۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۰
«خرید تضمینی دام زنده» خواسته عشایر استان ایلام از دولت
بازار گزارش می‌دهد؛

«خرید تضمینی دام زنده» خواسته عشایر استان ایلام از دولت

ایلام- عشایر استان ایلام با مشکل فروش دام زنده مازاد مواجه شده اند، از یک طرف خشکسالی و از طرف دیگر نبود بازار فروش باعث مشکلات زیادی برای این قشر زحمت کش شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: جمعیت ۶۰ هزار نفری عشایر استان ایلام با داشتن یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام در حالی سالانه ۱۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنند و نقش مهمی در تامین نیازهای استان دارند که امروزه مورد بی توجهی قرار گرفته‌اند.

عشایر استان ایلام با مشکل فروش دام زنده مازاد مواجه شده‌اند، از یک طرف خشکسالی و از طرف دیگر نبود بازار فروش باعث مشکلات زیادی برای این قشر زحمت کش شده است.

مشکلات بیشماری که باعث شده عشایر استان دام‌های خود را با قیمت‌های بسیار پایین به دلالان بفروشند. درخواست عشایر استان هم اکنون از دولت این است که دام‌های مازاد بر نیاز را به صورت تضمینی از آنها خریداری کنند.

وعده‌های مسئولان هنوز محقق نشده است
یکی از عشایر استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متاسفانه عشایر استان ایلام با مشکلات زیادی مواجه هستند، کم آبی و خشکسالی، عدم تامین علوفه، عدم فروش دام مازاد و… از مهمترین مشکلات عشایر استان است.

احمد قبادی بیان کرد: مسئولان وعده‌های زیادی را برای حل مشکلات مطرح می‌کنند، ولی تاکنون چیزی عملی نشده است.

وی با اشاره به اینکه خواسته عشایر استان خرید دام به صورت تضمینی است، افزود: عشایر مجبور هستند دام‌های زنده را با قیمت بسیار پایین به دلالان بفروشند.

قبادی بیان کرد: کاهش جمعیت عشایر استان ایلام در آینده علاوه بر مشکلات زیاد تامین گوشت قرمز در استان، باعث افزوده شدن جمعیت بیکار استان می شود.

وعده وزیر جهاد کشاورزی برای حل مشکلات عشایر و دامداران ایلام
نماینده مردم ایلام در مجلس نیز در گفت و گو با بازار اظهار کرد: خواسته عشایر و دامداران استان ایلام در سطح ملی پیگیری می‌شود و روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی وعده داد خرید تضمینی دام زنده عشایر و دامداران در جلسه ستاد تنظیم بازار مطرح شود.

«خرید تضمینی دام زنده» خواسته عشایر استان ایلام از دولت

علی اکبر بسطامی بیان کرد: عشایر و دامداران استان دو قشر زحمت کش هستند که نقش مهمی در تامین گوشت و دیگر فرآورده‌های دامی و لبنی در استان دارند و به طور قطع مشکلات این قشرها پیگیری می‌شود.

وی افزود: از طریق وزارت جهاد کشاورزی به طور جدی تا حصول نتیجه، مشکل عشایر و دامداران استان پیگیری می‌شود.

وعده رئیس سازمان امور عشایری کشور برای مشکلات عشایر استان ایلام
روز گذشته نیز استاندار ایلام در دیدار با رئیس سازمان امور عشایری کشور، خواستار حل مشکل عشایر استان ایلام شد و افزود: امروز برخی تولیدات حوزه عشایری مثل دام زنده، مازاد بر مصرف استان بوده و نیاز است دام مازاد عشایر توسط دولت به صورت تضمینی خریداری شود.

 شرایط کم بارشی و کرونایی وضعیت معیشت عشایری را سخت کرده است و همه باید در این وضعیت نسبت به این قشر مظلوم و بی ادعا توجه بیش از پیش کنیم

محمد نوذری بیان کرد: شرایط کم بارشی و کرونایی وضعیت معیشت عشایری را سخت کرده است و همه باید در این وضعیت نسبت به این قشر مظلوم و بی ادعا توجه بیش از پیش کنیم.

رئیس سازمان امور عشایری کشور برای خرید تضمینی دام مازاد عشایر ایلام قول مساعد داد و افزود: ۱۰ هزار تن علوفه در فاز اول در روزهای آینده به استان اختصاص می‌یابد.

شاهپور علائی مقدم عنوان کرد: هفت میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برای تامین پروژه‌های آب عشایر و ۶ میلیارد تومان تسهیلات زنجیره تولید گوشت قرمز به عشایر استان اختصاص پیدا می‌کند.

عدم برنامه ریزی متولیان برای عشایر استان ایلام
یکی از کارشناسان حوزه اقتصادی در استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه مسئولان اقتصادی استان در سال‌های اخیر هیچ برنامه‌ای برای حمایت از عشایر استان اجرایی نکرده‌اند، افزود: چند سال است که کشتارگاه صنعتی دام ایلام با وجود ظرفیت بالا و قابلیت صدور گوشت به سراسر کشور و حتی خارج از کشور غیر فعال شده است.

خرید تضمینی دام زنده توسط دولت قطعاً راهکار اصلی برای حل مشکلات عشایر استان نخواهد بود، باید راه صادرات باز و کشتارگاه ایلام نیز فعال شود

علیرضا پوراحمد بیان کرد: مگر وظیفه این کشتارگاه صنعتی دام تولید گوشت نیست، پس چرا گوشتی تولید نمی‌کند و از دامداران و عشایر استان دام خریداری نمی‌کند.

«خرید تضمینی دام زنده» خواسته عشایر استان ایلام از دولت

وی عنوان کرد: مرز مهران ظرفیت بزرگی برای صادرات دام زنده به عراق دارد، متاسفانه مسئولان از این فرصت هم برای حل مشکلات عشایر استان استفاده نکرده‌اند.

وی افزود: خرید تضمینی دام زنده توسط دولت قطعاً راهکار اصلی برای حل مشکلات عشایر استان نخواهد بود، باید راه صادرات باز و کشتارگاه ایلام نیز فعال شود.

با توجه به ظرفیت‌های دامداری در استان ایلام، برنامه ریزی درست برای حل مشکلات دامداران و عشایر استان ایلام ضروری است، به نظر می‌رسد در صورت عدم حل مشکلات، بر جمعیت بیکاران استان افزوده می‌شود.

در استانی که کسب و کار و اشتغال مهمترین دغدغه‌های خانواده‌ها است، استفاده حداکثری از ظرفیت دامداری برای اشتغال در استان ضروری است.

کد خبر: ۸۵٬۷۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اردوش IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      0 0
      لطفاً وقت دقیق رو بگین
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      0 0
      لطفا زودتر شروع کنید