۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
کمبود نیرو و تجهیزات در صیانت از منابع طبیعی آذربایجان غربی| تولید ۱۰ میلیون اصله نهال
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

کمبود نیرو و تجهیزات در صیانت از منابع طبیعی آذربایجان غربی| تولید ۱۰ میلیون اصله نهال

ارومیه- قاسمی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: وجود ۳۰۵ نیروی انسانی به همراه تجهیزات لازم برای صیانت از دو میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی استان کافی نیست.

هادی قاسمی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بر اساس استانداردهای اعلام شده باید برای هر ۱۰ هزار هکتار یک نفر زمین بان یا همان جنگل بان داشته باشیم، افزود:  در حالی که کل نیروهای ما برای دو میلیون و ۷۵۰ عرصه های طبیعی در استان ۳۰۵ نفر است که اصلا جوابگو نیست.

وی با بیان اینکه همچنین طبق استاندارد به ازای هر شش هزار هکتار جنگل یک نیروی حفاظتی باید به کار گرفته شود، اضافه کرد: در حال حاضر تنها ۸۵ نیروی حفاظت از منابع طبیعی و جنگل‌های استان فعال هستند که از میانگین کشوری بسیار پایین بوده و یک معضل بزرگ برای جنگل داری استان است.

قاسمی با تاکید بر اینکه با وجود کمبود تجهیزات و نیروی انسانی آماده مقابله با هرگونه آتش سوزی احتمالی در جنگل‌های استان هستیم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دهیارها و شوراهای روستایی نزدیک به جنگل‌ها هستند امسال سازمان، کلاس‌های آموزشی اطفای حریق در روستاهای نزدیک جنگل از جمله در سلماس، ارومیه، سردشت، پیرانشهر و مهاباد برگزار می کند.

وی در ادامه از تولید ۱۰ میلیون اصله نهال طی سالجاری در استان خبر داد و گفت: در سال جاری ۱۵۰۰ هکتار از اراضی ملی استان برای تولید نهال اختصاص یافته که پیش بینی می شود ۱۰ میلیون اصله نهال تولید شود.

قاسمی با بیان اینکه آذربایجان غربی در زمینه زراعت چوب از قطب های مهم کشوری به شمار می رود، افزود: از هر هکتار از اراضی که به زراعت چوب اختصاص یافته ۳۵۰ متر مکعب چوب حاصل می شود، و باتوجه به محدودیت های آب در حاشیه دریاچه ارومیه مقرر شد برای صرفه جویی در مصرف آب از پساب تصفیه شده فاضلاب درجهت زراعت چوب استفاده شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه میزان نهال کاری در استان کاهش یافته است، افزود: درصدد هستیم میزان اراضی ملی که به زراعت چوب اختصاص داده را با ابزارهای تشویقی نظیر تسهیلات بانکی و ارائه نهال رایگان توسعه دهیم.

قاسمی در خصوص اجرای طرح کاداستر در استان افزود: سال ۹۹ برای تمامی دو میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی استان طرح کاداستر اجرا شد و اولین استان بودیم که جشن انفال را برگزار کردیم.

کد خبر: ۸۵٬۶۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha