۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
 فعالیت پویای بخش خصوصی ضامن توسعه اقتصادی کشور است
کارشناس مسائل اقتصادی:

فعالیت پویای بخش خصوصی ضامن توسعه اقتصادی کشور است

انصاری، کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: در همه دنیا شرکت‌های بزرگ دنیا و سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام شده و موفق بودند، تماما واحدهایی بودند که توانستند با سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی شکل بگیرند.

به گزارش بازار، حبیب الله انصاری اقتصاددان با اشاره به فعالیت بخش خصوصی گفت: بخش خصوص به خاطر اینکه از سرمایه خودش حمایت می کند و حامی پیشرفتش است، برای استفاده از سرمایه گذاری که انجام داده و برای نشان دادن حرکتی در راستای توسعه صنعت تلاش می کند.

وی با تاکید بر اینکه در بخش خصوصی مدیریت موقت نیست، اظهار کرد: بخش خصوصی قصد دارد تا از سرمایه های خودش بهره برداری بهینه کند. بنابراین صحنه تولید و صنعت خودش را تابع مسائل خاص و حاشیه ای نمی کند.

این اقتصاددان خاطرنشان شد: در تمام کشورها بخش خصوصی یک بخش پایدار و قابل حرکت در راستای توسعه اقتصادی بوده و خواهد بود و توسعه بازار را دنبال می کند.

وی ضمن بیان اینکه دولت به هیچ عنوان نباید تولید کننده باشد و چرخه صنایعی را بر عهده بگیرد که باید در اختیار بخش خصوصی باشد، تصریح کرد: چون در دولت آن ویژگی هایی که در ارتباط با بخش خصوص مطرح شد، وجود ندارد و هم اینکه تغییرات مدیریتی در دولت فراوان است. از طرفی دولت نمی تواند یک زمینه ای را برای حفظ دائمی و همیشگی منافعی که باید از سرمایه گذاری ها انجام شود، ایجاد کند.

انصاری افزود: بنابراین این نکته حائز اهمیت است که حمایت های دولت و همکاری های نهادهای بانکی و مالیاتی و بیمه ای باید وجود داشته باشد اما اینکه خود دولت بیاید وارد حوزه شود، به هیچ عنوان عملی نیست و فساد و رانت به دنبال خواهد داشت که ما امروز شاهد مواردی از این دست هستیم.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که خصوصی سازی چگونه می تواند موجب شکوفایی تولید و رفع موانع اقتصادی و تولیدی شود، گفت: بخش خصوصی به خاطر حفظ منافع و اهداف مترتب بر آن سازمانی که ایجاد کرده دنبال این است که رقابت پذیری، کیفیت، قیمت و به طور کلی ایجاد ارزش افزوده را به عنوان ارکان فعالیت خودش قرار دهد تا بتواند بر آن اساس ایجاد بازار کند. چون بازار و تولید لازم و ملزوم هم هستند. بازار متاثر از تولید است و تولید زمینه را برای بازار ایجاد می کند.

این اقتصاددان اظهار کرد: در همه دنیا شرکت های بزرگ دنیا و سرمایه گذاری هایی که انجام شده و موفق بودند، تماما واحد هایی بودند که توانستند با سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی شکل بگیرند. کشورهایی از قبیل کره جنوبی، ترکیه، مالزی، چین و برزیل در دهه آخر قرن بیستم توانستند با محور قرار دادن بخش خصوصی به توسعه اقتصادی برسند، شواهدی بر این مسئله است.

وی متذکر شد: در کشور ما دولت بر اقتصاد کشور تسلط و حاکمیت دارد در حالی که بخش خصوصی است که می تواند آن فرهنگ صنعتی را نهادینه کند. بنابراین بخش خصوصی می تواند با بررسی و اصلاح مقرراتی که مربوط به چالش ها است و بررسی چالش های خودش، زمینه هایی را ایجاد کند و باید هم دولت بررسی و اصلاح مقررات مربوط به ایجاد چالش و مسئولیت های بخش خصوصی را مورد توجه قرار دهد و به جای اینکه خودش مستقیم وارد این قضیه شود، اجازه دهد بخش خصوصی این کار را انجام دهد.

انصاری افزود: به طور کلی مداخلات دولت در قیمت گذاری و در فعالیت ها نمی تواند موثر واقع شود. ما مواردی را هم داشتیم که نتوانستند به نتیجه درست و در راستای همان استراتژی یا برنامه های راهبردی برسند.

کد خبر: ۸۵٬۵۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha