی سی در این مورد نوشت:«عرضه قرصی به بازار که افراد بتوانند بدون مراجعه به بیمارستان و بعد از ظهور علایم بیماری در منزل مصرف کنند می توانند بازی را در مقابله با این ویروس تغییر دهد.»

 بر مبنای گزارش های موجود شرکت داروسازی بیون تک آلمان با مشارکت شرکت فایزر امریکا مطالعات بالینی روی این قرص را از ابتدای ماه مارس شروع کرده است. این قرص از طبقه قرص هایی است که بازدارنده های پروتیس نام دارد. در واقع این قرص مانع از ایجاد انزیمی در بدن می شود که  ویروس کرونا برای تکثیر در سلول های بدن انسان به آن نیاز دارد. قرص هایی از این خانواده برای درمان بیماریهای ویروسی دیگری مانند اچ ای وی و هپاتیت سی نیز استفاده می شود.

بورلا تاکید کرد: «در صورتیکه سازمان غذا و داروی امریکا این قرص را تایید کند، تا انتهای سال جاری وارد بازار امریکا خواهد شد و به تدریج به دیگر کشورهای دنیا هم صادر می شود.»

البته تا کنون در مورد اینکه بعد از عرضه قرص به بازار نیاز است تمامی افراد واکسینه شوند یا خیر اطلاعاتی ارایه نشده است ولی سی ان ان بر این باور است که واکسیناسیون جدا از درمان با استفاده از قرص است زیرا هیچ یک از واکسن های موجود در بازار کارایی ۱۰۰ درصدی ندارد و حتی افراد واکسینه شده هم احتمال ابتلا به ویروس را دارند. بعد از واکسیناسیون که شمار اندکی از مردم دنیا به ویروس کرونا مبتلا می شوند، استفاده از این قرص می تواند درمانی برای آنها باشد.

نور امید دیگری در مقابله با بحران کرونا
کارشناسان بهداشتی بر این باورند در صورتیکه این قرص کارایی لازم برای مقابله با تکثیر ویروس در بدن را داشته باشد، می تواند بازی را در مبارزه با ویروس کرونا به طور کلی تغییر دهد. در واقع این قرص می تواند مانع از تکثیر ویروس شود و به همین دلیل احتمال انتقال ویروس را نیز کاهش می دهد. ضمن اینکه نیاز به بستری شدن افراد مبتلا در بیمارستان و احتمال مرگ را نیز تا اندازه زیادی کاهش می دهد که همه این مسایل می تواند مزیت مهمی برای این دارو باشد.

 علاوه بر این قرص، شرکت فایزر کارآزمایی بالینی واکسن کرونا روی کودکان شش ماهه تا ۱۱ ساله را نیز انجام می دهد تا در صورت مشخص شدن اثر بخشی آن، واکسیناسیون این افراد را نیز در دستور کار قرار دهد.  مطالعات واکسن روی افراد ۱۲ تا ۱۶ سال نشان از کارایی ۱۰۰ درصدی واکسن برای این گروه سنی داشت و درخواستی برای دریافت تاییدیه از اف دی ای امریکا برای  تزریق به این گروه سنی ارسال شده است.

مدیر عامل شرکت فایزر به سی ان بی سی گفته است که امیدوار است اف دی ای این واکسن را برای افراد ۱۲ تا ۱۶ سال تایید کند زیرا واکسینه کردن این افراد قبل از شروع سال تحصیلی جدید  اهمیت زیادی دارد و می تواند تا اندازه زیادی به بازگشت به شرایط عادی زندگی در دنیا کمک کند.

کد خبر: ۸۵٬۷۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha