۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
شروع خرید برق صنایع بالای ۵ مگاوات از بورس انرژی
سخنگوی صنعت برق اعلام کرد

شروع خرید برق صنایع بالای ۵ مگاوات از بورس انرژی

رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق از شروع خرید برق توسط صنایع بالای ۵ مگاوات از بورس انرژی یا قراردادهای دوجانبه خبر داد.

به گزارش بازار، مصطفی رجبی مشهدی، با بیان اینکه براساس مصوبه هیات وزیران درمهر سال ۱۳۹۹، مقرر شده بود که صنایع بالای ۵ مگاوات، برق خود را از طریق بورس انرژی یا معاملات دوجانبه تامین کنند، افزود: این اقدام با هدف کاهش نقش دولت در تعیین قیمت و مشخص شدن نرخ برق از طریق رقابت انجام می‌شود، البته در حال حاضر توانیر به عنوان خریدار انحصاری برق است که آن را با تعرفه‌های تفکیکی به صنایع واگذار می‌کند.

رجبی مشهدی افزود: با این مصوبه این امکان فراهم می‌شود که صنایع بالای ۵ مگاوات، برق مورد نیاز خود را از طریق بورس یا قراردادهای دوجانبه خریداری کنند.

سخنگوی صنعت برق گفت: براساس این مصوبه و با توجه به زمانبندی انجام شده، این معاملات از اردیبهشت ماه امسال باید آغاز می‌شد چرا که می‌بایست زیرساخت‌های مورد نیاز تامین و صنایع نیز کد معاملاتی دریافت می‌کردند.

رجبی مشهدی با بیان این که در حال حاضر ۶۹۰ صنعت کشور که حدود ۲۷ درصد مصرف انرژی خود را به اختصاص می‌دهند، مشمول این مصوبه هستند، افزود: شرکت‌هایی که در حال حاضر کد معاملاتی بورس دریافت نکرده‌اند یا امکان خرید برق از طریق بورس را در این مقطع زمانی ندارند، باید الحاقیه‌ای را با شرکت‌های برق منطقه‌ای یا توزیع، امضا کنند.

وی ادامه داد: براساس این الحاقیه، شرکت‌های برق به نیابت از صنایع، برق مورد نیاز آنان را از طریق بورس خریداری خواهند کرد.

سخنگوی صنعت برق با بیان این که با اجرای این مصوبه شرکت‌های تولیدکننده می‌توانند برق تولیدی خود را به صورت نقدی بفروشند و سرعت نقدشوندگی درآمدهای خود را افزایش دهند، افزود: این مصوبه کمک خواهد کرد تا میزان سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت برق افزایش یابد.

کد خبر: ۸۵٬۲۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha