۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
اجلاس جهانی زمین ۲۰۲۱ به میزبانی امریکا| گذار به اقتصاد بدون کربُن
بازار گزارش می دهد

اجلاس جهانی زمین ۲۰۲۱ به میزبانی امریکا| گذار به اقتصاد بدون کربُن

ایالات متحده آمریکا به تعهدات خود در زمینه آب و هوا بر می گردد.

بازار؛ گروه بین الملل: «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنان خود در افتتاحیه اجلاس ۲ روزه رهبران در مورد آب و هوا به میزبانی ایالات متحده آمریکا برگزار شد، از رهبران همه کشورها خواست اقدامات فوری در زمینه آب و هوا را انجام دهند.

وی در طی سخنرانی خود گفت: مادر طبیعت منتظر نیست. ما به یک سیاره سبز احتیاج داریم - اما جهان در خطر است.

 دبیرکل سازمان ملل متحد از جامعه بین المللی خواست یک دهه تحول را با ایجاد ائتلافی جهانی برای کاهش انتشار کربن و به صفر رساندن آن تا اواسط قرن جهت رسیدن به اهداف توافق نامه تغییر آب و هوایی پاریس ایجاد کنند. وی در ادمه گفت: جوانان بزرگترهای خود را به انجام آنچه که درست است تحت فشار قرار می دهند. گام بعدی در مسیر درست برای همه کشورها به ویژه  صادر کننده های بزرگ؛ ارائه برنامه های اقدام جدید و جاه طلبانه تر در زمینه آب و هوا  مشارکتهای تعیین شده ملی تحت توافق نامه پاریس است.

«پاتریشیا اسپینوسا»، دبیر اجرایی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در اجلاس سران گفت: وضعیت اضطراری جهانی تغییرات آب و هوایی خطری واضح ، موجود و رو به رشد برای همه مردم این کره خاکی است. این خطر هیچ مرزی را به رسمیت نمی شناسد و اگرچه ممکن است ملتها به طور متفاوت تحت تأثیر قرار بگیرند، اما هیچکدام از آنها در امان نیستند.

اکنون زمان رهبری، شجاعت و همبستگی رهبران جهانی بوده و آنها باید تصمیمات سخت و لازم را بگیرند تا سرانجام به وعده های پیمان پاریس عمل کنند و جهان را از فاجعه دور کرده و به سمت یک دوره رشد ، شکوفایی و امید برای همه بکشانند.

این اجلاس به میزبانی «جوبایدن»، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با حضور نمایندگان بیش از ۴۰ کشور که مقصر ۸۰٪ انتشار گازهای گلخانه ای جهان هستند برگزار شده و گامی دلگرم کننده و مثبت در مسیر درست است.
ایالات متحده آمریکا طرحهای پیشنهادی جدید خود را در اجلاس با هدف دستیابی به کاهش ۵۰-۵۲ درصد انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰ ارائه داد. ایالات متحده آمریکا همچنین طرحی را ارائه داد که بر اساس آن تا سال ۲۰۲۴ ، بودجه سالانه آب و هوای عمومی خود به کشورهای در حال توسعه را دو برابر کند.

در اجلاس رهبران، ایالات متحده آمریکا همچنین اعلام کرد تعهدات خود در زمینه تغییرات آب و هوایی را از سر گرفته و همکاری خود در این زمینه را با سازمان ملل متحد تقویت می کند. این تعهدات شامل پشتیبانی و کمک به کشورها برای دستیابی به اهداف جوی خود از طریق گسترش دسترسی به فعالیت اقتصادی پاک است. تقریباً ۸/۲ میلیارد نفر هنوز به راه حلهای فعالیت اقتصادی پاک دسترسی ندارند و این مهم سالانه تریلیون دلار به سلامتی ، آب و هوا و اقتصاد محلی آسیب می رساند.

بیانیه دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان جلسه افتتاحیه اجلاس رهبران در مورد آب و هوا حاوی نکات کلیدی زیر است: تعهدات و اقدامات اعلام شده ، تلاش مشترک کشورهای حاضر در اجلاس برای مقابله با بحران آب و هوا را پیش از ۲۶ نوامبر و اجلاس در گلاسگو افزایش می دهد.

دبیرکل از اعلام کمکهای ملی و جدید تعیین شده توسط ایالات متحده آمریکا ، کانادا و ژاپن ، تعهد برزیل برای دستیابی به خنثی سازی کربن تا سال ۲۰۵۰ و همچنین اعلامیه جمهوری کره مبنی بر اینکه به برنامه تأمین مالی خارجی زغال سنگ پایان می دهد قدردانی می کند.

رهبری همه صادرکنندگان بزرگ برای دستیابی به موفقیت در گلاسکو حیاتی است. اکنون ضروری است که همه کشورها - به ویژه انتشار دهنده های بزرگ - برنامه های آب و هوایی ۲۰۳۰ خود را قبل ۲۶ نوامبر ارائه دهند. گفتگوی آینده آب و هوایی پترزبرگ ، مشارکت برای رشد سبز و اجلاس جهانی و اجلاس رهبران G۷ لحظات مهمی برای رهبران برای انجام تعهدات حیاتی خود در زمینه تامین مالی برنامه مقابله با تغییر اقلیم خواهد بود - به ویژه در مورد هدف ۱۰۰ میلیارد دلاری ایالات متحده جهت حمایت از اقدامات مقابله با تغییرات آب و هوایی در کشورهای در حال توسعه که در دهه گذشته اعلام شد. جهان با دقت نظاره گر خواهد بود، به ویژه کسانی که قبلاً با تأثیرات شدید آب و هوایی و یک بحران اقتصادی مداوم روبرو شده اند. ارائه کمک مالی و سازگاری پیش شرط موفقیت است.

این اجلاس نشان می دهد که روند مقابله با تغییر وضعیت آب و هوا به خوبی پیش می رود اما هنوز مسیری طولانی در پیش است. در این اجلاس همچنین ائتلاف جهانی جدید برای حفاظت از جنگل های گرمسیری اعلام شد و گروهی از دولت ها و شرکت ها ائتلاف LEAF را اعلام کردند - طرح جهانی بلند پروازانه جدید برای تسریع اقدامات مقابله با تغییرات آب و هوایی با جمع آوری حداقل ۱ میلیارد دلار برای حفاظت از جنگل های بارانی جهان.

کد خبر: ۸۵٬۶۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha