۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱
احتمال افزایش قیمت سیمان در سال ۹۹ / کاهش ۱۵درصدی صادرات سیمان در اسفندماه
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان خبر داد

احتمال افزایش قیمت سیمان در سال ۹۹ / کاهش ۱۵درصدی صادرات سیمان در اسفندماه

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از افزایش احتمالی قیمت سیمان در سال ۹۹ خبر داد و گفت: بسته شدن مرزهای کشورهای دیگر بر روی کالاهای صادراتی ایران تاثیر مخربی گذاشته و به نظر می‌رسد صادرات در بخش سیمان با کاهش حدود ۱۵ درصدی در اسفندماه همراه شود.

بازار- محمد فکوری: عبدالرضا شیخان، با بیان اینکه تولیدات سیمان در ۱۱ ماهه سال جاری با ۲.۵درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده، اظهار کرد: تولید سیمان در ۱۱ ماهه با ۵۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن، افزایش ۲.۵درصدی را شاهد بودیم و در صادرات کلینکر حدود ۸ میلیون تن صادرات انجام شده که افزایشی نسبت به مدت مشابه سال قبل نداشته است.

وی افزود: همچنین در مجموع سیمان و کلینکر حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰هزار تن صادرات داشته که نسبت به ۱۱ ماهه سال گذشته حدود ۱۹ درصد افزایش را درپی داشته است.

این فعال صنعت سیمان، با اشاره به تاثیرات ویروس کرونا بر تولید صنعت سیمان، خاطر نشان کرد: شیوع ویروس کرونا فعالیت‌ واحدهای تولیدی سیمان را با کاهش روبه‌رو کرده و البته اثر کاهش ساخت‌وساز هنوز بر این صنعت نمود پیدا نکرده زیرا همچنان آمارهای آخرین ماه‌های سال تکمیل و منتشر نشده اما به دلیل کم شدن ترددها در کارخانه‌های سیمان تاثیر خود را بر این صنعت خواهد گذاشت.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، ادامه داد: این تاثیر در ساخت و ساز کشور هم قطعا تاثیر گذاشته و برآوردها از این امر نشان می‌دهد که حدود ۱۰ درصد تولید سیمان کاهش یافته باشد.

کاهش ۱۵درصدی صادرات سیمان در اسفندماه 

شیخان درباره وضعیت صادراتی سیمان با توجه به بسته شدن مرزهای کشورهای مختلف، گفت: این امر تاثیرات منفی بر روی صادرات کشور به خصوص صنعت سیمان کشور گذاشته و به نظر می‌رسد صادرات در بخش سیمان با کاهش حدود ۱۵ درصدی در اسفندماه همراه شود.

 وی افزود: در بخش کلینکر، مشتری‌های خوبی برای تولیدات کشور وجود داشته و کشورهای حوزه CIA، عراق، افغانستان، چین و کویت از عمده‌ترین مشتری‌های کلینکر کشور بوده است.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، خاطرنشان کرد: سهم صادرات کشورهای مختلف از سیمان ایران به ترتیب افغانستان ۲۸درصد، ازبکستان ۹درصد، پاکستان و کویت هر کدام ۶درصد و قزاقستان ۴درصد بوده است.

صادرات به چین در حال انجام است

این فعال صنعت سیمان، در ارتباط با مشکل صادرات سیمان به چین با توجه به شیوع ویروس کرونا در این کشور، بیان کرد: هنوز موردی از مشکل در صادرات به چین گزارش نشده و این صادرات تا به این لحظه به کشور چین انجام گرفته است.  

پیش بینی صنعت سیمان برای سال ۹۹

شیخان با اشاره به افزایش هزینه‌ کارخانه‌های تولید سیمان و ثابت ماندن قیمت این محصول در بازار، گفت: به نظر می‌رسد سال آینده شرایط سختی بر بخش صادراتی کشور حاکم شود درحالی که امروز هزینه‌های بیمه و حمل بارهای صادراتی به شدت افزایش پیدا کرده اما قیمت‌ها همچنان ثابت بوده و شاهد افزایش قیمتی در حوزه سیمان اتفاق نیافتاده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر درآمد کارخانه‌های تولید سیمان به علت رکود حاکم بر بازار و افزایش هزینه‌های حمل کاهش یافته و کارخانه‌ها مجبور به پرداخت سوبسیدهای حمل از جیب خود شده‌اند.

افزایش قیمت سیمان راه برون رفت از رکود 

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، در ارتباط با راه حل خروج این صنعت از شرایط فعلی و رکودی، اظهار کرد: یکی از راه‌هایی که بتوانیم صنعت سیمان را در سال آینده با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و شیوع ویروس کرونا حفظ کنیم، افزایش قیمت متناسب با جهش هزینه‌های حمل بوده است.  

این فعال صنعت سیمان، ادامه داد: از تیرماه سال جاری تا به امروز قیمت‌ها در بخش‌های تامین قطعات، مواد اولیه، هزینه‌های پیمانکاری، حمل و نقل و فولاد افزایش پیدا کرده و در بخش‌هایی با جهشی حدود ۲۰۰درصد همراه بوده است.

افزایش قیمت احتمالی در صنعت سیمان 

شیخان گفت: انجمن کارفرمایان صنعت سیمان به دنبال آن بوده که قیمت سیمان را در سال آینده با توجه به جهش هزینه‌ها، افزایش دهد تا بتوانیم تاثیرات چند هفته اخیر را بر این صنعت تا حدودی از بین ببرد.

کد خبر: ۸٬۵۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha