۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۲
لنت ترمز ۳۰ درصد گران شد| قطعات تولید داخل گران‌تر از نسخه چینی
سخنگو اتحادیه لوازم یدکی:

لنت ترمز ۳۰ درصد گران شد| قطعات تولید داخل گران‌تر از نسخه چینی

کاظمی، سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با اشاره به اینکه کیفیت لنت داخلی افزایش یافته، گفت: لنت‌های ترمز تولید داخل در بازار افزایش قیمت ۳۰ درصدی داشته است.

بازار؛ گروه خودرو: لنت ترمز، فیلتر هوا، تسمه، شمع و غیره از جمله قطعات مصرفی هستند که هر مالک خودرو با تجربه می‌داند آن‌ها را باید به موقع و سر کیلومتر مشخصی تعویض کند؛ چرا که تاخیر در بررسی و تعویض آن‌ها نه تنها ممکن است صدماتی به خودرو وارد کند بلکه بی توجهی به زمان عوض کردن یا استفاده از نسخه نامرغوب قطعه ای همچون لنت ترمز و کلاچ می‌تواند ایمنی خودرو را هم به شدت به خطر بیاندازند.

با این حال برخی از مالکان به دلایل مختلفی اعم از نا آشنا بودن با برندهای مرغوب، کم توجهی و حتی عدم تمایل به پرداخت مبلغ بیشتر برای تهیه کالای بهتر مشکلات بسیاری را برای دیگران، خود و حتی خودرو ایجاد می‌کنند. البته در این زمینه افزایش ناگهانی یا چند باره قیمت این گروه از قطعات بخصوص لنت ترمز نیز بی‌تاثیر نیست؛ معضلی که سال ۹۹ بارها شاهد آن بودیم و طی گزارش‌های بازار نیز بارها به آن اشاره شد که حتی برخی رانندگان تاکسی با دانستن نامرغوبی قطعه ارزان‌تر اما باز هم نسبت به خرید همان قطعه بی‌کیفیت اقدام می‌کنند.

در همین رابطه «مهدی کاظمی» سخنگو اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو توضیح می‌دهد.

* زمزمه‌هایی در خصوص افزایش ۳۰ درصدی قیمت لنت ترمز در بازار شنیده می‌شود؛ به عنوان سخنگو اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو بفرمایید این گران شدن قیمت قطعات مصرفی چه تاثیری در فروش می‌گذارد؟ آیا تاکنون شاهد افزایش قطعات نامرغوب و تقلبی با افزایش قیمت‌ها بوده‌اید؟
گران شدن قطعات خودرو تنها منوط به لنت‌ترمز نمی‌شود بلکه تمام قطعات تولید داخل ۳۰ درصد رشد قیمت را داشتند. شاید همچون دوره های قبلی به نظر برسد که عوامل تولید گران شده که قیمت‌ها را بالا برده است اما باید گفت که این رشد قیمت به دلیل افزایش بها مواداولیه، نرخ ارز و... نیست، بلکه به دلیل افزایش چند درصدی دستمزدهای ایجاد شده است. سال‌ها است دولت در ابتدای هر سال درصدی حقوق و بیمه را افزایش می‌دهد، امسال آن درصد نسبت به سال‌های قبل خیلی بیشتر شده است.

* قطعات وارداتی مانند لنت‌های ترمز وارداتی در بازار افزایش قیمت داشته‌اند؟
خیر؛ قطعات وارداتی با افزایش قیمت مواجه نشدند، فقط قطعات تولید داخل هستند که با افزایش قیمت مواجه شده‌اند. واحدهای تولیدی که نیروی انسانی دارند، مجبور هستند برای افزایش حقوق و بیمه نرخ قطعات را افزایش دهند تا تامین مالی برای کارکنان داشته باشند.

* با توجه به رشد قیمت‌ها، به نظرتان کیفیت قطعات تا چه میزان افزایش یافته است؟
کیفیت قطعات تولید داخل نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته، هرچند که برخی از محصولات داخلی از نظر کیفیت فقط برتری نسبت به لوازم یدکی چینی دارند. نگران نسبت به کیفیت نیستیم، زیرا قطعات تولید داخل فقط یک درصد شاکی دارند، بیشتر مشتریان از لوازم یدکی وارداتی شکایت دارند.

*بارها این موضوع را از تولیدکنندگان قطعات خودرو شنیده‌ایم که می‌توانند لنت مورد نیاز هر خودرویی اعم از داخلی و خارجی در کشور را تامین کنند و این کار را هم انجام می‌دهند اما دارندگان خودروهای خارجی چنین موضوعی را قبول ندارند و همواره برای تامین قطعات مورد نیاز خودرو خود با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. به نظرتان چرا همچنان در تامین لنت ترمز خودروهای وارداتی در کشور ضعف وجود دارد؟
بخشی از لنت‌ترمز خودروهای وارداتی موجود در داخل کشور به دلیل تعداد پایین خودروها در داخل کشور و تیراژ پایین توسط لنت‌سازان، تولید نشده است. بنابراین عجیب نیست که برای تامین این بخش نیاز به واردات باشد که محصولات با کیفیت و بی کیفیت در سبد آن‌ها قرار دارد.

البته این نکته حائز اهمیت است که درحال حاضر قیمت قطعات ایرانی گران تر از چینی بوده و اغلب دارندگان خودروهای داخلی و خارجی در بازار دنبال قطعات ارزان تر هستند. بنابراین این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد و قیمت قطعات بیشتر کنترل شود.

کد خبر: ۸۵٬۶۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha