۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
 بیشتر نوسانات بورس از بیرون این بازار تحمیل می‌شود
دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران:

بیشتر نوسانات بورس از بیرون این بازار تحمیل می‌شود

اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران گفت: لازم است که مردم بدانند بخش بزرگی از نوسانات بازار سرمایه از بیرون این بازار تحمیل می شود.

به گزارش بازار، سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و عضو شورای عالی بورس اظهارکرد: در زمان رشد بازار که با ورود هیجانی پول زیادی هم همراه بود اما سیاست های کلی در جهت کنترل بازار رخ نداد.

وی افزود: هر بازاری وقتی دچار اضافه ارزش می شود ممکن است در یک زمانی این اضافه ارزش را تخلیه کند لذا لازم است که مردم بدانند بخش بزرگی از نوسانات بازار سرمایه از بیرون این بازار تحمیل می شود.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران تصریح کرد: ما در اقتصادی فعالیت می کنیم که در یک دهه، فقط سه بار شوک ارزی و افزایش نقدینگی و تورم بالا را تجربه و تحمل کرده است.

اسلامی بیدگلی با بیان اینکه تقابل بازار پولی و بازار سرمایه کاهش پیدا کرده است، گفت: بانک مرکزی در حال حاضر با مشکلات جدی مواجه است اما اولویت نخستش رسیدگی به همین مشکلات است نه فقط رسیدگی به مسائل بازار سرمایه.

وی اصلاح زیرساخت های کلیدی اقتصاد ایران از جمله قیمت گذاری و سیاست گذاری بلند مدت در بازار سرمایه را پیشنهاد کرد و افزود: اقتصاددانان و سیاست گذاران اقتصادی مسئله نرخ بهره را به نفع مجموعه بازارهای مالی و اقتصاد کشور حل کنند.

عضو شورای عالی بورس کنترل متغیرهای مهم اقتصاد کشور را برای کنترل نقدینگی و تورم و حل مشکلات یارانه ضروری دانست و گفت: اقتصاد موجودی نیست که بتوان دستوری با آن برخورد کرد بلکه یک علم و دانش بسیار جدی و پویاست.

در ادامه، فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه گفت: تغییر نرخ بهره بانکی اثرات زیادی بر بازار مسکن و سایر بازارها می گذارد که قابل انکار نیست.

وی با اشاره به تضاد سیاست ها در سال ۹۹ در حوزه بورس گفت: آموزش ناصحیح به فعالان اقتصادی و اختلافات بین مسئولان دولتی همچنان در سال ۱۴۰۰ هم تکرار می شود.

کارشناس بازار سرمایه اظهارکرد: مهم ترین خواسته فعالان اقتصادی بازار سرمایه این است که سیاست های اقتصادی انسجام داشته باشند زیرا تا زمانی که دولت به عنوان فعال ترین و بزرگترین بنگاه اقتصادی در حوزه اقتصاد منسجم کار نکند و اختلافات را کنار نگذارد قیمت گذاری دستوری هم ادامه خواهد داشت.

آقابزرگی گفت: در حال حاضر ابزاری به نام سازمان بورس در اختیار دولت است که از این ابزار به اشکال مختلف هم استفاده می کند و تسری دادن این مشکلات به بازار سرمایه نارضایتی ها را به وجود می آورد.

وی با اشاره به اینکه ما امسال به نقطه تعادل در بازار بورس رسیدیم گفت: اگر به روند ۱۰ ساله بورس نگاه کنیم به این نکته پی خواهیم برد که با این رشد حجم نقدینگی و حالت ایستای وضعیت تولید نمی توان همچنان بر اساس روند قبلی عمل کرد و انتظار یک اقتصاد شکوفا را داشت.

کد خبر: ۸۵٬۶۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha