۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۶
گره زنی نبض گندم با جان مرغ/ ردپای مرغداران و دلالان در گندمزارها
بازار گزارش می‌دهد؛

گره زنی نبض گندم با جان مرغ/ ردپای مرغداران و دلالان در گندمزارها

ساری- نبض گندم به جان مرغ گره خورد و با افزایش قیمت نهاده های دام و طیور و کمبود آن، چرخه مصرف دامی و یا قاچاق کالای استراتژیک گندم اوج می گیرد تا به مرور نان هم از سفره ها برچیده شود.

بازار؛ گروه استان ها: اگر چه قیمت خرید تضمینی گندم به ازای هر کیلوگرم هزار تومان افزایش یافت اما هزینه های بالای تولید شامل کاشت، داشت و برداشت، دستمزد، بذر، کود، سم و غیره سبب شده تا افزایش قیمت دردی از کشاورزان دوا نکند و بازنگری در قیمت آن خواسته گندمکاران باشد.

از سوی دیگر کاهش سطح کشت گندمزارها در مناطق مختلف کشور از جمله مازندران و افزایش قیمت گندم در کشورهای همسایه تا کیلویی ۱۰ هزار تومان، پای دلالان و واسطه ها را برای قاچاق ماده اولیه قوت اساسی مردم به مزارع و گندمزارها باز کرده است.

در مازندران ۵۵ هزار هکتار گندمزار کشت که سالانه ۱۵۵ هزار تن از مرغوب ترین گندم کشور در آن تولید می شود و برای تامین آرد و نان مردم ۸۰ درصد گندم کیفی با ۲۰ درصد گندم غیرکیفی داخلی مخلوط و آرد می شود.

اگرچه دولت در آستانه برداشت گندم در بازار نهاده های دام و طیور ثبات نسبی ایجاد کرده و به اندازه وفور نهاده های مرغداری عرضه می شود اما نوسان در این بازار و افزایش قیمت نهاده ها، راحت ترین گزینه برای تامین دان را به سمت مزارع و گندمزارها می کشاند.

برداشت گندم در مازندران از روزهای میانی خردادماه در شرق و اواخر آن در غرب مازندران شروع می شود و از هم اکنون واسطه ها و برخی دلالان با حضور در مزارع از گندمکاران تقاضای پیش خرید کرده اند.

قیمت گندم به نسبت به هزینه ها پایین است
محمدی کشاورز گندمکار شرق مازندران با بیان اینکه امسال کم آبی و بارندگی کم در زمان غلاف بندی محصول به عملکرد آن لطمه زده است، در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: پیش بینی می شود نسبت به پارسال وضعیت تولید کاهش داشته باشد.

وی با بیان اینکه قیمت گندم با هزینه های نهاده ها شامل، کود، سم و بذر و دستمزدها مناسب نیست، می گوید: برخی از مرغداران و دامداران و یا کمباین داران از هم اکنون با حضور در مزارع، تقاضای پیش خرید گندم کشاورزان را دارند.

گره زنی نبض گندم با جان مرغ/ ردپای مرغداران و دلالان در گندمزارها

وی با اظهار اینکه قیمت گندم متناسب با تورم و هزینه ها نیست، گفت: اگر دولت فکری اساسی برای افزایش قیمت محصول نداشته باشد هر سال سطح گندمزارها کمتر می شود.

گندم باید تبدیل به نان مردم شود/ لزوم تعیین سبدهای حمایتی  
در عین حال حسین اکبری رئیس بنیاد گندمکاران مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قیمت محصولات کشاورزی در شورای سیاست گذاری و قیمت گذاری تعیین می شود، افزود: برای تعیین نرخ محصولات از جمله گندم این شورا تصمیم گیری می کند.

وی با بیان اینکه قیمت گندم در ابتدا چهار هزار تومان تعیین شده بود، افزود: با اعتراض تشکل ها و کشاورزان و درخواست از دولت مقرر شد نسبت به تعدیل قیمت اقدام شود و با موافقت رئیس جمهور به پنج هزار تومان افزایش یافته است.

اکبری با عنوان اینکه تمام تلاش ما براین است که کشاورزان گندم تولیدی را به مراکز خرید عرضه و از فروش به دلالان و واسطه ها خودداری کنند، گفت: از دولت درخواست داریم سبدهای حمایتی جدای از قیمت گندم را برای کشاورزان درنظر گیرند تا برای عرضه و تحویل به مراکز خرید ترغیب شوند.

وی ادامه داد:گندم باید تبدیل نان روی سفره مردم شود و از این رو از کشاورزان درخواست داریم محصولات را به مراکز خرید برای ذخیره سازی و تامین کالای استراتژیک تحویل دهند.

تلاش مرغداران و دامداران برای خرید گندم
اکبری در عین حال به تقلای مرغداران و دامداران برای خرید گندم از کشاورزان اشاره کرد و گفت:ما وظیفه داریم برای تامین امنیت غذایی و قوت مردم، گندم را به مراکز تحویل دهیم.

دبیر اجرایی خانه کشاورز مازندران با عنوان اینکه نظر کشاورزان وتشکل های کشاورزی برای قیمت گندم به ازای هر کیلوگرم ۶ هزار تومان بود، افزود: در نهایت با افزایش هزار تومانی نرخ پنج هزار تومانی از سوی شورا و دولت مصوب شده است.

وی افزود: اگر دولت بتواند سبد حمایتی برای گندمکاران درنظر گیرد، قیمت کنونی گندم نسبت به قیمت جهانی و کشورهای همسایه مناسب خواهد بود و از قاچاق و عرضه آن در بخش دامی جلوگیری کند.

اگر دولت بتواند سبد حمایتی برای گندمکاران درنظر گیرد، قیمت کنونی گندم نسبت به قیمت جهانی و کشورهای همسایه مناسب خواهد بود و از قاچاق و عرضه آن در بخش دامی جلوگیری کند

رئیس بنیاد گندمکاران مازندران با تاکید بر فروش گندم به مراکز خرید تضمینی گندم اظهار داشت: کشاورزان و گندمکاران برای فروش گندم باید آن را در سامانه ثبت کنند و این درحالی که سال های قبل حدود ۲.۸ تا سه میلیون تن گندم بدون ثبت در سامانه به صورت های مختلف از جمله غیرقانونی فروخته می شد.

وی اظهار داشت: در سال های گذشته بخش قابل توجهی از گندم در کشور از جمله در نواحی جنوبی قاچاق می شد و یا پرورش دهندگان ماهی و مرغداری آن را می خریدند اما امسال گندمکاران و کشاورزان برای فروش محصول ابتدا باید آن را در سامانه ثبت کنند.

گره زنی نبض گندم با جان مرغ/ ردپای مرغداران و دلالان در گندمزارها

وی با اشاره به کیفیت و مرغوبیت بالای گندم در مازندران تصریح کرد: قصد ما این است که این گندم به نان سفره های مردم تبدیل و از قاچاق و فروش آن در خارج از شبکه جلوگیری شود.

رئیس بنیاد گندمکاران مازندران با تاکید براینکه باید امنیت غذایی را تامین کرد، گفت: نباید گندمی را که باید به نان سفره های مردم تبدیل شود را به مرغداری ها و آبزی پروران تحویل دهیم.

وی با تقدیر از تلاش های نمایندگان مجلس برای افزایش قیمت گندم گفت: با این حال برخی از نمایندگان بر این عقیده هستند که نرخ پنج هزار تومانی گندم نیز کم بوده و پاسخگوی نیازها نیست.

مرغداران: خرید گندم به جان دان توجیه اقتصادی ندارد
بررسی ها نشان می دهد که افزایش قیمت نهاده های دام وطیور برخی مرغداران و آبزی پروران را به سمت خرید گندم برای تامین نهاده ها سوق می دهد، اما برخی فعالان صنعت مرغداری معتقدند خرید گندم به جای دان توجیه اقتصادی ندارد.

امیر میران آملی تولیدکننده و صادرکننده و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: در حال حاضر ذرت را کیلویی دو هزار تومان و سویا را سه هزار و ۷۰۰ تومان خریداری می کنیم از این رو خرید گندم پنج هزار تومانی برای مرغدار توجیهی ندارد.

وی افزود: وقتی ذرت وسویا به اندازه کافی در اختیار مرغدار هست، لزومی به خرید گندم پنج هزار تومانی ندارد و اگر سال قبل این مسئله مطرح بود، خرید گندم به جای ذرت و سویا به صرفه تر بود اما امسال آنقدر ذرت و سویا به مرغدار دادند که نیازی به گندم نیست.

وی درباره تنش قیمتی در بازار مرغ گفت: تنش های قیمتی ریشه در معدوم سازی جوجه هایی دارد که سال قبل انجام شد و ممکن است در تولید جوجه ریزی با مشکل مواجه باشیم و به دلیل جوجه ریزی های نامنظم در زمینه مرغ مادر و اجداد، احتمال تنش دوباره در بازار گوشت مرغ دور از انتظار نیست.

معادله گندم، ذرت و سویا و تامین نهاده های دام وطیور به هم گره خورده است و وقتی کمبود در بازار یک نهاده ایجاد می شود، فشار بر دیگر کالا برای جبران نهاده ای دیگر افزایش می یابد.

کد خبر: ۸۵٬۳۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha