۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
 کمبود شدید علوفه| پیش‌بینی کاهش تعداد دام در پاییز
مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری اعلام کرد

کمبود شدید علوفه| پیش‌بینی کاهش تعداد دام در پاییز

مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروری کشور گفت: زنگ خطر ما برای فصل پاییز است چون الان علوفه نیست دام‌ها به فروش می‌روند و لذا در پاییز دامی وجود ندارد که زایش کند.

به گزارش بازار، جواد آزاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروری کشور درمورد مشکلات دام زنده اظهارکرد: علاوه بر بحث تحریم ها و مشکلات اقتصادی امسال بحث خشکسالی ها هم اضافه شده و لذا علوفه ای وجود ندارد که دامداران بخواهند آنها را نگه دارند.

وی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده های دامی را از دلایل اصلی و عمده این مشکل دانست و گفت: بخش دامداری در این تخصیص ارز در اولویت آخر دولت بود بطوریکه الان دامدار برای خرید نهاده ها مجبور به تهیه از بازار آزاد و با قیمت بسیار بالاتری از قیمت دولتی است.

آزاد با بیان اینکه حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد نهاده های دام سبک به صورت آزاد تأمین می شود، افزود: از طرفی هم دولت تأکید می کند که برای دام سبک از کنسانتره (ترکیبی از نهاده های دامی) استفاده شود درصورتیکه خیلی مرسوم نیست و شرایط پرورش را تغییر می دهد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروری کشور اظهارکرد: متاسفانه دولت در بحث گوشت قرمز برنامه ریزی مشخصی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه طرح هویت دام در حال اجراست گفت: آمار تعداد دام سنگین در کشور مشخص تر است اما دام سبک بخش های زیادی را در برمی گیرد که البته در یکی دو سال اخیر طرح هویت دام اجرا می شود و ۴۰ تا ۵۰ درصد دام کشور نیز پلاک کوبی شده اند ضمن اینکه معمولاً دامداران هم تعداد دام های خود را اظهار می کنند.

آزاد با بیان اینکه در حال حاضر دلالان دام زنده را به قیمت خیلی ارزان می خرند، گفت: قیمت متوسط دام سبک ۶۰ هزار تومان بوده و در برخی استانها حتی با قیمت ۵۰ هزار تومان هم فروخته می شود چراکه علوفه ای نیست و اگر باشد هم گران است و لذا چاره ای جز فروش ندارند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروری کشور ضمن انتقاد از نظام توزیع با بیان اینکه تفاوت قیمت دام از مبدا تا مقصد فوق العاده زیاد است، گفت: گوشت قرمز باید با قیمتی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد اما قیمت بازار خیلی بالاتر از اینهاست و حتی قیمت شیر تولید دامدار هم پایین است اما با وجود دلالان قیمتها بالاتر می رود.

آزاد همچنین لزوم برنامه ریزی دولت برای مدیریت این حوزه را یادآور شد و افزود: زنگ خطر ما برای فصل پاییز است چون الان علوفه نیست دام ها به فروش می روند و لذا در پاییز دامی وجود ندارد که بخواهد زایش کند.

وی مطرح کرد: دولت باید از ظرفیت اتحادیه ها و تشکل ها استفاده کند و خرید تضمینی انجام دهد که در این صورت هم تولیدکننده سودش را خواهد برد و هم مصرف کننده و واسطه ها نیز حذف می شوند.

کد خبر: ۸۵٬۵۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha