۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
افزایش ۲۵ درصدی صادرات ۲۰۲۱ روسیه| ارسال «گندم و آرد روسی» در دو ماه اول دو برابر شده است
بازار گزارش می دهد؛

افزایش ۲۵ درصدی صادرات ۲۰۲۱ روسیه| ارسال «گندم و آرد روسی» در دو ماه اول دو برابر شده است

همزمان با بهبود زنجیره های عرضه جهانی و تجارت در برابر کوید_۱۹، روسیه در حال برنامه ریزی در راه توسعه صادرات و واردات در سال جاری و پس از آن است.

بازار؛گروه بین الملل: بر اساس گزارش خبرگزاری تاس روسیه، پیش بینی جدید وزارت توسعه اقتصادی نشان می دهد که همزمان با بهبود زنجیره های عرضه جهانی و تجارت در برابر بیماری همه گیر کوید_۱۹، روسیه در حال برنامه ریزی برای توسعه صادرات و واردات در سال ۲۰۲۱ و سالهای پس از آن است.

با توجه به چشم انداز و برنامه این وزارتخانه برای توسعه اقتصادی_اجتماعی روسیه، قرار است در سال جاری محموله های خروجی از این کشور به ۴۱۱.۷ میلیارد دلار برسد. این میزان صادرات در مقایسه با سال ۲۰۲۰ که ۳۳۲.۲ میلیارد دلار بوده است، برابر با ۲۳.۹ درصد افزایش دارد.

روسیه همچنین قرار است در سال جاری میزان واردات را نیز افزایش دهد. در این سند پیش بینی شده که با بیش از ۱۰ درصد افزایش، واردات به ۲۶۵ میلیارد دلار برسد، در حالی که ارزش مالی آن در سال گذشته ۲۴۰.۴ میلیارد دلار بوده است.

تجارت در سالهای آینده قرار است تا با افزایش مداوم صادرات و واردات رشد کرده و تا سال ۲۰۲۴ به ترتیب ۴۶۴.۴ میلیارد و ۳۱۷.۹ میلیارد دلار برسد.

از آن جایی که فروش منابع انرژی به طور سنتی، بخش عمده صادرات روسیه را تشکیل می داد، اما حجم محموله های غیر انرژی از سالهای اخیر نیز در حال افزایش است. در دسامبر ۲۰۲۰ ، صادرات غیر انرژی روسیه رکورد ماهانه جدیدی ثبت کرد و برای کل سال با حدود چهار درصد افزایش به ۱۶۱.۳ میلیارد دلار رسید.

این گزارش همچنین در بخشی به صادرات محموله های غیر انرژی از جمله دانه های غلات در این کشور پرداخت و نوشت: بر اساس خدمات آماری دولت فدرال، صادرات گندم و آرد روسی در طول ماههای ژانویه و فوریه سال ۲۰۲۱، در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۰ بیش از دو برابر افزایش یافته و میزان آن به ۷.۵۹ میلیون تن رسیده است.

همچنین، ذخایر گندم در خارج از کشور بیش از دو برابر شده و به ۱.۸۸۴ میلیارد دلار رسیده است. صادرات روغن نباتی نیز سالانه ۳.۱ درصد افزایش داشته و به ۵۸۹.۲ هزار تن رسیده در حالی که  ارزش مالی آن به بیش از ۶۳۰ میلیون دلار رسیده است.

علاوه بر آن، آمارها نشان می دهد که صادرات غلات توسط روسیه در سال ۲۰۱۹ به میزان ۳۹.۴ میلیون تن (از جمله ۳۱.۹ میلیون تن گندم و آرد روسی) ثبت شده و محموله های غلات در سال کشاورزی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ (از اول ژوئیه ۲۰۱۹ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۰) ۴۱.۷ میلیون تن گزارش شده است.

این کشور همچنین ۳۳.۲ میلیون تن گندم به بازار جهانی عرضه کرده است. بر همین اساس، وزارت زراعت پیش بینی می کند که در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ صادرات غلات به ۴۵ میلیون تن برسد.

در آوریل گذشته، روسیه برای جلوگیری از افزایش قیمت داخلی در بحران ویروس کرونا، محموله های غلات را تا ژوئیه محدود کرد. مسکو برای برخی از غلات، از جمله گندم ، چاودار یا گندم سیاه، جو و ذرت  محدودیت صادراتی ایجاد و ذخایر آن را به هفت میلیون تن محدود کرد.

رونق تولید محصولات کشاورزی در سالهای اخیر روسیه را قادر به تصرف بیش از نیمی از بازار جهانی گندم کرده و به لطف برداشت عظیم و قیمت گذاری جذاب به بزرگترین صادر کننده غلات در جهان تبدیل شده است. از اوایل سال ۲۰۰۰، این سهم از بازار جهانی گندم چهار برابر شده است.

تاس روسیه در بخش دیگری از گزارش به کشورهایی که بیشترین مبادله بازرگانی این کشور با آن ها صورت میگیرد اشاره کرد و اینگونه نوشت که کشورهایی مانند چین و ایران به همراه کشورهای اروپایی مانند آلمان، هلند و ایتالیا از شرکای عمده تجاری روسیه می باشند.

کد خبر: ۸۵٬۴۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha