۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
آیا رفتن از بازار سرمایه به رمزارز و فارکس درست است؟
کارشناس بازار سرمایه پاسخ داد؛

آیا رفتن از بازار سرمایه به رمزارز و فارکس درست است؟

کارشناس بازار سرمایه درباره روی آوردن سرمایه‌گذاران به بازارهای فارکس و رمزارزها توضیحاتی ارائه کرد.

بازار؛ گروه بورس: این روزها که وضعیت سازمان بورس و اوراق بهادار تهران چندان جالب نیست و به طور مکرر شاهد افت شاخص‌های این بازار هستیم، بسیاری از سرمایه‌گذاران به سمت بازارهای موازی دیگر در حال حرکت هستند تا با نگاه کوتاه مدت خود به آن بازارها بتوانند سودی را که برای خود در نظر دارند، کسب کنند.

پیش از این، تنها بازارهایی که می‌توانستیم به عنوان رقیب جدی بورس در نظر بگیریم، بازارهای ارز، مسکن، خودرو، طلا و سکه بودند، اما با خراب شدن این بازارها، حالا خبرهای جدیدی از فارکس و رمزارزها (ارزهای دیجیتالی) می‌شنویم که یک سکه از آن‌ها می‌تواند زندگی چند خانواده ایرانی را نجات دهد و بسازد.

با گل انداختن بحث این دو بازار در مجامع اقتصادی کشور، دیده می‌شود که مردم عادی سرمایه خود را از بازار سهام داخلی کشور خارج می‌کنند تا به صورت دلاری در فارکس سرمایه‌گذاری کنند و یا رایانه شخصی خود را ارتقا می‌دهند تا به استخراج توکن رمزارز">رمزارز مشغول شوند و بتوانند سودهای کلان هزار دلاری در بازار آن‌ها به دست آورند.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌گو با خبرنگار بازار در رابطه با سرمایه‌گذاری در این بازارها اظهار کرد: اگر ورود به این بازارها با هدف تنوع‌بخشی به پرتفوی سرمایه‌گذاری‌ها باشد، اقدامی منطقی است، ولی اگر صرفا در این بخش سرمایه‌گذاری شود ریسک بسیار زیادی به همراه دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: دو مسئله اعمال مالکیت و ریسک قیمت در ورود مردم به فارکس و رمزارز">رمزارز وجود دارد؛ نخست نحوه سرمایه‌گذاری و اعمال مالکیت که در خصوص فارکس با توجه به اعلام غیرقانونی بودن آن در سال ۱۳۹۰ و نیز لزوم داشتن حساب ارزی برای سرمایه‌گذاری، ورود به این بازار بدون واسطه بسیار مشکل است و ورود با واسطه هم ریسک نکول یا کلاهبرداری واسطه دارد، ولی در مورد رمزارزها علی‌رغم دشواری نقل و انتقال ارز بواسطه تحریم‌ها، اعمال مالکیت به صورت دیجیتالی است و از امنیت بیشتری برخوردار است مشروط بر اینکه از کانال مناسب سرمایه گذاری شود و مسئله دوم، نوسان قیمت است که بازار فارکس و رمزارزها هر دو بسیار در ریسک هستند و لذا بهتر است بخش کوچکی از پرتفوی بین پنج تا ده درصد آن را به خود اختصاص دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه آماری از حجم سرمایه‌گذاری در این بازارها وجود ندارد، افزود: با توجه به درگیری عموم با بازار رمزارزها می‌توان برآورد کرد که نقدینگی زیادی را جذب کرده است. صدها و شاید هزاران رمزارز">رمزارز وجود دارد که البته ۱۰ رمزارز اول بیش از ۹۵ درصد حجم معاملات را دارند و اگر صرفا بخش کوچکی از پرتفوی سرمایه‌گذاری باشد، بلااشکال است، ولی به نظر می‌رسد برخی از مردم بدون در نظر کرفتن ریسک، بیش از حد در رمزارز ورود کرده‌اند، رمزارزها در کل بازاری رو به رشد است واگر به طور حرفه‌ای در این زمینه سرمایه‌گذاری صورت گیرد، ریسک و بازده مناسب را خواهد داشت.

قلی‌پور درباره درباره حرکت ناگهانی سرمایه‌گذاران به بازار رمزارزها گفت: رشد شدید قیمت رمزارز به عنوان یک دارایی دلاری توجهات همه را جلب کرد و بویژه بیت کوین که بزرگترین ارزش بازار یعنی بیش از هزار میلیارد دلار دارد، از ۷ هزار دلار به بیش از ۶۰ هزار دلار طی یک سال رسید و این بازدهی همه را شگفت‌زده و جذب بازار رمزارز نمود؛ از سوی دیگر، رکود در بازارهای داخلی مثل سهام و املاک و خودرو و طلا و ارز، حرکت به سمت رمزارزها را در شش ماه اخیر بیشتر کرده است.

وی تأکید کرد: در مورد فارکس صرفا کسانی که حساب ارزی معتبر دارند و می‌توانند بدون واسطه و ازطریق بروکر معتبر سرمایه‌گذاری کنند، با لحاظ ریسک و حد اعتبار معقول و البته، مشروط به داشتن تخصص حداقلی، حداکثر تا ۵ درصد در این بازار سرمایه‌گذاری قابل توجیه است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نظر شخصی من در مورد رمز ارزها این است که استخراج رمزارزها بالاخره حدی خواهد داشت و میزان برق لازم برای استخراج، محدودیت‌هایی را ایجاد خواهد کرد بنابراین، استخراج حداکثری که در سال ۲۰۲۰ بواسطه تعطیلی کرونایی صنایع و کارخانجات روی احتمالا قابل تکرار نخواهد بود؛ با این حال هرگز بیشتر از ۱۰ درصد دارایی سرمایه‌گذاری  در این بخش را مناسب نمی دانم. همچنین رمزارزها از نظر تکنیکالی احتمالا، اصلاح قیمتی در حد ۱۰ الی ۲۰ درصد خواهند داشت، ولی سقوط قیمت‌ها با توجه به هزینه‌های استخراج بعید است.

قلی‌پور افزود: ‌بیت کوین طی دو هفته اخیر ۲۰ درصد افت داشت و اگر هزینه‌های استخراج آن را بررسی کنیم، در می‌یابیم در ونزوئلا ارزانترین و آلمان گرانترین هزینه استخراج در این زمینه را دارد. از ۲۱ میلیون واحد بیت کوین قابل استخراج، ۲٫۳۱۴٫۵۱۸.۸ واحد دیگر برای استخراج باقی مانده و هر روز تقریبا ۹۰۰ بیت کوین جدید استخراج می‌شود که با سرعت فعلی ۷ سال دیگر تمام واحدها استخراج می‌شود. هزینه‌های استخراج واحدهای باقی مانده هر روز بیشتر می‌شود که با نرخ‌های امروز برق در اروپا (میانگین ۳۰ سنت) که دو برابر آمریکاست، هزینه استخراج هر واحد بیت کوین حدود پنجاه هزار دلار است و ارزانترین جا هم برای استخراج بیت کوین ونزوئلا با ۲ هزار دلار است.

وی درباره بیشترین استخراج بیت کوین در جهان گفت: ۶۵ درصد بیت کوین در چین استخراج می‌شود که در حال حاضر هزینه استخراج ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار برای هر بیت کوین است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: بهای تمام شده ۱۵ هزار دلاری در چین نسبت به هزینه استخراج ۴۵ تا ۵۰ هزار دلاری در غرب اروپا بسیار کمتر است، با این حال به نظر می‌رسد که نرخ بیت کوین با حداکثر هزینه استخراج گره خورده است که برای واحدهای باقی مانده این هزینه در حال افزایش است، ولی باید در نظر داشت که میانگین بهای تمام شده نصف قیمت بازار است و خود ریسک عرضه زیاد را به همراه دارد. بر اساس بررسی‌ها قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۱ حداقل ۴۰ و حداکثر ۱۰۰ هزار دلار خواهد بود و تا سال ۲۰۲۵ این حداقل و حداکثر به ترتیب ۱۰۰ و ۵۰۰ هزار دلار می‌تواند باشد؛ البته، اگر قوانین کشورها علیه رمزارزها تصویب نشود و یا تکنولوژی استخراج تغییر نکند.

کد خبر: ۸۵٬۲۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha