۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷
درخواست جلوگیری از صدور بخشنامه‌های جدید در روزهای پایانی دولت
در نشست با رئیس جمهور مطرح شد؛

درخواست جلوگیری از صدور بخشنامه‌های جدید در روزهای پایانی دولت

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق تهران در نشست با رئیس‌جمهور به این نکته اشاره کرد که صادرکنندگان نگران هستند که با رفع تحریم‌ها، دولت اقدام به ارزپاشی در بازار ارز کرده و صادرات را تحت تاثیر قرار دهد.

 به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، محمد لاهوتی با ارائه این توضیح که نمایندگانی از تشکل‌های مختلف بخش‌خصوصی از جمله روسای اتاق‌های ایران و تهران، کنفدراسیون صادرات، حوزه خدمات فنی و مهندسی، تولید و واردات دارو، واردات روغن، انبوه‌سازان، فین‌تک و استارت‌آپی و همچنین نساجی حضور یافته ‌بودند، ادامه داد: هر یک از این فعالان اقتصادی دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را در مورد شرایط موجود و پیش‌بینی‌ها از آینده مطرح کردند. برای مثال، تمرکز سخنان رئیس اتاق ایران بر خشکسالی به ویژه در شهرهای شرقی و جنوب شرقی کشور و تاثیر آن بر تولید محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی معطوف بود. هم‌چنین رئیس اتاق تهران هم سخنان خود را به ضرورت تسهیل فضای کسب‌وکار و رفع موانع تولید اختصاص داد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در ادامه به درخواست‌هایی که در این جلسه در حضور رئیس‌جمهوری مطرح کرده‌است، اشاره کرد و گفت: بخش نخست صحبت‌هایم به پیش‌بینی‌ها از روند صادرات اختصاص داشت. یکی از موضوعات تاثیرگذار بر روند صادرات در سال جاری، اصلاح ابلاغیه ۱۷۷ است که سرانجام پس از تلاش سه ساله اتاق ایران و مجموعه فعلان اقتصادی انجام پذیرفت و بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود که صادرات در سال ۱۴۰۰ روندی متفاوت از آنچه در سال ۱۳۹۹ به وقوع پیوست را طی کند و انتظار رشد صادرات وجود دارد.

او سپس به یکی از دغدغه صادرکنندگان که در این نشست مطرح شده‌است، اشاره کرد و گفت: صادرکنندگان نگران آن هستند که در صورت بازگشت آمریکا به برجام، رفع تحریم‌ها و آزاد شدن منابع، دولت برای تقویت پول ملی اقدام به ارزپاشی کند. در حالی که اگر این اقدام بدون بررسی‌های کارشناسی و با تعیین نرخ‌های دستوری صورت گیرد، قطعا پیش‌بینی‌هایی که در مورد رشد صادرات در سال ۱۴۰۰ وجود دارد، محقق نخواهد شد. در واقع، علاوه بر کاهش صادرات، افزایش قاچاق نیز محتمل خواهد بود. از این رو، این درخواست را مطرح کردم که دولت از چنین اقدامی پرهیز کند.

 لاهوتی گفت: درخواست دیگری که در این جلسه بیان کردم آن بود که در ۱۰۰ روز باقیمانده از دوره فعالیت دولت، حتی‌المقدور از صدور بخشنامه یا دستورالعمل جدید از سوی دستگاه‌های دولتی جلوگیری به عمل‌ آید. چرا که اگر بخشنامه‌ای در این مدت تصویب و ابلاغ شود و فعالان اقتصادی را با مشکل مواجه کند، با توجه به تغییر دولت حداقل شش ماه زمان ‌می‌برد که این بخشنامه اصلاح شود.

 رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران افزود: رئیس‌جمهوری نسبت به موضوعات مطرح شده، پاسخ مشخصی ارائه نکرده و بررسی و پیگیری این مسایل و درخواست‌ها را به آقای نهاوندیان، ارجاع دادند. در عین حال، ایشان معتقد بودند که اجرای برخی از این پیشنهادات زمان بر بوده و البته برخی از آنها از جمله در بخش استارت‌آپی در مدت باقی مانده از دوره فعالیت دولت مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

کد خبر: ۸۵٬۷۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha