۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
بانک مرکزی برای رمز ارزها مقررات وضع کند
مجری تأمین برق مراکز استخراج رمز ارز:

بانک مرکزی برای رمز ارزها مقررات وضع کند

خدادادی، مجری تأمین برق مراکز استخراج رمز ارز گفت: رمز ارزها به دلیل اینکه از یارانه استفاده نمی‌کنند هیچ تکلیفی هم ندارند که حتما در داخل کشور و با قیمت تکلیفی بفروشند.

به گزارش بازار، محمد خدادادی، مجری تأمین برق مراکز استخراج رمز ارز گفت: طبق مصوبه وزیر نیرو و هیئت دولت، ما باید برق را با میانگین قیمت برق صادراتی به استخراج کنندگان رمزارز بفروشیم و تفاوتی نمی‌کند که این استخراج کننده داخلی باشد یا خارجی.

وی با بیان اینکه قیمت برق صادراتی ما به کشورهای دنیا متفاوت است، افزود: صنعت استخراج رمزارز یک صنعت به شدت پویاست بطوریکه حدود یکی دو ماه قبل تولید هر بیت کوین ۳۰۰ مگاوات ساعت معادل مصرف برق صد سال یک خانه معمولی بود که عدد بسیار بالایی است اما الان میزان انرژی مورد نیاز برای استخراج یک بیت کوین حدود ۴۰۰ مگاوات ساعت است.

مجری تأمین برق مراکز استخراج رمزارز با بیان اینکه ارزش صادراتی هر کیلووات ساعت حدود ۸ سنت دلار می‌شود، گفت: در زمان پیک مصرف داخل، محدودیت‌هایی برای تولیدکنندگان بیت کوین در نظر گرفته شده است.

خدادادی اظهارکرد: ما وقتی با مصرف کنندگان رمزارز قرارداد می‌بندیم مکلف می‌شوند که از دستورات مدیریت شبکه ما اطلاعات کنند.

وی با بیان اینکه درمورد دور زدن تحریم‌ها با رمزارز اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد اظهارکرد: صنایعی که برق یارانه‌ای دریافت می‌کنند دو تکلیف قانونی دارند نخست اینکه محصول خود را در داخل کشور با قیمت تکلیفی بفروشند و دوم هم اینکه اگر محصولشان را صادر کنند باید ارز حاصل از صادرات خود را به داخل کشور برگردانند اما در مورد رمزارز چنین مسئله‌ای وجود ندارد.

مجری تأمین برق مراکز استخراج رمزارز در توضیح بیشتر این مطلب گفت: رمزارزها به دلیل اینکه از یارانه استفاده نمی‌کنند، لذا هیچ تکلیفی هم ندارند که حتما در داخل کشور و با قیمت تکلیفی بفروشند و اگر هم محصولشان را به خارج از کشور بردند و ارز حاصل از آن را برگرداندند مشمول معافیت مالی نیز خواهند شد.

یوسف کاووسی مدیرکل اسبق بازرسی و پیگیری های ویژه بانک مرکزی و کارشناس اقتصادی گفت: بعد از اتفاقات اخیر بازار سرمایه و منفی شدن شاخص بورس، خیلی از سهامداران از این بازار کوچ کردند و درصدد هستند تا دارایی خود را به دارایی باارزش تری که با کاهش ارزش پول دچار مشکل نشود تبدیل کنند.

وی با اشاره به رکود بازارهای داخلی اظهارکرد: در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذاران به سمت بازار رمزارزها رفته اند و دلیلش هم این است که نظارت و مبدا و منشأ انتقالات معلوم نبوده و مقررات خلق الساعه و آنی نیز برای آن مترتب نیست.

مدیرکل اسبق بازرسی و پیگیری های ویژه بانک مرکزی درمورد اینکه این بازار تا چه حد مورد اعتماد است و چه میزان از سرمایه را از کشورمان در این شرایط ارزی خارج می کند گفت: اخیراً بعد از فشار زیادی که به بازار وارد شده مسئولان اجازه دادند فعلا رمزارزهایی که در داخل کشور با مجوز انجام می شود را در صرافی های مجاز و فقط هم برای نقل و انتقالات خارج از کشور در زمینه واردات استفاده کنند.

کاووسی با بیان اینکه بستن درگاه شاپرک صرافی ها فایده ای ندارد، گفت: ما همیشه در تصمیم گیری هایمان کوتاهی می کنیم و به دلیل اینکه استراتژی تعریف شده ای هم نداریم معمولاً کسی پیش قدم نمی شود تا بعداً پاسخگو نباشد و الان رمز ارزها هم دقیقاً همین وضعیت را دارند.

وی با اشاره به اختلاف نظر بین دو گروه تصمیم گیر درمورد رمزارزها اظهارکرد: یک گروه موافق این رمزارزها برای دور زدن تحریم ها هستند اما گروه مقابل چنین اعتقادی ندارد و لذا کارشکنی می کند.

مدیرکل اسبق بازرسی و پیگیری های ویژه بانک مرکزی خاطرنشان کرد: ما دو سال است می گوییم صرافی های تحت نظارت معین شوند تا در کنار فروش ارز، رمزارز هم بفروشند تا حداقل خریداران بدانند به کدام صرافی پول داده اند و اگر اتفاقی افتاد امکان مطالبه گری و پیگیری وجود داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اختلاف نظرها بین دستگاه های مختلف در مورد این موضوع گفت: شورای عالی فضای مجازی و شورای امنیت ملی هر کدام یک مسئله ای را مطرح می کنند درحالیکه باید به منفعت مردم توجه شود اما نهایتاً این بانک مرکزی است که باید مقرراتی را تدوین کند تا مردم متضرر نشوند.

کد خبر: ۸۵٬۵۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha