۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۵
کمپین تخفیف اجاره بها در روزهای کرونایی
نایب رئیس اتحادیه املاک در گفت و گو با بازار مطرح کرد

کمپین تخفیف اجاره بها در روزهای کرونایی

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه اغلب کسب و کارها مختل شده گفت: مالکان برای کمک به هموطنان خود با علم اینکه کسب و کارها ضعیف شده اجاره بهای خود را در این ماهها تخفیف و کاهش دهند.

بازار-این روزها اغلب کسب و کارها به دلیل ترس از شیوع ویروس کرونا مختل شده است این در حالی است که هر ساله و از گذشته های دور، اسفند ماه یکی از بهترین ماه‌های مالی مناسب برای صاحبان کسب و کار بوده است. کسب و کارهای سنتی مانند فروشگاهها و مغازهها تا حد زیادی به تعطیلی کشیده شده‌اند.بسیاری از کارهای تولیدی نیز به دلیل عدم فروش کالاها در این فروشگاهها از پذیرش کالای جدید برای تولید خودداری می کنند.

حتی این وضعیت باعث شد تا چندی پیش یعنی 13 اسفند ماه شورای پول و اعتبار ، گزارش بانک ‌مرکزی را درخصوص مشکلات بوجود آمده برای فعالان اقتصادی به ویژه صاحبان کسب و کارهای کوچک در بازپرداخت تسهیلات دریافتی به دلیل شرایط حاکم بر جامعه ناشی از شیوع ویروس کرونا را مطرح و مورد تایید قرار داد.

شورای پول و اعتبار در این خصوص اعلام کرد که با توجه به مشکلات حادث شده برای صاحبان کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای کوچک که به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا متضرر شده و با مشکلات مالی مواجه شده‌اند و با هدف مساعدت و حمایت از صاحبان کسب و کارها (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) که مصادیق آن در مصوبه دولت تعیین خواهد شد، اقساط تسهیلات آن‌ها و نیز اقساط قرض‌الحسنه کلیه اشخاص طی ماه‌های اسفند 1398، فروردین 1399 و اردیبهشت 1399 سررسید می‌شود. و به دلیل شرایط بوجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا قادر به بازپرداخت وام و تسهیلات یا اقساط تسهیلات و وام خود در مواعد مقرر نیستند منوط به آن‌که بدهی آن‌ها تا تاریخ 01‏/10‏/1398 در طبقه جاری قرار داشته باشد، می‌توانند اقساط سه ماه مذکور را پس از پایان دوره بازپرداخت اقساط پرداخت کنند. 

این شرایط باعث شده تا هر کدام یک از مشاغل، کم یا زیاد دچار آسیب شوند و کم شدن میزان فروش ضررهای مالی فراوانی به این واحدها تحمیل کند.قطعا در این کسب و کارها افرادی هستند که بنا به دلایلی مستاجر و موجر هستند.

حال به نظر می رسد با اقداماتی که بانک مرکزی آغاز کرده و با توجه به این مسایل به وجود آمده در کسب و کارهای خرد و حتی کسب و کارهای بزرگ مالکان نیز برای مراعات حال مستاجران تا جایی که ممکن است وضعیت برخی مستاجران را درک کنند.

تاخیر و یا کاهش نرخ اجاره بها برای کمک به مستاجران

واکنش مالکان به وضعیت نه چندان مناسب کسب و کارها این روزها می تواند کمک حال برخی اقشار جامعه باشد.

حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه ایجاد کمپین حمایت از مستاجران در این روزها می تواند به قشر اجاره نشین کمک کند گفت:در این کمپین می توان از مالکان درخواست کرد تا آنجایی که می توانند نرخ اجاره بها را کاهش دهند و یا اینکه دریافت اجاره ماهانه را به تاخیر بیاندازند.

وی ادامه داد:به هر حال در قران هم به ان تاکید شده که هر آنچه که می گویید به آن عمل کنید.پس از مالکان بخواهیم تا حد امکان و در حد توان مالی نرخ اجاره بهای خود را تعدیل کنند.

عقبایی تاکید کرد:نباید در این کمپین درصد مشخصی برای تخفیف اجاره بها تعیین کرد اما می توان از مالکان خواست که تا حد توانایی و تا حد امکان میزان اجاره بهای خود را کاهش دهند چرا که شاید یک مالک اعلام کند هیچ اجاره ای دریافت نکند و یک مالک دیگر فقط 10 درصد اجاره خود را از مستاجر تقبل کند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک اضافه کرد:در حال حاضر 10 تا 15 درصد مالکان در صنعت اجاره حضور دارند اما برخی مالکان هستند که بنا به هر دلیلی هزینه روزانه زندگی و حتی هزینه تحصیل فرزندان خود را از طریق دریافت همین اجاره بها تامین می کنند پس نمی توان درصد مشخصی تعیین کرد که مالکان باید درصد مشخصی در این کمپین تخفیف اجاره بها بدهند.

کد خبر: ۸٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha