۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
مکانیک‌های یزد در مسیر بی توجهی| کار زیر سایه واحدهای غیرمجاز
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

مکانیک‌های یزد در مسیر بی توجهی| کار زیر سایه واحدهای غیرمجاز

یزد- دهقان، رئیس اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل استان یزد، گفت:بی توجهی به مشکلات مکانیکی‌ها، سختی کار، ایجاد واحد های غیرمجازی و ... سبب شده تا این قشر با مشکلات عدیده ای روبرو شوند.

سعیددهقان در گفت و گو با خبرنگار بازار در خصوص مشکلات مکانیک ها به تداخلات صنفی، واحدهای بدون پروانه کسب‌وکار، سختی کار مکانیک، گرانی لوازم خودرو و وجود قطعات بی‌کیفیت خودرو وارداتی چین اشاره کرد و بیان داشت:  با رکود در بازار، افزایش انواع هزینه‌ها مانند حق بیمه، حقوق شاگرد، دارایی، عوارض شهرداری، اجاره مغازه و هزینه‌های جاری مواجه هستیم که بر مشکلات کاری صنوف مختلف به ویژه تعمیرکاران اتومبیل افزوده است.

وی با اشاره به اینکه تعمیرکاری خودرو ۱۷ رسته شغلی از جمله مکانیک ماشین سبک، مکانیک ماشین سنگین، جلوبندی ساز، تنظیم موتور، گیربکس ساز، واشر ساز و بسیاری دیگر از رسته‌های مربوط به حیطه تعمیر خودرو را در برگرفته است، عنوان کرد: مکانیکی جزء مشاغل سخت و زیان‌آور به حساب نیامده و تعمیرکاران باید ۳۰ سال بیمه پرداخت کنند و این مسئله یکی از مشکلات عمده این اتحادیه صنفی است.

حضور فعال اتباع بیگانه در مکانیکی‌ها
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو استان یزد با بیان اینکه اکثر مکانیک ها در حال تغییر شغل هستند افزود: اکثر اعضای اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل از لحاظ پرداخت بیمه و سختی کار دچار مشکل هستند و به خاطر شرایط نامناسب اقتصادی  و هزینه‌های سنگین پرداخت بیمه مجبور به اخراج شاگردان و کم کردن نیروی کار خود می‌شوند و از اتباع افغانستانی استفاده می‌کنند.

مکانیکی جزء مشاغل سخت و زیان‌آور به حساب نیامده است

دهقان با اشاره به ماهیت شغلی مکانیک‌ها از لحاظ شرایط شغلی، سختی کار، آسیب‌های جسمی پیرامون آن و با در نظر گرفتن شرایط بیمه‌ای اظهار داشت: سالانه چندین درخواست ابطال پروانه کسب از سوی تعمیرکاران به دلیل رکود بازار ارسال می‌شود، تعطیلی این کارگاه‌ها عواقب جبران ناپذیری از جمله خروج سرمایه از بازار کار، بیکاری، ایجاد زمینه وقوع جرم و بزهکاری را به دنبال دارد.

وی با اشاره به وجود حدود هزار و چهل واحد صنفی پروانه‌دار و حدود ۴۰۰ واحد بدون پروانه کسب در سطح شهر تصریح کرد: این واحدهای صنفی غیر مجاز که پروانه کسب ندارند به طور عملی فضا و فرصت را برای کسب‌وکار واحدهای مجاز گرفته و فعالیت آن‌ها را مخدوش کردند.

بی پروانه ها در میدان
رئیس اتحادیه تعمیرکاران یزد با بیان اینکه واحدهای بدون پروانه مکانیکی تحت نظارت اتحادیه نیستند و تأئیدیه از کمیسیون فنی آموزش اتحادیه ندارند گفت: شهرداری انتقال مشاغل این صنف را به محدوده اطراف شهر ضروری دانسته و لازم است جهت انجام این مصوبه چند شهرک مشاغل در نقاط مختلف شهری در دسترس با تسهیلات و شرایط ویژه برای صنف تعمیرکاران ایجاد شود.

دهقان تداخل صنفی را یکی از مهم‌ترین مشکلات تعمیرکاران اتومبیل دانست و عنوان کرد: بسیاری از مغازه‌داران که اقدام به ارائه خدمات خارج از رسته و تخصص خود می‌کنند، موجب عدم اعتماد در بین مردم نسبت به این صنف شده‌اند و کیفیت و خدمات کار را پایین آورده اند.

واحدهای بدون پروانه مکانیکی تحت نظارت اتحادیه نیستند و تأئیدیه از کمیسیون فنی آموزش اتحادیه ندارند

وی عدم هماهنگی، همکاری و تعامل، را از دیگر مشکلات این بازار برشمرد و گفت: نظارتی که باید بر واحدهای صنفی متخلف وجود داشته باشد، نیست، نرخ‌های کارشناسی که از سوی اتحادیه اعلام می‌شود رعایت نمی‌شود می‌شود، بنابراین نرخ‌گذاری قطعات و فعالیت‌ها به درستی انجام نمی‌شود و با قیمت پائین‌تر اعلام می‌شود.

قطعات بی‌کیفیت بلای جان آدم‌ها
رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش اتاق اصناف یزد با اشاره به وجود قطعات تقلبی در بازار افزود: باید نظارت جدی از سوی تعزیرات، اتاق بازرگانی، سازمان صمت و حتی گمرک بر قطعات و لوازم مورد نیاز تعمیرکاران اتومبیل در بازار شود، چرا که از یک طرف گرانی لوازم خودرو از طرف دیگر نبود جنس مرغوب و اجناس تقلبی در بازار روند کار مکانیک‌ها را بی‌کیفیت کرده و جان انسان‌ها را به خطر انداخته است.

باید نظارت جدی از سوی تعزیرات، اتاق بازرگانی، سازمان صمت و حتی گمرک بر قطعات و لوازم مورد نیاز تعمیرکاران اتومبیل در بازار شود

دهقان با اشاره به اینکه عمده قطعات خودرو از چین وارد می‌شود عنوان کرد: بسیاری از قطعات در چین کپی هستند و با بسته‌بندی شکیل به بازار ایران ارائه می‌شوند، به این دلیل که لوازم یدکی تقلبی گاهی اوقات ۵۰ درصد سود دارد در حالی که لوازم اصلی خودرو یا قطعه مرغوب ایرانی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد سود می‌دهد، این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که باید بیش از پیش به عنوان یک وظیفه ملی از تولید و مصرف کالای ایرانی حمایت کنیم.

وی برخی مشکلات صنف تحت مدیریتش را مضاعف خواند و گفت: با این روند، فعالیت مکانیکی‌ها به دلیل خرابی یا بی‌کیفیتی قطعه خودرو زیر سوال می‌رود و اغلب آن‌ها در کنار گرانی هزینه‌های دارایی، شهرداری باید جریمه هم پرداخت کنند.

کد خبر: ۸۵٬۲۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha