۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
توقف توسعه راه‌های روستایی در پی استانی شدن اعتبارات
عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

توقف توسعه راه‌های روستایی در پی استانی شدن اعتبارات

بخشی پور، عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است تغییر اعتبارات راه روستایی از حوزه ملی به استانی منجر به توقف توسعه راه روستایی کشور خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مجتبی بخشی‌پور در مورد اعتبارات راه روستایی، اظهار کرد: همان‌گونه که قبلا هم گفته‌ام یکی از زیرساخت‌های بسیار مهم هر منطقه، راه‌های آن می‌باشد و در صورت عدم ارتقا راه‌ها، عملا توسعه، عمران و آبادانی با مشکل مواجه می‌شود و علاوه بر تحمیل هزینه های بیشتر به مردم و دولت، باعث می‌شود یا کارها ابتر بماند و یا تداوم خدمات و نگهداری از دستاوردهای توسعه‌ای سخت و یا غیر ممکن شود.

وی بیان کرد: با عنایت به سیاست شایسته نظام در حمایت از محرومین و رفع محرومیت‌ها و خدمات بیشتر به این قشر عزیز، لذا ارتقا راههای روستایی و خدمت به روستاییان که اکثرا جزو قشر مولد جامعه هستند و اقتصاد بدون نفت با تلاش این عزیزان تحقق خواهد یافت، از اول انقلاب در دستور کار قرار گرفته و گام‌های‌ بسیار خوبی نیز برداشته شده اما این حرکت هنوز به هدف نهایی و مطلوب خود نرسیده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اخیرا ساخت راه‌های روستایی به ادارات کل حمل و نقل جاده‌ای وزارت راه و شهرسازی محول شده که این به خودی خود مورد انتقاد نیست اما در سایه این رویکرد، اعتبارات راه روستایی از سرفصل اعتبارات ملی حذف و در سر فصل اعتبارات اندک استانی تعریف شده‌اند که بسیار جای نقد دارد.

بخشی‌پور تصریح کرد: این کار به کاهش شدید اعتبارات راه روستایی و تعطیلی و توقف توسعه راههای روستایی کشور منجر خواهد شد.

وی افزود: در عمل شاهدیم که اعتبارات استانی بسیار ناچیز است و کفاف هزینه های جاری شهرستان‌ها، آن هم صرفا جهت عملیات راهداری را نمی‌دهد و اکنون هزینه راههای روستایی نیز بر این منبع اعتباری تحمیل شده‌ است.

نماینده اسلام‌آبادغرب و دالاهو بیان داشت: به جرات می‌توان گفت در سال ۹۹ رکود کامل در پروژه‌های راههای روستایی پیش آمد و تا زمانیکه اجرای راه‌های روستایی از محل اعتبارات استانی باشد همین روال ادامه دارد، بنابراین باید به سرعت این روند اصلاح شود.

بخشی‌پور با بیان اینکه علاوه بر این معضل مهمی که ذکر شد و موضوع اصلی بحث من است، گفت: اشتباه بعدی زمانی حادث می‌شود که با ماشین‌آلات متعلق به ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، عملیات راهسازی را انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: ماشین آلات راهداری صرفا باید عملیات برف روبی و نگهداری جاده‌ها و سایر عملیات راهداری را انجام دهند نه اینکه کار راهسازی توسط آنها انجام شود.

این نماینده مجلس یادآور شد: در این صورت به دلیل فرسودگی و اصطکاک بالا، این ماشین‌آلات کارایی لازم را در فصل زمستان و انجام عملیات راهداری ندارند و وظیفه اصلی آنها مغفول می‌ماند. ‌

وی متذکر شد: حجم بالای پروژه‌های روستایی با این تعداد محدود ماشین آلات راهداری موجود در هر شهرستان، قابل اجرا نمی‌باشد،

بخشی‌پور در پایان گفت: همچنین عدم توجه به اهداف اصل ۴۴ و ورود دولت بجای بخش خصوصی، عملا اشکالات فراوانی ایجاد خواهد کرد که خارج از حوصله بحث است و در فرصت مناسب می‌توان به آن پرداخت.

کد خبر: ۸۵٬۲۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha