۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۱
شرکت های دانش بنیان همدان ظرفیتی برای تبدیل تهدید به فرصت
بازار گزارش می‌دهد؛

شرکت های دانش بنیان همدان ظرفیتی برای تبدیل تهدید به فرصت

همدان- شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان همدان نقش مهمی در رشد اقتصاد غیرنفتی و ایجاد اشتغال دارند بنابراین با برنامه ریزی دراین حوزه می توان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و در مسیر پیشرفت قدم برداشت.

بازار؛ گروه استان‌ها: شرکت های دانش‌بنیان به عنوان بنگاه‌های اقتصاد دانش‌محور از عوامل اساسی رشد تولید سرانه ملی، خودکفایی پایدار در محصولات راهبردی و ارتقای فناوری و افزایش بهره‌وری عوامل تولید به شمار می آیند چراکه با توجه به پویایی و انعطاف‌پذیری بالا، ظرفیت مناسبی برای روبه‌رو شدن با مشکلاتی مانند تحریم دارند.

در توضیح بیشتر شرکت‌های دانش بنیان موسسه‌های خصوصی یا تعاونی هستند که به‌منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان تشکیل می‌شود.

شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان نه تنها نقش مهمی در رشد اقتصاد غیر نفتی دارند بلکه در ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان دانشگاهی و پیشرفت هر کشوری نیز نقش آفرینی می کنند

این شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان نه تنها نقش مهمی در رشد اقتصاد غیر نفتی دارند بلکه در ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان دانشگاهی و پیشرفت هر کشوری نیز نقش آفرینی می کنند.

شرکت های دانش بنیان همدان ظرفیتی برای تبدیل تهدید به فرصت

بر همین اساس وجود مراکز دانشگاهی و آموزش عالی و پژوهشی و فنی و حرفه ای و پارک علم و فناوری و مراکز رشد در استان همدان در پشتیبانی از اقتصاد دانش بنیان می تواند نقش اساسی داشته باشند به گونه ای که با حمایت از این زیرمجموعه ها می توان گام های مهمی در مسیر تولید و اشتغال زایی و به حرکت درآمدن اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد غیرنفتی برداشت.

بدین ترتیب در این زمینه برآن شدیم تا در خصوص برنامه های پیش روی پارک علم و فناوری همدان گفتگویی با محمد حسن مرادی؛ رئیس پارک علم و فناوری همدان ترتیب دهیم و در خصوص وضعیت یکی از شرکت های دانش بنیان همدان پای صحبت های یوسف آقاخانی؛ مدیرعامل گروه صنعتی باوران بنشینیم که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری نقش آفرینان اصلی تحقق شعار سال
محمد حسن مرادی در گفتگو با خبرنگار بازار
با اشاره به بیانات نوروزی مقام معظم رهبری در رابطه با شعار سال ۱۴۰۰ با عنوان «سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» به تشریح چشم اندازها، اهداف و برنامه های اجرایی جهت تحقق این شعار پرداخت و گفت: طی چند سال اخیر تاکید و رویکرد منویات مقام معظم رهبری در نامگذاری ها، توجه خاص و ویژه به تولید است چراکه تولید همواره یکی از رویکردهای اساسی در زمینه توسعه و بهبود اقتصاد و استقلال کشور محسوب می‌شود.

عدم توجه به تولید موجب هدر رفت فرصت های پیش روی ایران اسلامی در عرصه های ملی و بین المللی می شود

رئیس پارک علم و فناوری ادامه داد:  عدم توجه به تولید، موجب هدر رفت فرصت های پیش روی ایران اسلامی در عرصه های ملی و بین المللی می شود.

شرکت های دانش بنیان همدان ظرفیتی برای تبدیل تهدید به فرصت

وی در ادامه صحبت های خود یادآور شد: تحقق شعار سال یک تکلیف است و می توان به پشتوانه فناوری و نیز تقویت تولید پویا و مبتنی بر دانش و تکیه بر اقتصاد دانش محور به آن جامه عمل پوشاند که پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان نقش آفرینان اصلی آن محسوب می شوند.

مرادی با بیان اینکه در مسیر تحقق شعار سال قدم بر می داریم، به اقداماتی چون ایجاد زیر ساخت های فنی لازم جهت رونق فعالیت تولید مبتنی بر فناوری و دانش با کمک شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور زیر مجموعه پارک اشاره کرد و گفت: مرتفع ساختن موانع پیش روی آن ها برای ساخت،  ایجاد زیر ساخت های لازم جهت رونق صادرات محصولات دانش بنیان و فناوری و مواردی از این دست است.

در ادامه به یکی از این شرکت های دانش بنیان سر می زنیم:

گروه صنعتی باوران در زمینه ارائه خدمات مهندسی معکوس، طراحی و چاپ سه بعدی محصول، تدوین آلبوم فنی و بهینه سازی آن، مهندسی تولید محصول، طراحی و ساخت انواع قالب (پلاستیک و فلزی) و مدل ریخته گری، انجام تحلیل های مهندسی مکانیک جهت بومی سازی و بهینه سازی محصول در زمینه های مهندسی پزشکی، خودرویی، کشاورزی، نفت، گاز و پتروشیمی و غیره فعالیت دارد.
آغاز فعالیت شرکت دانش بنیان روشن پویش باوران از سال ۹۳

مدیرعامل گروه صنعتی باوران در گفتگو با خبرنگار بازار در جهت معرفی گروه صنعتی باوران مطرح کرد: شرکت دانش بنیان روشن پویش باوران متخصص و تولید کننده پیشتاز در زمینه ساخت تجهیزات و ماشین های هوشمند (پرینتر و اسکنر های سه بعدی و ماشین های CNC)، مهندسی معکوس، بهینه سازی بومی سازی و تدوین آلبوم فنی، طراحی و ساخت انواع قالب، طراحی و ساخت انواع مکانیزم های مهندسی و همچنین ارائه روش های ساخت و تولید پیشرفته است که در اواخر سال ۱۳۹۳ فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است.

یوسف آقاخانی ادامه داد: شکل گیری و ایجاد گروه صنعتی باوران پس از گذشت نزدیک به چهار سال مدیریت هسته مرکزی شرکت دانش بنیان باوران صورت گرفت تا مجموعه ای از خدمات مورد نیاز در صنایع مختلف به صورت منسجم و یکپارچه ارائه گردد.

شرکت های دانش بنیان همدان ظرفیتی برای تبدیل تهدید به فرصت

وی با تاکید بر اینکه اعتقاد گروه صنعتی باوران متکی بودن به دانش فنی ایرانی، طراحی ایرانی و تولید ایرانی است، عنوان کرد: در مجموع، گروه صنعتی باوران، در زمینه ارائه خدمات طراحی و مهندسی معکوس، خدمات ساخت و تولید، خدمات نمونه سازی سریع و خدمات آموزشی فعالیت دارد.

آقاخانی با بیان اینکه حال با شکل گیری گروه صنعتی باوران اهداف و خط مشی  جامع تر  و البته وسیع تر تعریف شده اند، گفت: با توجه فعالیت گروه صنعتی باوران در حوزه های گوناگون زیر ساخت های موجود و توانمندی های گروه به صورت تخصصی در هر حوزه بررسی و آینده روشن و البته دست یافتنی آن تصور شده است اما مهم ترین هدف مشترک ارائه خدمات در کمترین زمان ممکن است، تا بتوانیم موجب چابک تر شدن کشور عزیزمان ایران در صنعت شویم.

سال گذشته اقداماتی در جهت صادرات محصولاتمان به کشور قطر و عراق انجام دادیم اما به سبب شیوع ویروس کرونا از یک سو و نوسانات اقتصادی از سوی دیگر، ارتباطات ما در این زمینه قطع شد

مدیرعامل گروه صنعتی باوران یادآور شد: سال گذشته اقداماتی در جهت صادرات محصولاتمان به کشور قطر و عراق انجام دادیم اما به سبب شیوع ویروس کرونا از یک سو و نوسانات اقتصادی از سوی دیگر، ارتباطات ما در این زمینه قطع شد و تنها فروش خدمات داشتیم.

آقاخانی ادامه داد:  در این مسیر باید اتاق بازرگانی حمایت هایی داشته باشد تا بتوانیم با گام های بلندتری این مسیر را طی کنیم.

وی در تشریح این حمایت ها و اقداماتی که نیاز است صورت بگیرد، عنوان کرد: در ابتدا مهم ترین موضوع، برقراری ارتباط با شرکت هایی است که در سطح شرکت ما هستند به طوری که می توان از طریق کشورهای وابسته برای خرید تکنولوژی ها وارد کار شد.

شرکت های دانش بنیان همدان ظرفیتی برای تبدیل تهدید به فرصت

مدیرعامل گروه صنعتی باوران اظهار کرد: ارائه خدمات و محصولات تولید شده در کشورمان کمک می کند تا با کشورهای دیگر ارتباط بگیریم بدین سان در این زمینه نیاز به جذب سرمایه گذار بسیار مهم است که اتاق های بازرگانی می توانند این مهم را محقق سازند.

می توان شرایط تحریم ها و نوسانات را موقعیتی مناسب برای این امر دانست و به نوعی تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد

آقاخانی با بیان اینکه از سویی با توجه به تفاوت های نرخ ارز، هزینه تولید، حامل های انرژی، هزینه های جابه جایی و غیره برای سرمایه گذاران خارجی در کشور ما مقرون به صرفه است، مطرح کرد: می توان شرایط تحریم ها و نوسانات را موقعیتی مناسب برای این امر دانست و به نوعی تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و طرحی توجیهی در این زمینه تهیه کرد تا بتوانیم از این موقعیت، خروجی گردش مالی و اشتغالزایی داشته باشیم و حتی امکان صادرات برایمان مهیّا شود.

مدیرعامل گروه صنعتی باوران در این زمینه به نقش مهم اتاق بازرگانی اشاره کرد و گفت: اتاق بازرگانی می تواند در خصوص جذب سرمایه گذار خارجی کمک کننده ای قوی باشد؛ ما در گروه صنعتی خود بسیار تلاش کردیم تا بتوانیم شاهد جذب سرمایه گذار خارجی باشیم اما این مهم اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد:  سال گذشته کلید واژه ای تحت عنوان «جهش تولید» از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد اما در مسیر ایجاد آن چند پارامتر باید درنظر گرفته شود که یکی از این پارامترها مهیّا بودن زیرساخت ها است چراکه جهش با دانش محور کردن و دانش بنیان کردن اتفاق می افتاد.

جهش تولید زمانی اتفاق می افتد که بتوانیم دانش فنی را ارتقا بخشیم و چیدمان بهینه در پروسه تولید ایجاد کنیم و این مسیر تحقق نمی یابد مگر در بستری دانش بنیان

آقاخانی در ادامه صحبت های خود با تصریح بر اینکه وقتی تکنولوژی های سطح بالا و دانش بنیان به شرکت های تولیدی کمک می کنند، می توانند در جهت مهندسی معکوس در حوزه تحقیق و توسعه (R & D) قدم بردارند، اضافه کرد: جهش تولید زمانی اتفاق می افتد که دانش فنی را ارتقا بخشیم و چیدمان بهینه در پروسه تولید ایجاد کنیم و این مسیر تحقق نمی یابد مگر در بستری دانش بنیان.

شرکت های دانش بنیان همدان ظرفیتی برای تبدیل تهدید به فرصت

وی یادآور شد: یکسال اخیر در شیوع ویروس کرونا، مهندسی پزشکی خودش را نشان داد و توانستیم در حوزه فنی و مصالح ساختمانی نیز حرف هایی برای گفتن داشته باشیم اما برای این که بتوانیم بهتر پیش رویم، این موضوع مشروط به آن است که مدل کسب وکار مناسبی برای حمایت شرکت های بزرگ از شرکت های دانش بنیان شاهد باشیم.

یک شرکت بزرگ می تواند در دل خودش زیر پر و بال شرکت های دانش بنیان را بگیرد

آقاخانی در تشریح این موضوع مطرح کرد: یک شرکت بزرگ می تواند در دل خودش زیر پر و بال شرکت های دانش بنیان را بگیرد نه اینکه این شرکت ها با هم ادغام شوند و استقلالشان از بین رود؛ بلکه با استارت آپ ها و برنامه ریزی های مناسب این شرکت ها می توانند خود را در سیستم های بزرگتر بگنجانند.

مدیرعامل گروه صنعتی باوران در بخش پایانی این گفتگو عنوان کرد: اتاق های بازرگانی از یک سو با مهیّا کردن زمینه برقراری ارتباطات، ارائه مناسب توانمندسازی های داخلی و از سویی دیگر با جذب سرمایه گذار خارجی می تواند گامی مناسب در مسیر توسعه، حمایت از تولید و در نهایت، تحقق جهش تولید بردارد.

شرکت های دانش بنیان همدان ظرفیتی برای تبدیل تهدید به فرصت

رهبر انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۰ را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری و تاکید کردند شعار انقلابی جهش تولید امسال باید با حمایت همه‌جانبه و رفع موانع، کامل محقق شود.

در این مسیر، شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، نقش مهمی در رشد اقتصاد غیرنفتی و ایجاد اشتغال و غیره دارند بدین ترتیب با برنامه ریزی در این حوزه و کمک گرفتن از این شرکت ها می توان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و در مسیر پیشرفت قدم برداشت بنابراین زمان آن رسیده تا باور کنیم فناوری، مهم ترین بحث در تحقق شعار امسال است.

نگاه بخش های تولیدی نباید صرفا به مونتاژ کردن و واردات فناوری باشد

نگاه بخش های تولیدی نباید صرفاً به مونتاژ کردن و واردات فناوری باشد بلکه در این مسیر، نقش حیاتی و مهم فناوری بومی سازی شده باید مدنظر باشد، موضوعی که با کمک همین شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور می توان آن را محقق ساخت بدین سان، حال که این شرکت ها در زمینه های مختلف مانند فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی، حوزه دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان، مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری های شیمیایی، ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته، تجهیزات پزشکی، برق و الکترونیک، فوتونیک، مخابرات و سیستم های خودکار، فناوری اطلاعات و ارتباطات و خدمات تجاری سازی فعال هستند، بایستی با پای صحبت ها و خواسته های آن ها نشست و با پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نه تنها در مسیر پیشرفت این شرکت ها و واحدها پیش رفت بلکه اقتصاد کشور را به سمت بومی شدن، اقتصاد غیر نفتی و اقتصادی مولد سوق داد.

کد خبر: ۸۵٬۳۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha