۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
«گیاهان دارویی» مرهمی بر زخم بیکاری است
یادداشت وارده؛

«گیاهان دارویی» مرهمی بر زخم بیکاری است

قوچان- صرف‌نظر از ویژگی‌های درمانی، درآمدزایی گیاهان دارویی نیز موضوعی است که از اهمیت بسزایی برخوردار است، این بخشی از یادداشت امیر زمانی مقدم رئیس اداره منابع طبیعی قوچان برای بازار است.

بازار؛ امیر زمانی مقدم: در روزهایی که ظرفیت اقتصاد کشور به‌گونه‌ای است که همه جوانان را نمی توان در مشاغل دولتی و کارمندی به کار گرفت بهترین فرصت برای رونق و کمک به وضعیت بیکاری کشور حرکت هدفمند در مسیر تولید و اشتغال‌زایی و کارآفرینی است.

کشور ایران بهره‌مند از گیاهان دارویی و کمیاب در جهان است تا جایی که می‌توان اقدام به کاشت و فرآوری این گیاهان با حداقل سرمایه در بازار داخلی و خارجی کرد که البته این مهم نیازمند داشتن بازار مطمئن برای فروش این محصولات است.

کاشت گیاهان دارویی بدون شک موجب توسعه اقتصاد کشور می‌شود؛ چراکه می‌تواند اقتصاد را از ضعیف‌ترین قشر، مناطق محروم و روستاهای دورافتاده تا قدرتمندترین شرکت‌های تولیدکننده به یکدیگر متصل و متحول سازد، به‌طوری‌که مردم روستاهای دورافتاده با جمع‌آوری گل‌گاوزبان، ختمی، زیرهِ سیاه و نسترن وحشی و دیگر گیاهان دارویی خوراک صادرکنندگان و کارخانه های تولیدی را فراهم م یکنند.

باوجود آب‌وهوای مناسب در قوچان یکی از راه‌های ایجاد اشتغال و کمک به معیشت روستائیان توجه به کاشت و داشت گیاهان دارویی است.

اشتغال برای اقشار مختلف
افرادی که کشاورز هستند و محصول رایج منطقه خود را کشت می‌کنند با رویکرد کسب سود بیشتر می‌توانند در کنار مزرعه خود به کشت گیاهان دارویی روی بیاورند.

کاشت گیاهان دارویی برای افرادی که تحصیلات دانشگاهی و مرتبط با کشاورزی دارند با رویکرد ایجاد یک کسب‌وکار و یافتن شغل درآمدزا بسیار مناسب است و البته هیچ محدودیت برای فعالیت سایر اقشار جامعه ندارد.

با توجه به وضعیت جغرافیایی و آب‌وهوایی حوزه استحفاظی شهرستان قوچان می‌توان انجام این مهم را به نحوه احسنت در این شهرستان وبال اخص بخش باج‌گیران انجام داد.

بررسی عوامل محیطی و غیر محیطی این حوزه امکان کشت محصولات دارویی از قبیل ۱- باریجه ۲- کاکوتی  ۳- چای چوپان ۴- پونه کوهی ۵- زیره کوهی ۶- آنغوزه ۷- کتیرا ۸- زرشک کوهی و غیره  دراین حوزه از شهرستان امکان‌پذیر  ساخته است.

کاشت و برداشت گیاهان دارویی مطمئناً می‌تواند تاثیر قابل توجهی در درآمدزایی بخش کشاورزی، اشتغال‌زایی و  ارزآوری بهینه برای کشور داشته باشد.

با توجه به اینکه مراتع بخش باج‌گیران جزو مراتع خوب استان و با تنوع گیاهی بالا هستند با آموزش مرتع‌داران در خصوص  ۱-شناسایی گیاهان دارویی   ۲- نحوه و زمان به بهره‌برداری ۳- بازار فروش و بازاریابی محصولات می‌توان از پتانسیل اشتغال‌زایی و اقتصادی این محصولات گران بهاء استفاده کرد و در منطقه باعث امنیت اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری شد.

ثروت سبز
البته در این حوزه صنعت بسته‌بندی ضعیف است، اما این ضعف با کمک‌های دولت و استفاده از سرمایه‌داران برای واردات دستگاه بسته‌بندی برطرف و تقویت می‌شود.

تجربه در جهان نشان داده که دولت باید سیاست گزار باشد و با ارائه الگوی کشت، اعطای یارانه، تغییر نظام آبیاری و یارانه صادراتی به این بخش کمک کند.

باوجوداینکه ۹۰ درصد گیاهان دارویی دنیا در ایران یافت می‌شود، آمریکایی‌ها و آلمانی‌ها بامطالعه، تحقیق و استفاده از منابع طب سنتی ایران داروهای گیاهی گران‌قیمتی می‌سازند که در برخی موارد این داروها در داخل کشور به فروش می‌رسد، این در حالی است که قابلیت تولید گیاهان برخی داروهای داخل کشور عرضه به بازار داخلی و خارجی وجود دارد.

این صنعت با درون‌گرایی، برون‌زایی، دانش‌بنیان بودن و عدالت‌ محوری همراه است، ضمن اینکه نیازی به واردات نداشته و مواد اولیه آن در داخل کشور وجود دارد.

درحالی‌که تجارت جهانی گیاهان دارویی هرساله سود هنگفتی را نصیب کشورها می‌کند، کشور ما به‌رغم داشتن قدمت هفت‌هزارساله در طب سنتی و باوجوداینکه تقریباً اکثر هفت هزار نوع گیاه دارویی که در جهان شناخته‌شده‌اند، در ایران وجود داشته و یا امکان انتقال و پرورش آن در کشورمان موجود است اما هنوز هم آن‌چنان‌که بایدوشاید نتوانسته‌ایم از این موهبت خدادادی به نفع اقتصاد کشورمان بهره‌ای ببریم.

شاید در نگاه نخست این‌گونه به نظر برسد که گیاهان دارویی فقط کاربرد درمانی دارند، اما در حقیقت گیاهان دارویی دارای چهار کاربرد درمانی، بهداشتی، غذایی و صنعتی هستند.

این کاربردهای فراوان و سودهای کلان کشت گیاهان دارویی موجب شده است تا بسیاری از کشورها تلاش کنند باروی آوردن به این صنعت، اقتصاد خود را سامان دهند. تا جائی که امروزه اغلب داروهای مدرن، منشأ گیاهی دارند و گیاهان دارویی می‌توانند در درمان یک بیماری ساده مانند سرماخوردگی تا بیماری‌های پیچیده مانند سرطان، تأثیرگذار باشند.

کد خبر: ۸۵٬۳۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha